Resultat 1 till 5 av 5

å, ä & ö - hur tänka när jag skall regga domän?

  1. #1
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    Hej jag har smugit runt i forumet ett tag nu och lärt mig jättemycket om SEO (ja alltså, jättemycket mer än "inget" för en månad sedan) av att läsa inläggen här. Nu står jag i begrepp att registrera ett domänamn och undrar därför över hur man bör tänka när det gäller å,ä & ö. Jag har förstått att man bör undvika att endast registrera domäner innehållande å,ä eller ö. Om jag uppfattat det hela rätt så förstår google aa->å, ae->ä och oe->ö.

    Om ordet i fråga är vitkål är det bättre att ha vitkaal.se än vitkal.se utifrån hur placering i Google? (jag är fullt medveten om vitkaal inte är så logiskt för någon att knappa in men är lite nyfiken på hur google funkar)

    Hmm, blev kanske rörigt hoppas ni förstod vad jag menade...

  2. #2
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    jag skulle kört på vitkal i första hand, men även reggat vitkål om det är en seriös sida. aa ae oe är i mina ögon mest fjantigt...

    Har en domän som jag köpt med denna knäppa omskrivning å enda anledningen var att den normala adressen var upptagen och det var inget seriöst projekt. Har även köprt cp-kodningen i mod_rewrite, men bytt till ä=a, å=a, ö=o då jag tycer det ser bättre ut.

  3. #3
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    Ja, alltså jag förstår din ståndpunkt när det gäller adressen för människor.

    Vad jag menade att fråga om är om Google tycker bättre om "vitkaal" än "vitkal" (alltså om det är sannolikt att det skulle hamna högre upp om man söker på "vitkål" på google.se)

  4. #4
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    nej inte idag

    har själv ett sökord

    morlanda

    på 7:e plats ligger mörlanda

    Denna har kommit upp de senaste 2 veckorna vilket får mig in på att Google börjar tolka o a för åäö ganska bra nu för tiden.

    Se också att mörlanda är fetstilat
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  5. #5
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    Tack för infon, då kan jag välja det domännamn som passar männsikor bäst, toppen!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-27, 00:15
  2. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 23:07
  3. Flytt av domän
    Av SteP i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 11:08
  4. Översättning av sajt, ny domän eller samma?
    Av Niklas i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 22:21