Resultat 1 till 6 av 6

Sammanställning av andras texter

  1. #1
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Kan jag citera delar av andras inlägg och göra till ett eget? Dvs:

    Introtext

    "citat" - källa/länk

    "citat" - källa/länk

    ...


    Jag vill inte stjäla, utan sammanställa till något nytt. Jag har inte koll på hur tillåtet det är.

  2. #2
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Om det inte uttryckligen står något om totalt förbud mot kopiering, så borde det vara grönt om man anger källa. Det sker ju hela tiden.

    /tyckarklubben

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Den huvudsakliga innebörden av dessa formuleringar är dock att delar av andras verk endast får användas som hjälpmedel inom ramen för det egna verket, för att belysa det andra verket.
    Är en formulering ang citaträtten. Fler källor legala handboken samt lagen som styr.
    Tolkningarna är lite som texten ovan, dvs att citaten inte får utgöra det väsentliga innehållet i sidan. Källor skall anges ja.

  4. #4
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Är en formulering ang citaträtten. Fler källor legala handboken samt lagen som styr.
    Tolkningarna är lite som texten ovan, dvs att citaten inte får utgöra det väsentliga innehållet i sidan. Källor skall anges ja.
    Men är det inte det väsentliga av texten man vill citera? hitta just den mening i hela texten/verket som säger allt?

    Hmm måste läsa på om detta då jag tänkt göra sammanställningar av liknande slag men har gått i tron att så länge jag inte kopierar något rakt av utan använder mig av just citat, 1-2 meningar, så skulle det vara chill...

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ok väsentliga kan tolkas lite olika, i det här fallet avses mer volymen av textmassan. Dvs du kan inte låta citatet ta upp hela texten. Och bara i slutet skriva ”Det här tycker jag är bra”.
    Citatet är inte det viktiga utan det är den text du själv skriver som skall vara huvudsaken och utgöra det väsentliga innehållet.

  6. #6
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Ok väsentliga kan tolkas lite olika, i det här fallet avses mer volymen av textmassan. Dvs du kan inte låta citatet ta upp hela texten. Och bara i slutet skriva â€Det här tycker jag är braâ€.
    Citatet är inte det viktiga utan det är den text du själv skriver som skall vara huvudsaken och utgöra det väsentliga innehållet.
    Men säg då att vi har en vara som ska säljas och ett antal tidningar skriver recensioner på den.

    Sedan så omnämner jag bara varan vid namn och resten av sidan tas upp utav:
    "så här säger Tidning X"
    eller
    "detta tyckte Person Y"
    och resten av sidan är alltså bara ett gäng citat, är det då så att man ska tolka att det väsentliga i det hela är just sammanställning samt att jag inte utnyttjat en och samma källa utan sammanställt flera källor för att visa vad andra tyckte om något?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Inte att missa! Bra sammanställning
    Av Jim Westergren i forum Googles sandlåda
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 22:54
  2. Behöver hjälp med säljande texter
    Av Kocken i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 18:12
  3. Sammanställning av bloggar om SEO
    Av David Nilsson i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 10:22