Resultat 1 till 19 av 19

Nytt Jajja Magazine ute

  1. #1
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Såg att ett nytt nummer av Jajja Magazine precis kommit ut.
    Detta nummers rubriker:
    • "Sökoptimering toppar ROI-listan"
    • "Snart surfar 580 000 mobilt"
    • "Två ord till Google"
    • "Ny svensk sökmotor"
    • "Google Analytics lanserar sajtsök"
    • "Klicken nere i 0,2 procent för banners"
    • "Internetreklam större än tv"
    • "Google kritiserar länkförsäljning"
    • "MySpace utmanar Google Adsense"
    • "Krönika: Starta konversationen nu"


    För de som missat det så jobbar jag för Jajja men postar och deltar i diskussioner här på forumet mest i egenskap av privatperson. Jag har dock blivit ombedd att öka Jajja's närvaro här på forumet och bli mer officiell genom att posta nyheter så som Jajja Magazine.

    När det gäller saker om Jajja och officiella uttalande så får ni be Samuel Sylvander om dessa.

    Jag kommer alltså fortsätta på samma vis som förut förutom att ni nu vet att jag jobbar heltid med SEO på dagarna och lägger mycket fritid på det också.

    Angående denna post och de om Jajja Magazine i framtiden så satt jag i valet och kvalet med att göra länkar till varje specifik nyhet. Men drog mig för att göra det enbart för att detta är ett SEO-forum och det skulle lätt uppfattats som ett drag i att försöka fixa inlänkar till nyheterna trots att det egentligen skulle handlat om att underlätta för läsarna av denna post att ta sig till den nyhet som låter intressant. Bara en reflektion över hur vi SEO-människor gått från att tänka på användarvänlighet till hur det skulle uppfattas av sökmotorerna samt hur andra som tänker som en själv skulle uppfatta det man gör.

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Du har ju iallafall en länk till magasinet. Annars hade jag kunnat uppleva det som frustrerande, om jag inte hade fått det på mailen för en timme sedan.
    Användarvänligthet är nummer ett! Iallafall på sin egen sida. Forum har lite andra regler verkar det.

  3. #3
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Du är en av de som prenumererar på Jajja Magazine alltså?

    Tycker du om den hittils? själv så tycker jag Urban skriver väldigt läsvärda artiklar. Och att det verkligen är nyhetsvärde i den och målet som Samuel skrev om tidigare i en annan tråd verkligen uppnåtts.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tror inte att så många har synpunkter på att du länkar till magasinets huvudsida.
    Att länka till varje underrubrik är om det inte är i ett sammanhang onödigt.
    Med sammanhang menas att det som står i en underrubrik tas upp till en fördjupad diskussion i inlägget.
    För som det står i forumreglerna

    Bara relevanta länkar som ökar värde till tråden får postas. Och om dessa är länkar till egna sidor så ska även själva inlägget i sig själv medföra ett värde i tråden.
    Att då bara skriva ”Titta vad jag/ett SEO-företag, etc har skrivit om det här” och inget mer tillför inget eget värde till tråden. Om inlägget tillför ett värde till tråden är det ok att länka till sig själv också.
    Ett bra exempel på den typen av länkning till sig själv är Axboms inlägg. Innehållet i hans inlägg tillför ett värde för diskussionen.

    Nu är paradoxalt nog mitt inlägg här inte helt i linje forumets intentioner heller då det bryter en diskussion och flyttar över fokus på en annan fråga. Så se det som ett exempel på hur man inte skall bryta in i debatter.
    Senast redigerat av Urban G den 2007-11-08 klockan 18:10.

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag gillar nyhetsbrev av det slaget. Det känns som att det är tid nedlagt på att få till ett tilltalande nyhetsbrev. Det är en del intressant information i nyhetsbrevet, men inte så mycket nytt för den som hänger med. Jag antar att jag inte är helt i målgruppen, eftersom vi automatiskt fick nyhetsbrevet när vi jobbade med Jajja Prospects.

  6. #6
    Joacims avatar
    Joacim Joacim är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    74
    Jag gillar också denna typen av "marknadsföring", smart drag att hyra in en känd författare och skribent med. Kan inte låta bli att tycka att det kan bli lite väl mycket inbördes beundran hos denna typen av tidningar ibland, Jajja har dock lyckats med objektiva och relevanta artiklar.

    Hade jag varit Jajja hade jag dock byggt ut sidan till lite mer "tidningslikt" med någon schysst design också, känns lite väl smal just nu.

  7. #7
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av Joacim
    Jag gillar också denna typen av "marknadsföring", smart drag att hyra in en känd författare och skribent med. Kan inte låta bli att tycka att det kan bli lite väl mycket inbördes beundran hos denna typen av tidningar ibland, Jajja har dock lyckats med objektiva och relevanta artiklar.

    Hade jag varit Jajja hade jag dock byggt ut sidan till lite mer "tidningslikt" med någon schysst design också, känns lite väl smal just nu.
    Tidningen i sig är ju skapad med syfte att informera och "marknadsföra" branschen och inte Jajja som specifikt företag. Och målgruppen är inte alla SEO-nördar här på forumet utan som det står under "Annonsera"-delen i tidningen så är det VD, marknadschef och Internetansvarig.

    Angående designen så känns det väl att det enda som skiljer Jajja Magazine från Aftonbladet är mängden reklam och och olika avdelningar med länkar till sig till vänster. Fast du kanske hade en annan nättidning att visa som exempel? blev nyfiken oc spenderade själv en del tid att surfa runt på tidningar så kan vara intressant att se vad folk tycker är en bra layout för en nättidning.

  8. #8
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Jag gillar inte alls detta.

    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Tidningen i sig är ju skapad med syfte att informera och "marknadsföra" branschen och inte Jajja som specifikt företag.
    Och McDonalds vill upplysa om hamburgare i allmänhet? Snälla, skippa struntpratet.

    Rubriken "Nytt Jajja Magazine ute" i samband med att det är på SEO-forum får det nästan att framstå att vi alla ser upp till Jajja och väntar med spänning på deras uttalanden. Jajja Magazine är INTE Matt Cutts blogg.

    Det som det handlar om egentligen, och som Feldon också nämner är att förafram Jajja i finare dager än många av oss här tycker att de förtjänar. Särskilt de (t.ex. de som söker leverantör) som inte har någon större erfarenhet av Jajjas bravader kan få för sig att tro att Jajja är ljuset i "SEO-träsket". Just ja, Jajja svartmålar branschen, försöker utge sig för ljuset i mörkret och sen spammar bloggar och gömmer länkar.

    Det här är ren reklam! Inlägget passar inte under "Nyheter"!

    Vi får inte hacka på specifika SEO-företag, så varför ska de få utrymme av det här slaget. Jag tycker att moderatorerna ska ta tag i detta.


    ... Den bästa reklamen är den som inte är uppenbar ...

  9. #9
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Och målgruppen är inte alla SEO-nördar här på forumet utan som det står under "Annonsera"-delen i tidningen så är det VD, marknadschef och Internetansvarig.
    Jag är kluven i frågan om det är en relevant tråd eller bara reklam. Jag kan tycka att det är intressant med lite referat och länkar till intressanta tidskrifter och bloggar som rör sökmotoroptimering. Däremot finns det ju en hel del auktoriteter på forumet vilkas artiklar och poster jag hellre läser än Jajjas. Dessutom argumenterar ju Feldon så starkt för att det är irrelevant länk.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  10. #10
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Ja, det är lite väl mycket som talar för att det är reklam. Jag unnar mig därför att noga klargöra hela inlägget och vad som är suspekt.

    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Såg att ett nytt nummer av Jajja Magazine precis kommit ut.
    Du skriver ju senare att du blivit OMBEDD av Jajja att öka deras närvaro. Borde du som anställd inte KÄNNA till detta nya nummer?
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Detta nummers rubriker:
    • "Sökoptimering toppar ROI-listan"
    • "Snart surfar 580 000 mobilt"
    • "Två ord till Google"
    • "Ny svensk sökmotor"
    • "Google Analytics lanserar sajtsök"
    • "Klicken nere i 0,2 procent för banners"
    • "Internetreklam större än tv"
    • "Google kritiserar länkförsäljning"
    • "MySpace utmanar Google Adsense"
    • "Krönika: Starta konversationen nu"


    För de som missat det så jobbar jag för Jajja men postar och deltar i diskussioner här på forumet mest i egenskap av privatperson.
    Jajja verkar ha satt det i system att referera till sina anställda när de gör bort sig. Att frigöra Jajja från allt ansvar ser jag snarare som proaktivt tänkande. Har man inte sagt att katalogerna.se ägs av en anställd?
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Jag har dock blivit ombedd att öka Jajja's närvaro här på forumet och bli mer officiell genom att posta nyheter så som Jajja Magazine.
    ... m.a.o göra reklam.
    Citat Ursprungligen postat av Feldon

    När det gäller saker om Jajja och officiella uttalande så får ni be Samuel Sylvander om dessa.

    Jag kommer alltså fortsätta på samma vis som förut förutom att ni nu vet att jag jobbar heltid med SEO på dagarna och lägger mycket fritid på det också.

    Angående denna post och de om Jajja Magazine i framtiden så satt jag i valet och kvalet med att göra länkar till varje specifik nyhet.
    ... spamma...
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Men drog mig för att göra det enbart för att detta är ett SEO-forum
    .. och inlägget skulle riskera att tas bort av moderator...
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    och det skulle lätt uppfattats som ett drag
    (för UPPENBART drag)
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    i att försöka fixa inlänkar till nyheterna trots att det egentligen skulle handlat om att underlätta för läsarna av denna post att ta sig till den nyhet som låter intressant. Bara en reflektion över hur vi SEO-människor gått från att tänka på användarvänlighet till hur det skulle uppfattas av sökmotorerna samt hur andra som tänker som en själv skulle uppfatta det man gör.

    I inlägget nämns heller inget om vad som gör detta nummer av Jajja Magazine intressant. Jag och de flesta andra här skulle gärna lägga upp våra blogginlägg under nyheter men får inte göra det enligt reglerna. Vilket är bra för då slipper vi mycket skräp, som t.ex spam från Jajja. Eller vänta! Om jag skriver att jag är medlem på forumet som privatperson men refererar till sidor som mitt företag har gjort, då har jag gått runt alla regler? Eller? ...
    Senast redigerat av Marcin den 2007-11-14 klockan 14:08.

  11. #11
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Förstår vad du menar Magnus, själv läser jag inte enbart Jajja Magazine som min enda källa till information och nyheter på området. Den är ju långt från så teknisk som jag tycker är intressant.

    Dock tror jag att man bör vara medveten om att det är Urban Lindstedt som står som chefredaktör och ansvarig utgivare av tidningen. Samt då att artiklarna syftar till att informera även din målgrupp om hur sökmotoroptimering fungerar och varför det är så viktigt i dagens mediasamhälle att inte missa denna del i sin marknadsföringsstrategi.

    Det är alltså en tidning vars artiklar är objektiva och informativa om den bransch vi arbetar i, läs dem får ni se.

    Vad Jajja Magazine ger mig som tekniker är ju en insyn i vad det är som spelar roll för en marknadschef och gör att jag kan förbättra mig rent språkligt om jag behöver diskutera med en sådan.

    Men om du hittar en bättre avdelning att posta om detta i så säg gärna till. För mig så kändes det som en nyhet när jag postade den.

    Att ta tidning som enbart ett reklam- eller marknadsföringsredskap anser jag som fel. Det är snarare ett slag för att få ut faktabaserade artiklar om SEO som inte är ett försök att få någon enskild aktör att framstå varken i bra eller dålig dager samt att få ut vad branschen har att erbjuda i marknadsföringsväg. Läs artiklarna så märker ni själva vad jag pratar om.

  12. #12
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Som kontrast till att ni länkar till er tidning härifrån:

    Något som kanske skulle vara vettigt för att visa att tidningen både är neutral jäntemot Jajja och faktiskt intressant vore ju om Urban skrev en artikel om SEO-forum. Skulle vilja påstå att det här är ett av de bästa ställen man kan hitta på nätet om man vill lära sig mer om sökmotoroptimering och då är det väl naturligt med en artikel?

    Tror att värdet för era läsare av att hitta hit är större än värdet för oss att hitta senaste numret av er tidning.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  13. #13
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Vet inte om det finns någon förslagslåda för tidningen, vad jag förstått har Urban fria händer och vi lägger oss inte i alls vad som skrivs.

    Men en artikel om olika platser på nätet med koncentrerad kunskap inom ämnet låter inte helt otroligt. Det finns ju ett antal platser där seo-forum troligen är den största sett till svenska platser och sedan då Matt Cutts, SeoMoz och några andra engelskspråkiga platser.

    Samtidigt så känns det inte direkt som om en marknadschef får så extremt mycket ut utav forumet som sådant? det är många teorier och diskussioner gällande vad Google gör och inte gör samt totalt sett en väldigt stor textmassa att bearbeta. Textmassan är också ofta av teknisk natur med rätt teknisk argumentation. Men din reflektion är inte helt fel ute, det får jag hålla med om.

    Om det är länken som är problemet så har jag inget emot att göra det till en text som kräver att man kopierar den. Det var aldrig så att det var länkvärdet som var intressant att få från detta forum utan snarare reaktion från den del av branschen som är samlad här. Samt att visa upp att tidningen existerar och dela med oss av den information som finns i den till de som tycker att den är intressant.

    Men alla förslag till tidningen tas emot, även om jag inte riktigt vet om jag kan influera Urban överhuvudtaget. Men ni kan vara säkra på att synpunkter når högre upp än mig iaf.

  14. #14
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Att tidningen INTE skulle vara tänkt som reklam, det vet jag inte. Jag håller inte med. Om jag var ett företag som sålde SEO-tjänster, så skulle jag absolut kunna tänka mig att göra en tidning där jag tar upp det senaste i branchen, och beskriver vissa tekniker som vi (och de flesta andra) jobbar med. Visa på varför det är viktigt med SEO, påvisa lite exempel (inte bara mina kunder) på hur bra det kan gå. Genom att vara objektiv, informativ och korrekt visar jag ju tydliga tecken på att jag står för det jag gör, att jag håller mig i framkant osv. Om mina konkurrenter dessutom får ut något av tidningen, kanske lär sig något nytt, då är det ju bara ännu mer bevis på att jag är bäst, andra tar efter mig.

    Helt klart är tidningen reklam! Ditt inlägg i forumet kan också anses som reklam, eller som information. Ligger rätt mycket i betraktarens öga. I konkurrenternas öga är det så klart en nagel.

  15. #15
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Att tidningen INTE skulle vara tänkt som reklam, det vet jag inte. Jag håller inte med. Om jag var ett företag som sålde SEO-tjänster, så skulle jag absolut kunna tänka mig att göra en tidning där jag tar upp det senaste i branchen, och beskriver vissa tekniker som vi (och de flesta andra) jobbar med. Visa på varför det är viktigt med SEO, påvisa lite exempel (inte bara mina kunder) på hur bra det kan gå. Genom att vara objektiv, informativ och korrekt visar jag ju tydliga tecken på att jag står för det jag gör, att jag håller mig i framkant osv. Om mina konkurrenter dessutom får ut något av tidningen, kanske lär sig något nytt, då är det ju bara ännu mer bevis på att jag är bäst, andra tar efter mig.

    Helt klart är tidningen reklam! Ditt inlägg i forumet kan också anses som reklam, eller som information. Ligger rätt mycket i betraktarens öga. I konkurrenternas öga är det så klart en nagel.
    På vårt bolag kan vi ibland betraktas som konkurrenter - mellan Jajja och oss, så att här kommer ett uttalande från en sådan

    För det första tycker jag att Jajja Magazine är bra, så jag har inga problem med magasinet som sådant. Ju fler SEO-bolag som lägger ut bloggar/nyheter på sina sajter desto bättre, för det ökar företags kunnande och förståelse. SEO är förhållandevis en ganska liten bransch jämfört med alla andra delar inom marknadsföring och sådana här projekt/nyheter skapar en ökad förståelse för branschen, vilket är positivt för alla parter.

    Däremot så vet jag inte riktigt om det ska postas alla nyheter från varenda SEO-bolag här på detta forum. Känns som att det kan bli en trend som kan spåra ur. Det finns trots allt ganska många SEO-bolag i Sverige och om alla skulle få för sig att lägg upp alla blogginlägg, alla nyheter mm, tycker jag att forumet tappar lite av sin funktion.

    Egentligen är det inte så svårt - antingen säger man ja till detta eller nej, och konsekvent arbetar efter det. Om man inte väljer att göra detta är risken att vi får en gråzon med otydlighet.
    Blogg: Joinsimon | Företag: Honesty

  16. #16
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Tycker att Tinas lista på SEO-bloggar och portaler räcker långt om man vill läsa mer.

    Där länkar man ju till alla bloggar som skriver om SEO.

    Samling av SEO-bloggar och portaler
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  17. #17
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Bra ide MattiasN, då låter vi nyhetsbrevet ligga i den tråden i fortsättningen enbart.

  18. #18
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Redan fixat av Tina märkte jag. Tack Tina

    Hade själv missat tråden, hade de flesta på min egen lista redan men några va nya.

  19. #19
    martinedens avatar
    martineden martineden är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    http://edenstrom.wordpress.com
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Såg att ett nytt nummer av Jajja Magazine precis kommit ut.
    Detta nummers rubriker:
    [LIST][*]"Sökoptimering toppar ROI-listan"[*]"Snart surfar 580 000 mobilt"[*]"Två ord till Google"[*]"Ny svensk sökmotor"[*]"Google Analytics lanserar sajtsök"[*]"Klicken nere i 0,2 procent för banners"[*]"[B]Inte..r.

    Snygg tidning, går den i tryck också?
    Senast redigerat av martineden den 2007-11-25 klockan 13:41.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Nytt SEO-företag - Marcus Westberg
    Av hans99 i forum Nyheter
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-11-26, 03:22
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 23:02
  3. Jajja Magazine
    Av Bernt Johansson i forum Nyheter
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 15:13
  4. Nytt SEO-FORUM...
    Av Solutions i forum Länkbyten
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 12:56
  5. Eniro inleder samarbete med Jajja
    Av MattiasN i forum Nyheter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 23:29