Resultat 1 till 5 av 5

SEOMOZ är det värt pengarna?

  1. #1
    Retrospects avatar
    Retrospect Retrospect är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    8
    Som ägare till ett par butiker som enbart är baserade på nätet så är man oerhört beroende av att synas sökmotorerna, varvid jag skrev ett avtal med ett SEO företag som skulle fixa detta åt mig och nu har det gått snart ett år och resultatet är inte tillfredsställande.

    Med detta som erfarenhet funderar jag nu på vilken väg jag skall välja, fortsätta samarbetet med samma SEO företag fast med en annan typ av avtalsform, hitta någon ny sammarbetspartner eller försöka själv.

    Nu till kärnfrågan om jag skall försöka själv är det värt ~3000kr/år att bli medlem av SEOMOZ?

    Jag har läst diverse "gratiskurser" som jag bla. hittat via detta forum och det förklaras vad man skall göra men inte hur! Får man reda på hur man går tillväga genom medlemskap i SEOMOZ?

    Man får tydligen tillgång till diverse "verktyg" funkar dessa på svenska siter?

  2. #2
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av Retrospect
    Som ägare till ett par butiker som enbart är baserade på nätet så är man oerhört beroende av att synas sökmotorerna, varvid jag skrev ett avtal med ett SEO företag som skulle fixa detta åt mig och nu har det gått snart ett år och resultatet är inte tillfredsställande.

    Med detta som erfarenhet funderar jag nu på vilken väg jag skall välja, fortsätta samarbetet med samma SEO företag fast med en annan typ av avtalsform, hitta någon ny sammarbetspartner eller försöka själv.

    Nu till kärnfrågan om jag skall försöka själv är det värt ~3000kr/år att bli medlem av SEOMOZ?

    Jag har läst diverse "gratiskurser" som jag bla. hittat via detta forum och det förklaras vad man skall göra men inte hur! Får man reda på hur man går tillväga genom medlemskap i SEOMOZ?

    Man får tydligen tillgång till diverse "verktyg" funkar dessa på svenska siter?
    De flesta verktygen kan man testa via ett icke premium konto. Ger en del bra info.

    Men i grund och botten så krävs det alltså att man själv är villig att köpa upp lite domäner, bygga lite satelit-siter, länka in på gratis ställen, kanske bygga sin egen länkkatalog, social bookmarks, länkutbyten antingen med bekanta eller över nätet, redaktionella länkar etc. De flesta av detta står redan på forumet.

    Men frågan är väl vad du betalar i dagsläget. Samt hur stora shopparna är och vilka områden de rör sig inom. Är branschen hårt konkurrensutsatt så krävs att man har en shop som kan översätta besökare till kunder bra och att man har allt annat som gör att man är säker på att kunna få in intäkter.

    Men på seomoz frågan. 3000:- bör vara på ett år ~1% eller något av din totala SEO-budget på dina webbshoppar. Och med det i ryggen så Ja då är seomoz en bra investering för verktygen underlättar och artiklarna är väl värda att läsa. Som en super-version av de SEO-artiklar vi har på forumet, and then some!

    Just det, om 3000:- är mycket >1% per år av din SEO-budget så förstår jag att du är missnöjd, och bör kanske kommunicera fram något vettigare med din SEO-leverantör. Så att din leverantör förstår vad du förväntar dig och att kan offerera dig vad som är skäligt. En annan sak är att priset på SEO inte kommer att sjunka så vänta inte med att skaffa rätt storlek på tjänst utan gör det ASAP.

  3. #3
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  4. #4
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Du skriver....Som skulle fixa detta åt mig...

    Det låter inte så seriöst eller specificerat. Har du gjort ett specificerat avtal där sökord och fraser blivit rankade och specificerade så låter det som om firman du har anlitat inte har en aning om SEO eller sökmotorpositionering.

    I grund och botten behöver man ...

    Du pratade om shoppar så jag antar att du har det dynamiskt sökmotorvänligt bygge??

    Bra utformade webbsidor med rätt kodade och optimerad html xhtml kodning för att hamna bättre i sökmotorerna.

    Inkommande länkar där eventuellt bloggar kan vara bra verktyg och lyfta upp dina produkter...

    I det stora hela är det ju bra om någon håller koll på statistiken och anpassar dina sidor för att hänga med i kundernas behov samt understödja optimering...

    Vad får du för dina 3000 SEK??? jag tycker det verkar som du behöver en heltidsantställd ett par månader för att få lie fart på businesen i fallfall...

    Har du ingen aning om vad du har gett dig in på så verkar det jju inte som en enkel lösning men det finns alltid någon som kan göra jobbet för att få lite fart...

    Michael

  5. #5
    Maxs avatar
    Max Max är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    178
    Jag skulle heldre lägga pengarna på länkar. Men det är ju bara vad jag tycker..

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. .eu , är det värt?
    Av Björn i forum Domänen
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 01:08
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 20:59
  3. Wordtracker tjänst värt?
    Av eidos- i forum Sökordsanalys
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 21:56