Resultat 1 till 16 av 16

Stabilt webbhotell för företag

  1. #1
    JEDs avatar
    JED JED är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    10
    Hej!

    Använder mig i nuläget av ett webbhotell baserat i USA, men har tänkt att emigrera den svenska delen av min webbsida till ett svenskt webbhotell för att kunna använda mig av en .se-domän. Letar därför efter ett stabilt svenskt webbhotell som klarar bra traffik per månad.

    Har fastnat för Sprays Server X-large för 399 kr exkl moms. Länk: http://webbhotell.spray.se/produkter/server_xlarge.php

    Och Crystones Basic Dedikerad Server för 495 kr exkl moms. Länk:
    http://www.crystone.se/Dedikerad-server/

    Jag kan tänka mig att betala ca 400 - 700 kr inkl moms per månad. Och behöver ett snabbt webbhotell med hög upptid och kapabel att ta emot ca 200 000 besökare eller mer per månad.

    Är det någon som har erfarenhet av Spray Server X-large eller Crystones Basic Dedikerad Server?
    Vad tror ni är bäst av dessa eller vet ni något bättre alternativ?

    Tack på förhand för hjälpen,
    MVH: JED

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Tror inte jättemånga "webbhotell" klarar 200 000 besökare i månaden (lite beroende på hur dynamiska dina sidor är osv. Är det bara text är det inga problem).

    Du får skilja på webbhotell och dedikerad hosting dessutom. I din range låter det kanske som att VPS är det du borde titta på. Tänk dock på att både dedikerad hosting och VPS ofta bygger på att du själv sköter servern. Webbhotell eller managed hosting sköter personalen på företaget du hyr av servern åt dig.

    Jag tror inte vare sig crystone eller spray är särskilt prisvärda. Det skall även sägas att celeron processorer är ett j-a skämt, 256 mb ram kommer du inte heller särskilt långt med. Om du skall köra både webserver och databaser-server på den datorn kommer den bli seg som smör, särskilt med 6000 besökare om dagen.

    Ärligt talat förstår jag inte varför crystone ens har ett sådan erbjudande, det är ju bara slöseri med folks tid att sälja sånt skräp...(hejhej maccke).
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  3. #3
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Jag kör space2u. 4000-6000 / dag = 150 000 / mån.
    ALDRIG något problem. Hittills de enda som inte givit mig problem.

  4. #4
    JEDs avatar
    JED JED är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    10
    Hej igen

    Hjalmar och Marcin, tack för svaren

    Hjalmar, det rör sig om nästan bara text på sidorna och så lite ikoner som ändrar färg när man för muspekaren över dem. men sen har jag också lite nedladdningar på sidan.
    Men egentligen rör det sig nog inte om 200 000 besökare, utan kanske bara 80 000 i bästa fall. Men vill helst vara på den säkra sidan med en stabil server.
    Hur menar du med att jag själv sköter servern för VPS och Dedicerad, är det inte med Colocation jag sköter själv mer?

    Marcin, kollade in Space2u. De verkar helt ok, men de ligger lite över min prisklass.

    Mitt amerikanska webbhotell jag använder mig av är Network Solutions vilka har fungerat bra. Lutar lite åt att använda mig av Sprays Server X-large eftersom jag tänker att de kan vara stabila och pålitliga lite som en svensk version av Network Solutions.

    Är det någon som har erfarenhet av Sprays X-Large?
    Vet ni andra alternativ i 400-700/månad prisklassen?

    Tack igen alla!

  5. #5
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Enda skilladen mellan colocation och dedikerad är att med colocation så äger du själv servern. Vid dedikerad hyr du den.

    Om du har sidor av den typen kan du antagligen köra sidan på ett halvvettigt webbhotell typ oderland (där vi tex har boksson.se just nu, som iofs inte har den typen av trafik men rätt tunga databasfrågor).
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  6. #6
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  7. #7
    JEDs avatar
    JED JED är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    10
    Hjalmar, tack för förklaringen till skillnaden mellan colocation och dedikerad.
    Oderland kanske skulle vara nåt för mig, kollade in deras Guldkonto och det verkar prisvärt. Hjalmar, hur var din erfarenhet av dom? Och med 100 GB traffik per månad, vad kan det motsvara i besökare?

    Ponting, tack för tipsen. Patrikweb verkar bäst för mig av de två förslagen. och isåfall för min prisklass deras dedikerad Supermicro Intel Celeron D 2,8Ghz 256MB 80GB SATA. Men då kanske det igen blir för slött med en celeron som Hjalmar nämnde innan?

    Men så nu vet jag lite mer vad jag söker , något som kostar 400-700 kr/månad, fully managed, svenskt. Behöver väl inte egentligen vara dedikerad, men något med högt lagringsutrymme helst 10 GB eller mer, och 100-500+ GB trafik per månad.

    Annars funderar jag lite fortfarande på Sprays X-large för den verkar ju vara fully managed. Det som också verkar bra är ju att kontraktstiden bara är en månad, då kan man ju säga upp det direkt nästan om man inte är nöjd. Eller vad tror ni?

  8. #8
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jag är absolut inget fan av webbhotell, utan tycker definitivt du skall köra dedikerat om du har råd. Det utesluter massa möjliga problem (förutsatt att du har erfarenheten att drifta en server själv). Oderland har varit bra med undantag för just ett par av dessa specialfall (nån rysk sökspindel fastnade i vår sökfunktion och belamrade sidan lite väl mycket vilket resulterade i att de stängde av vårt konto.. istället för att banna det ryska IP-numret).

    Oderland är faktiskt det enda webbhotell jag har haft kontakt med (vilket är ofrivilligt i sig självt). Så jag kan inte riktigt uttala mig om nack- eller fördelar med just dem vs andra hotell.
    Personligen skulle jag väl överväga mitt val av PatrikWeb, testa söka lite på webmasternetwork.se efter hans företagsnamn.

    100gb är rätt mycket för en text-site. Tänk dig att en sidladdning med ett par bilder kanske är 100kb. Då kan du göra 10000 sidvisningar per gb. Alltså en miljon sidvisningar med 100gb trafik. Det brukar sällan vara problem att köpa till extra gb heller om det krävs. Fråga oderland.
    Senast redigerat av Hjalmar den 2007-09-11 klockan 20:17.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  9. #9
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Du kan kolla in bluerange.se

    Vi använde dem för ett par år sedan när vi skulle ha en nerladdningssida som skulle ligga på Aftonbladet.

    90 000 nerladdningar á 25 MB på några dagar.

    Fungerade klockrent och de klarade trycket. Vet inte hur de ligger till i pris idag.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Jag gillar detta www.sajthotellet.com. Har kört det sedan hösten 2003, vilket är ganska precis 4 år nu, den 1 oktober blir det 4-årsjubileum, utan strul. Sedan ett år har jag en dedikerad server där och som har 100% upptid, från sajthotellets håll. Har en bra bit över 100k besökare/mån på de siter jag kör på den servern. Bara jag själv som startat om servern efter olika MS uppdateringar (ja, en windows 2003 web edition-server).

    Fr o m någon av de närmaste dagarna nystartas en site som även den har en bra bit över 100k besökare/månad.

    cya,
    /PatrikB

  11. #11
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Kan rekommendera Axentus.se . Dock bör du nog ta personlig kontakt med det webbhotell du än väljer för att diskutera trafiken och höra hur de hanterar stora trafikströmmar.

  12. #12
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  13. #13
    JEDs avatar
    JED JED är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    10
    Hej igen!

    Hjalmar, grejen är den att för tillfället har jag inte råd med en dedikerad då jag ser att ett vettigt alternativ kostar över tusenlappen i månaden, dessutom har jag inte heller den tekniska expertisen eller orken att sköta servern.
    så jag börjar titta lite mer på vanliga webbhotell, och Oderland skulle nog kunna vara något trots det missödet du hade med dem och den ryska spindeln
    tack för beskrivningen gällande sidvisningar och GB.

    MattiasN, kollade in Bluerange. Men deras Server var för dyr för mig, och dess webbhotell verkar inte lika prisvärt som oderland. Men tack för tipset!

    MrWize, sajthotellet verkar bra. Men har inte heller råd med dess server, och webbhotellet är snäpet dyrare än oderlands och då får man också liter mer hos oderland vad jag kunde se. tack du också för tipset!

    Daniel, Axentus Premium paket är nog värt att överväga för mig. Tackar för detta!

    Nu när jag börjat titta lite på webbhotell kollade jag in Crystones alternativ också. Deras business paket verkar ganska prisvärt: http://www.crystone.se/Webbhotell/

    Så kandidaterna jag har nu är, Oderlands Guld Paket. Axentus Premium, och Crystones Business.
    Om jag åter får besvära er med fler frågor, vad tror ni om dessa tre val?

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Tror inte jättemånga "webbhotell" klarar 200 000 besökare i månaden (lite beroende på hur dynamiska dina sidor är osv. Är det bara text är det inga problem).
    Jag håller med dig kring svenska webbhotell och vad de lovar kring lite högre last. Har man många besökare som laddar ner ganska mycket t.ex. p.g.a. mycket bilder blir det dyrt i Sverige. Och jag har kollat av och till.

    Ska man få något som är bra och fungerar som man vill med 200 000 unika besökare får man i Sverige vara beredd att lägga tror jag snarare minst 1500 kr - 5000 kr. Och mer om du har TSL:er eller kvalitetskrav o.s.v.

    Förövrigt tror jag inte alls man ska stirra sig blind på delad server eller dedikerad. Åtminstone om du inte har särskilda hårdvarukrav. Titta istället vad leverantören lovar att leverera. Hur han sen levererar är optimalt upp till honom. Här kring hosting sitter man givetvis som kund surt till så referenser är kritiskt. Textdrive vi hostar hos gav Flickr som referenser vilket kändes tungt men ingenting som man direkt kunde ringa och prata med. "Ninasmat" är väldigt på kring något som heter tror jag "Davidshosting" (???).

    I USA betalar jag förnärvarande en strunt summa och har ingen begränsning av bandbredd. Får snabb support. Ingen begränsning av hårddisk. Har egen databas om än inte egen server för den. Få prestanda problem men av och till dock övergående. Med dollarfallet tror jag hosting hamnar på ca 160 kr den här månaden. Efter man klagat dröjer det typiskt minst två veckor till nästa prestanda problem.

    Ända jag kan klaga på var att innan de blev uppköpta fanns mycket new born christians som hade svårt för mitt språk när jag var upprörd över nedtid. Men jag har bättrar mig där och de kristna är borta.

    VPS??
    VPS == Virtuell Private Server?

    Är det här en sådan där burk som hade multipla endpunkter och gav virutella servrar. Nextra (skapades när Telia och Norrmännen skulle gå samman) när de fortfarande fanns kom jag ihåg tyckte sig tidigt ute med det och såg det som en killer tjänst då (1999 - 2000?).

  15. #15
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  16. #16
    JEDs avatar
    JED JED är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    10
    Ja personlig kontakt är viktigt, har nu haft kontakt med oderland över mejl och de verkar utmärkta för mina ändamål, så jag kommer att välja dem.

    Tack alla för era svar som hjälpt mig att förstå vad jag behöver för webbhotell!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 301 redirect-läge?
    Av Jan Sandahl i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 21:38
  2. Bra webbhotell i Tyskland?
    Av Håkan Liljeqvist i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 11:33
  3. SEO företag spionerar när jag surfar?
    Av Elvis i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 22:18
  4. Flera webbhotell
    Av jon i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 16:20