Resultat 1 till 8 av 8

Definition av begrepp inom SEO

  1. #1
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Med anledning av frågor och svar i denna tråd: http://www.seo-forum.se/nyheter/2771...ult-fin-2.html, startar jag en tråd där vi kan diskutera definitionen av olika begrepp inom SEO. Det känns som om det behövs en tydlig förklaring av vissa begrepp som är förvillande lika varandra.

    Feldon postade följande förklaringar av orden sökordsoptimering, sökmotoroptimering och sökmotorpositionering:

    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Min definition som jag tror håller är följande:

    sökordsoptimering:
    Man optimerar given webbplats för att bli mer synlig kring ett visst ord. Man ser ofta till att det hamnar i titlar, rubriker, ingresser, alt-taggar och title-taggar samt även i ankartexter till sidan.

    sökmotoroptimering:
    Man optimerar en webbplats för att underlätta så att sökmotorerna får tag på all information om webbplatsen som den behöver för att göra en bedömning av innehållet. Man manipulerar alltså inte rubriker och titlar och annan meta data mot att synas på specifika ord utan mer generellt för att få upp sidan på bredden i sökmotorerna. Något som bör göras på sidor som redan syns bra på det som sökmotorerna får tag på men som då saknar indexering av vissa delar eller där meta data på vissa sidor blivit utelämnad eller dåligt skriven.

    sökmotorpositionering:
    En spetstjänst som gå ut på att ta 1 ord, 1 sida och sedan placera sidan för det ordet på en avtalad placering i sökmotorn. Detta då genom minimal beröring av befintlig sida.

    Dessa 3 delar kan man alltså köpa från 3 olika leverantörer där dock sökmotoroptimering och sökordsoptimering är rätt lika i det avseendet att de behandlar samma del av hemsidan så där bör man tala om att man har två olika och att de får ta hänsyn till varandra. Medan positioneringen då endast gör mindre ingrepp och kan kombineras fritt.

    Finns det någon SEO-ordlista? tror David hade något SEO-wiki med en ordlista i?
    Mig veterligen finns det ingen entydig definition av dessa begrepp idag. Så varför inte skapa det här?

    I min värld har orden följande betydelse:
    Sökmotoroptimering:
    Samlingsord för alla tekniker som går ut på att placera en webbplats så högt upp som möjligt i sökmotorernas träfflistor, och som involverar att man ändrar den befintliga webbplatsen.

    Sökordsoptimering:
    Jag själv använder mig inte av detta uttryck, men när andra använder det tolkar jag det som de tekniker som används när man arbetar för att optimera en webbplats för ett specifikt sökord. Alltså inte att underlätta indexering mm.

    Sökmotorpositionering:
    Jag använder inte heller detta uttryck, mest för att det är så förvirrande likt sökmotoroptimering, men tidigare har jag tolkat det som off-page optimering. med andra ord länkbygge.

    Vad är era uppfattningar av dessa begrepp. Vad betyder de för er?

  2. #2
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Sökmotoroptimering betyder för mig att man jobbar tekniskt med sajten och tar bort alla kodtekniska hinder för sökmotorerna. T ex ser till att menyer är gjorda på så sätt att sökmotorerna inte stöter på problem. Skapar sitemap m.m. Här ingår även att skapa länkbeten för naturliga eller spontana inlänkar.

    Sökordsoptimering här jobbar man med innehållet på sajten. Man jobbar med texter och optimerar olika landningssidor för olika ord.

    De två ovanstående är för mig något som måste göras på en sajt. Antingen av ägarna själva eller av ett konsultbolag.

    Sökmotorpositionering är för mig när man jobbar med länkbygge utan att vara inne på sajten. Detta gäller bara på utvalda ord. Kan göras själv (blir då oftast bredare) eller köpas av externt bolag (då levereras bara det som är överenskommet inget mer. (Inte så konstigt iof))

    Sökordsoptimering och sökordpositionering är för mig ord som SEO bolag har hittat på för att detta inte skall ingå i sökmotorpositonering som de sålt in från början. Det är ju också ett bevis på att marknaden har mognat lite. Kunder ställer mer frågor om vad som ingår och då måste man ha olika tjänstepaket för att kunna svara upp möt kundens frågor med sina tjänster.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  3. #3
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Bra initiativ och min lista återfinns i Bernt's inlägg.

    Finns det några andra begrepp som bör definieras?
    Finns det en branschorgantisation för SEO som kanske bör ta upp definitioner?

  4. #4
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Begreppen är väldigt röriga och trampar gärna varandra på tårna. Men jag ser det precis som Bernt, att sökmotoroptimering är ett samlingsnamn för de olika teknikerna bakom.

    Sökmotormarknadsföring är ju ett annat begrepp som är väldigt snartlikt och som jag aldrig använder själv.

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Sökmotormarknadsföring använder jag däremot en hel del.

    För mig är det ett vidare begrepp som innefattar både sökmotoroptimering och sponsrade länkar (betalda annonskampanjer).

  6. #6
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Sökmotormarknadsföring säger ni.

    Vad är då det något vidare sökmarknadsföring, tycker ni? (som jag använder mkt oftare)

  7. #7
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Sökmotormarknadsföring säger ni.

    Vad är då det något vidare sökmarknadsföring, tycker ni? (som jag använder mkt oftare)
    Du får gärna utveckla lite mer om vad du menar med det
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ligger nog nästan exakt på den tolkningen du gör på begreppen Bernt, inkl sökmotormarknadsföring. Även om jag där hellre föredrar ordet internetmarknadsföring.
    Samtidigt är en del av orden språkliga bastarder. En del är som jag ser det skapade av SEO-företag för att de själva vill placera sig bra på dem och försöka få orden att slå igenom mer allmänt. Inget fel i det, fördrar ju själv att använda ord där jag ligger på topp tio.
    Egentligen skulle ett ord som webbplatsoptimering säga lite mer vad det är frågan om i vissa fall. (Nej jag håller inte på att försöka optimera på det ordet).
    Dvs att optimeringen har fokus på webbplatsen. Men det ordet är heller inte heltäckande.

    Överordnat är egentligen ordet marknadsföring som täcker alla aspekter i det hela inkl det som ligger utanför Internet. Samtidigt har ju marknadsföring i exempelvis tryckta media en stark koppling till Internet. Nu är det väl inte så många av oss som greppar hela området marknadsföring i kundrelationerna. Bernt har jag för mig arbetar väl lite åt det hållet också. Även om jag också sysslar med lite broschyrframställning, reklamblad, tryck av DVD-skivor och sådant, så är det trots allt i en liten skala och definitivt inte hela området.

    Så vi får nog leva med lite olika begrepp tolkade lite olika beroende på vad avsändaren vill uppnå och hur mottagaren uppfattar det hela.
    Det som skulle vara intressant att titta närmare på vore hur kunder använder begreppen och innebörden för dem. Det är trots allt det som är det viktiga när man försöker kommunicera ut ett budskap.
    Senast redigerat av Urban G den 2007-11-06 klockan 14:49. Anledning: Test

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkbyte inom Resa
    Av boena i forum Länkbyten
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 15:43
  2. Länkbyte inom skönhet.
    Av 2cool4school i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 13:17
  3. Länkar köpes inom pryl/present genre
    Av Frost i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 12:53
  4. Länkbyte inom resor
    Av Björn Lilja i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 21:19
  5. En definition på "permanenta länkar"
    Av Marcus Westberg i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 23:58