Resultat 1 till 13 av 13

tafiti.com Ny sökmotor från Microsoft

  1. #1
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Information om Ms nya sökmotor tafiti dyker upp bland eftermiddagens nyheter. Vad tycker ni?

    http://www.tafiti.com

    Man kan fråga sig om det handlar om att marknadsföra silverlight eller ett seriöst försök att ta andelar av sökmotormarknaden.

    IDG skriver också om tafiti.

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag som har fel webbläsare var inte välkommen. Brukar vara ett klockrent tecken på föga anpassning för sökmotorer också

  3. #3
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  4. #4
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    Microsoft har smyg lanserat en ny sökmotor: http://www.tafiti.com/

    Tyvärr verkar det vara en total flopp enligt mig vid en första anblick. För det första måste man installera ett plugin för att ms skall kunna rendera resultaten i en grafisk trädstruktur.

    En tanke som jag däremot gillade men inte är tillfredställande är att man kan dra och släppa sökresultat i en liten låda för att spara sina sökningar.

    -- uppdaterad--
    Såg nu att det finns en tidigare tråd om samma ämne, dock bara som pressrelease nu är den dock lanserad.
    Senast redigerat av Magnus-SEO den 2007-08-23 klockan 08:56.

  5. #5
    ruths avatar
    ruth ruth är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    7
    Ni har inte "fel" webbläsare. Tafiti använder Microsofts nya teknik "Silverlight" och för att använda Tafiti behöver man därför installera en plugin. Denna plugin fungerar både i IE och FF.

    För den som är intresserad av en liten genomgång av Tafiti rekommenderar jag ett besök på bloggen Internetbrus.

  6. #6
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  7. #7
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Har sammanfogat trådarna.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  8. #8
    Samuel Sylvanders avatar
    Samuel Sylvander Samuel Sylvander är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    65
    Ja det var en hel del lull lull och såg rätt roligt ut till en början när jag testade det första gången. Snygg design tycker jag. Men efter ca: 30 sekunder så hade min IE 6.0 krachat... (Jag testade givetvis med standard browsern FF först, men orkade inte starta om den för att få pluginen skulle funka).

    Har inte testat igen sedan dess.

  9. #9
    Jacobs avatar
    Jacob Jacob är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Öland
    Inlägg
    31
    Detta blir då mitt första inlägg på forumet, yay

    Tafiti är ju egentligen inte en ny sökmotor utan mest till för att visa vad Silverlight-tekniken (a.k.a Microsofts Flash Dödare) kan göra. Den bygger fortfarande på Live Search.

    Silverlight i sig är microsofts nya plattform för media på webben. T.ex. ska man kunna använda sig av AJAX, VB, C#, Python och Ruby för att skapa applikationer med Silverlight.

    Att man måste installera ett plugin tycker jag inte är någon större fara, måste man ju med flash också så . Dock så funkar det förmodligen inte så jättebra på alla webbläsare och operativsystem än.

    Blir lite intressant att se hur tekniken utvecklar sig och hur pass seo-vänlig den blir.

    Finns exempel på sidor som använder silverlight på
    http://silverlight.net/Default.aspx

  10. #10
    Joppedis avatar
    Joppedi Joppedi är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    36
    Tack Jacob för att du satte Tafiti i sitt sammanhang.
    Har försökt installera på XP, både via FF 2.0.0.6 och MSIE7 men installationsprogrammet tycker inte att jag har de tekniska förutsättningarna
    Får väl kolla in om några månader igen...

  11. #11
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av Daniel
    Information om Ms nya sökmotor tafiti dyker upp bland eftermiddagens nyheter. Vad tycker ni?

    http://www.tafiti.com

    Man kan fråga sig om det handlar om att marknadsföra silverlight eller ett seriöst försök att ta andelar av sökmotormarknaden.

    IDG skriver också om tafiti.
    Ingen kritik mot dig det var bra information.

    Dock så måste jag också få kasta skräp på deras nya sökmotor! shit kom igen jag tänker inte installera ytterliggare övervakningsutrustning från MS...

    Och sedan, nyheter från IDG är något som borde bannlysas att hänvisas till. Efter att gått igenom några nyheter på den så kallade tidningen så märker man snabbt att det inte kan jobba en enda reporter på tidningen och att redaktören inte verkar ta något journalistiskt ansvar. Låt mig förtydliga, de plockar "nyheter" från bloggar, skriver om bloggtexten och tycker att det räcker så. De lägger upp uppgifter från personer de anser som pålitliga utan ytterliggare fakta kontroller. Nivån av språket i vissa artiklar är så dålig att man undrar om de gått ut gymnasiet med godkänt i svenska A.

    så nu fick jag ur mig det också.

    Om den här sökmotorn mot förmodan växer så kommer jag väl få lägga ner tid på att lära känna den också men efter mitt försök med sesam så är jag bara less på all idioti som dyker upp på nätet.

  12. #12
    Jacobs avatar
    Jacob Jacob är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Öland
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av Joppedi
    Tack Jacob för att du satte Tafiti i sitt sammanhang.
    Har försökt installera på XP, både via FF 2.0.0.6 och MSIE7 men installationsprogrammet tycker inte att jag har de tekniska förutsättningarna
    Får väl kolla in om några månader igen...
    Mjo som sagt, finns fortfarande en hel del buggar i det. Själv har jag installerat det på XP både i MSIE7 och FF2.0.0.6, hemma samt på jobbet utan problem.

  13. #13
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Daniel: Det är givetvis marknadsföring av både tekniken Silverlight och Live Search. Många "googlar", men hur många "Live-searchar" (eller kanske är det "Live:a" man ska göra)? Att man kastar ut en ny domän med nytt skal till samma sökmotor, är inte direkt begripligt. Varför inte lära folk att gå till live.com och erbjuda ett alternativt fräsigt Silverlight-drivet skal därifrån istället?

    En liten jämförelse:

    - Google heter Google
    - url: www.google.com

    - Live Search heter också Windows Live (men man hittar info även på sökning Microsoft Live Search)
    - url: www.live.com

    Minst 1-0 till Google, vad varumärke anbelangar...

    Någon som tror att enkelheten/entydighten inte är viktig här? Testa på den icke-SEO-störda allmänheten och be dem göra en sökning på Live Search och se om de tvekar om vad de ska skriva in i adressraden.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. MicroSoft vill köpa Yahoo
    Av MattiasN i forum Nyheter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 16:24
  2. Google vs Microsoft
    Av cabdirazzaq i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-23, 02:18