Resultat 1 till 22 av 22

Googles senaste slag mot betalda länkar för PageRank

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Google har nyligen straffat ett stort antal hemsidor som manipulerade med PageRank. De var mest kataloger och liknande sajter, -1 på PageRank toolbar och borta från SERPsen. Mycket av detta var manuellt gjort.

    Mer info:

    http://searchengineland.com/071007-173841.php
    http://searchengineland.com/071009-084313.php
    http://www.searchenginejournal.com/g...-selling/5786/
    http://forums.digitalpoint.com/showthread.php?t=489696
    http://forums.digitalpoint.com/showthread.php?t=461494
    http://forums.digitalpoint.com/showp...postcount=7170

    Ett exempel är en av mina gamla kataloger som nu inte ens rankar på detta och gick från 5 till 4 på toolbaren även då en bunte PR7 länkar och även en PR8 pekade till den utöver 60K andra länkar.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2007-10-12 klockan 21:45.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Andreazzs avatar
    Andreazz Andreazz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    61
    Egentligen tycker jag att länkar inte ska rankas alls. Då slipper man allt skit i serpen.

    Enda som ska gälla är innehåll. Punkt.

    I princip är ju ingen länk naturlig numera. Man byter, säljer och köper länkar osv.

    Nä, länkar är till för att få folk till bra hemsidor och inte för att få upp sidor i Google.

    Detta retar väl upp alla som jobbar inom SEO, men det är väl skitsamma.

    Skål!

  3. #3
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Jag håller väl med Andreazz men hur värderar man innehåll?

    Hur värderar man design och utseende (som jag trots allt räknar till innehåll).
    Eller ska man värdera enbart texten?
    Ska det spela någon roll om sidan uppfyller standard och är lättläst för en sökrobot etc?

    Att räkna bort länkar helt är lite dumdristigt, däremot så kanske man bör nedvärdera länkning och fokusera på andra saker som idag är viktigt för besökaren. Det håller jag med om.

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Andreazz
    Egentligen tycker jag att länkar inte ska rankas alls. Då slipper man allt skit i serpen.

    Enda som ska gälla är innehåll. Punkt.

    I princip är ju ingen länk naturlig numera. Man byter, säljer och köper länkar osv.
    Jag får just nu två spontana länkar i bloggpostningar i veckan och minst en spontan länk i övrigt förutom naturliga länkar.

    Förövrigt är de där straffen inte alls varit specifika för kataloger. Alla som fått nedsatt PR sedan sista PR exporten har fått det efter manuell kontroll av Google och det berör massor av hemsidor.Och också här i Sverige på svenska.

  5. #5
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    PR-baren ser oroväckande tom ut på
    http://www.jw-webbdesign.se/partners.html

    Google är visst lite putt på dig Jim

  6. #6
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Google får skylla sig själva.

    Hade de aldrig gått ut med PageRank hade ingen baserat länkar på PR och marknaden hade sett helt annorlunda ut. Det var det korkaste de kunde göra.

    De måste lägga ner otroligt mycket kostnader på personal som sitter och letar sidor och fjantar sig.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  7. #7
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Droppingen ser nästan ut som 30+ filtret, men sjunkande PR är underligt. Så kan det gå. Förstår inte meningen med det i längden dock.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  8. #8
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Detta är någonting som vi vetat länge skulle hända. Att Google till sist börjar arbeta aktivt för att ta bort, det som de själva anser vara skadlig manipulation via försäljning av länkar.

    Jag tycker att det är ett steg i rätt riktning. Men det finns fortfarande ett antal riktigt stora länksäljande siter som verkar oberörda av det som hänt.

  9. #9
    Maxs avatar
    Max Max är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    178
    Jag gillar PR så länge jag kan sälja länkar Tjänar en hacka på det varje månad =D helt okej för mig!

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av kers
    PR-baren ser oroväckande tom ut på
    httpx://www.jw-webbdesign.se/partners.html

    Google är visst lite putt på dig Jim
    Hans "bättre-sajter" ser också straffade ut.

  11. #11
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Bättre-sajterna får självfallet ingen öppen PR då det är IDN-domäner. Inga IDN-domäner har fått PR än, inte öppet.

    Lite lustigt val av Google att bestraffa på. Men det kommer självfallet komma mer bestraffningar av olika slag. Tycker dock de ska börja med Text Link Ads o liknande där det finns stora vinningar i det hela.

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tycker att Google ska godkänna och stödja en riktlinje för hur bloggare kan få betalt för att skriva om varor. T.ex. att det ska vara angivet att de har fått betalt, de får göra det oberoende och att de kan välja att använda rel=nofollow om de tycker varan är dålig.

  13. #13
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Jag tycker att Google ska godkänna och stödja en riktlinje för hur bloggare kan få betalt för att skriva om varor. T.ex. att det ska vara angivet att de har fått betalt, de får göra det oberoende och att de kan välja att använda rel=nofollow om de tycker varan är dålig.
    Absolut, det är ju ingen hemlighet att det förekommer så det är lika bra att få ut det i ljuset och vara öppen med det. De flesta bloggare är nog dock inte så medvetna om värdet av länkar så frågan är vilken effekt det skulle få hos den vanliga bloggaren, men visst hade det varit bra med riktlinjer.

  14. #14
    daniel_s avatar
    daniel_ daniel_ är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    98
    Det var väl på tiden. Tror skojeriet är över ganska så snart när Google börjar rensa upp bland all skit som sprids från vissa SEO-företag.

  15. #15
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    IDN har aldrig kunnat ta emot PR på ett riktigt sätt. Har ingen som fått pr ännu.

    EDIT: Oj, missade sida 2
    Senast redigerat av Per Renemark den 2007-10-15 klockan 09:54.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  16. #16
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    Att Google rensar upp bland kataloger ser jag som ett klart steg framåt... Vem blir glad av att hamna i en katalog vid googling? Detta är förhoppningsvis början på slutet för PhpLD skräpet...

    Ska bli intressant att se om bra sajter som W3C, w3cschools etc. blir bestraffade för att sälja länkar... skulle knappast tro det...

  17. #17
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Intressant fenomen med Jims partnersida. Inte vanligt men heller inte helt ovanligt. Något sk 30+ filter är det inte då sidan helt försvunnit från indexet.
    Har råkat ut för det några gånger. Det har gällt sidor som knappt haft några konstiga länkar på sig, ej heller någon överdriven användning av nyckelord eller på annat sätt överoptimerade.
    Webbplatsernas andra sidor har inte påverkats på något som helst sätt vad som gäller rankning och dylikt.
    De berörda sidorna har/hade heller inte fått några djuplänkar till sig.
    Att PR-värdet försvinner på de sidorna är också det regel och inget ovanligt.
    De går att lyfta in sidorna i indexet igen.

    Sedan inom patentes förstår jag inte riktigt varför länkkataloger skulle vara det primära målet för Google att klämma åt. De har i allmänhet ett lågt PR-värde och länkar därifrån ger ett rätt så ringa värde, inte att förakta, men ändå. Värre exempel på sidor som säljer länkar finns det i uppsjö av.

  18. #18
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Att blint stirra på PR som en värdering om en sida som en professionell SEO är att gräva sin egen grav.

    Den publika PR är föråldrad vid det här laget. Toolbaren stämmer inte överhuvudtaget, och kommer troligen aldrig att synka med verkligheten igen.

    Den som kan alla faktorer som påverkar ranking och faktorer som värderar en sida ligger långt i framkant.

    Om de tog bort PR imorgon, skulle du klara av att skaffa rätt länkar?

    Om inte, så är det vad du måste lära dig tills imorgon.

    Det enda vettiga man kan få utifrån PR är att se om en sida är nedvärderad helt eller inte.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  19. #19
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Helt rätt det du skriver Johan W. PR säger inget om en webbplats förmåga att ge stöd till andra sidor med länkar, vilket jag, och en hel del till här i forumet har påpekat i inlägg tidigare. Det som är intressant är faktorer som relevans, webbplatsens trust etc som ger värdet av en länk på den.
    Samtidigt verkar det hos en del ligga stort fokus på att försöka skaffa högre PR, i största allmänhet oavsett om det ger önskad effekt för en webbplats eller inte.
    Men där ligger nog de faktorer som du tar upp. Det är svårt att avgöra vad som är ”rätt länk”, mycket enklare att stirra sig blind på PR.

    Länkhandel däremot verkar ha sitt fokus på PR inte på relevans om man ser vad länksäljare och länkköpare erbjuder resp efterfrågar.
    Tror att om Google börjar storstäda bland länksäljare lär de koncentrera sig på webbplatser med hög PR då dessa sidor har den största potentialen att ta sälja länkar.

    Att bedöma om en sida är nedvärderad eller inte med hjälp av PR är jag inte riktigt med på.
    Det förutsätter först att man känner till PR före och efter. Sedan så kan en borttagen PR7 länk sänka PR något snäpp. Men om det har tillkommit 200 relevanta länkar tas inte med.

  20. #20
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Faktiskt har ju Google en riktlinjer för hur man ska göra review och recensioner på sin blogg:
    http://www.mattcutts.com/blog/hidden-links/

    Men jag tycker inte det där är realistiskt. Istället tycker jag att Google ska tillåta följande system:

    1) Sajter som förmedlar review gör det utan direkt kontakt mellan bloggare och köpare.
    2) Varje review länk får ett särskilt epitet förutom follow och nofollow. Det tillåter särskild värdering av dessa länkar.
    3) Om bloggaren tycker att sajten är bra sätter han rel=follow.
    4) Om bloggaren tycker att sajten är dålig sätter han rel=nofollow.

    Utan direkt kontakt mellan bloggare och köpare tenderar inte bloggare som genomgående bara ger bra recensioner att få mer affärer.

  21. #21
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Är det bara jag som inte har sett det ännu, eller har Google Webmaster Tools alltid haft ett eget formulär för att anmäla betalda länkar?

    Hur som helst så finns det en länk "Rapportera betalda länkar" under "Verktyg" i Instrumentpanelen.

    Någon som testat?

  22. #22
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det har funnits ganska länge nu.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vad är PageRank?
    Av Jim Westergren i forum PageRank
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 12:35
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  3. Hur viktig är Googles pagerank?
    Av HC_Consulting i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 12:13
  4. Westberg´s pagerank tool tråd!
    Av Marcus Westberg i forum PageRank
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 18:11
  5. Senaste fakta om Googles sandlåda
    Av Jim Westergren i forum Googles sandlåda
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 23:24