Resultat 1 till 12 av 12

En metod att bygga sitenätverk

  1. #1
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Vi pratar ganska ofta och mycket om hur man bygger siter och jag tänkte att något skulle som skulle vara intressant är att kolla på sätt att bygga nätverk. Alltså att se till strategier för det större sammanhanget. Satte mig ner och försökte spalta upp en metod som jag kallar Microklustermetoden. Kom gärna med Feedback, jag anser inte metoden på något vis vara färdig eller posta förslag på alternativa metoder.

    Microklustermetoden
    För att kunna optimera för sökmotorer på lättaste sätt behöver man att nätverk av egna siter. I första hand behöver man dom för att kunna länka till den site man vill nå resultat med men också för att på ett effektivt sätt kunna göra länkbyten. Det kan verka som en smal sak att bygga upp ett stort kluster med siter men det är komplexare än vad det verkar.

    Till att börja med behöver du sprida ut siterna över flera ip och ip-serier. Genom att siterna ligger på olika ställen ökar du deras förmåga att se ut som separata siter. I Sverige är det min åsikt att det här inte är lika viktigt som i t ex USA. Förmodligen för att möjligheterna att sprida ut sig rent generellt är mindre i Sverige.

    För att få någon styrka i nätverket behöver det förutom en vettig länkstruktur mellan siterna också ha en bra tillförsel av länkjuice utifrån. Om du tänker dig nätverket lite som en enda stor site så kan det hjälpa till. En bra intern länkstruktur är vettigt där siter med relaterat innehåll länkar till varandra men åtminstone en del av siterna måste vara sådana att de attraherar inlänkar på ett eller annat sätt. Det är inte nödvändigt att de automatiskt ska få organiska länkar men de måste med lite hjälp på traven få en större mängd än bara från det egna nätverket.

    En annan bra bild som kan hjälpa till vid bygget är att tänka sig några av siterna som noder. Noder för extern länkjuice. Det gäller att se till att dessa får länkar för att sedan fördela kraften vidare till andra siter i nätverket som har liknande innehåll som dessa. Ett exempel på en sådan site som jag gjort som är ganska enkel att få till är en topplista. Topplistan funkar så att den räknar hur många unika besökare varje site har genom att när deras site visas följer en liten bild från topplistan med, en traditionell räknare. Bilden innehåller också en länk till topplistan där man kan se sina resultat. En sån här site generar med ganska liten ansträngning en hel del inlänkar. Från den finns det sedan länkar till ett antal subdomäner till den (som faktiskt ligger på ett annat IP). De siterna är inte riktigt relaterade till topplistan men tillräckligt nära för att en hel del av kraften ska överföras. På så vis har jag skapat en nod i nätverket. De bästa är förstås de som drar till sig länkar genom att ha bra material men det krävs ganska mycket av materialet för att uppnå något sådant och det kan vara knivigt att spotta ur sig sådant särskilt ofta.

    Låt säga att du skapat 3-4 sådana noder med 5 tillhörande siter till varje, då har du någonstans mellan 18 och 24 siter som faktiskt har en del organiska eller åtminstone semi-organiska inlänkar. För att förstärka ytterligare är det vettigt att du registrerar var och en av dessa i tillgängliga länkkataloger. Handlar det om svenska siter finns det kanske ett hundratal länkkataloger där du kan registrera dina siter, handlar det om engelska finns det ett betydligt större utbud. Se till att åtminstone en del av siterna håller sådan nivå så att DMOZ och KTHNOC skulle kunna acceptera dom. Det är däremot inte strikt nödvändigt att alla siter är av den kvaliteten.

    Låt en eller två siter i varje micronätverk (kluster om en nod och bisiter) vara en blogg. Bloggar kan få en del inlänkar från portaler av olika slag och det är ofta ganska enkelt att göra länkbyten med bloggar. Det är knappast nödvändigt att fler än 2 av siterna är bloggar eftersom unika länkar in till nätverket ger mer än att ha flera från samma portaler. Använd om det finns möjlighet blogghosts där du kan få inlänkar från huvudsidan, wordpress är ett sådant exempel. Om du lyckas komma upp på topp hundra mest lästa bloggar någon dag kommer du att få en länk från BOTD-sidan vilken sparas i en katalog och därmed kan bli indexerad av Google. Att komma på topp hundra på en svensk wordpress-blogg är inte särskilt svårt utan kan lätt ordnas med Twingly och lite tur.

    Låt en av siterna i varje micronätverk ha en tävling, det kostar lite grand i pris men innebär bra inlänkar från tävlingskataloger. En av poängerna är att sprida var inlänkarna till nätverket kommer ifrån och därigenom öka den generella styrkan.

    När du väl har ett antal microkluster är det dags att länka ihop dessa. Det är inte rimligt att länka allt för mycket mellan klustren utan försök hålla det så att siter som har liknande innehåll länkar till varandra. Det kan vara svårt i det här läget för du vill länkar ihop samtliga microkluster och gärna på fler än ett sätt.

    När du länkar ut från nätverket är det viktigt att tänka på att inte alltid länka från samtliga siter utan välja de siter som passar bäst. Det kan vara lockande att kräma på med länkar från samtliga för att kunna boosta en site ordentligt men det är med viss risk och ganska kortsiktigt.

    Jag har utvecklat resonemanget på min blogg för den som är mer intresserad av länknätverksbygge: här.
    Senast redigerat av Magnus den 2008-01-23 klockan 13:01.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Word!

    Men kom också ihåg att detta sätt att bygga webb på är långsiktigt. Det ger inte några omedelbara förstaplaceringar om man bygger ihop 10 nya sajter på detta sätt, utan metoden funkar bra över tid, och behöver tid på sig för att börja verka.

    Tidvis kommer sökmotorerna bara se det som länkbyten, tidvis som sitewide-länkar som tillfälligt kan sänka en enskild sida i sökresultaten, men när sajterna har stabiliserat sig i ett kluster så funkar det otroligt bra.

    Just tipset om länkar utifrån är viktigt att ta till sig. För det är vad som krävs för att upprätthålla strukturens förmåga att stötta sig själv.

  3. #3
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  4. #4
    Joacims avatar
    Joacim Joacim är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    74
    Sitenärverk kan man ju driva på både avancerade och mindre avancerade sätt, göra det manuellt eller automatiskt, själv gillar jag en liten kombination där. Manuellt automatiskt kan vi kalla det. Dirver mitt egna nätverk i 3 delar, ett inre, ett yttre och ett externt. Korslänkar väldigt väldigt försiktigt mellan dem. Räcker till att lägga nästan vilken sida på vilket sökord som helst. Är idag runt 50 siter som ingår i de olika delarna.

    Den inre kretsen är kvalitetssidor som jag vill ha upp på sökmotorer, kan vara t.ex. tjänster och produkter. Den yttre kretsen är till för att stödja den inre, alltså sker bara länkning från den yttre till den inre och inte tvärt om. Varje gång en sida ska in i det inre nätverket startar jag ett antal sidor i det yttre för att få igång den. Yttre sidor är ofta contentsidor eller hyffsat statiska sidor.

    De externa sidorna länkar både till det inre och yttre nätverket, är ofta bloggar eller andra sortes sidor som uppdateras ofta men många indexerade sidor.

    Alla sidor får även en extern länkstrategi som innebär bland annat länkkataloger, sociala länkar och liknande.

  5. #5
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Någon som känner till några bra artiklar om byggandet av sitenätverk?

  6. #6
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av Joacim
    Den inre kretsen är kvalitetssidor som jag vill ha upp på sökmotorer, kan vara t.ex. tjänster och produkter. Den yttre kretsen är till för att stödja den inre, alltså sker bara länkning från den yttre till den inre och inte tvärt om. Varje gång en sida ska in i det inre nätverket startar jag ett antal sidor i det yttre för att få igång den. Yttre sidor är ofta contentsidor eller hyffsat statiska sidor.

    De externa sidorna länkar både till det inre och yttre nätverket, är ofta bloggar eller andra sortes sidor som uppdateras ofta men många indexerade sidor.
    Det här är ju en mer traditionell form av nätverk som man kan se lite som en pyramid, tror att de flesta bygger så idag. Jag skulle vilja säga att fördelen är att det inte kräver att man får till hits (som i sånt som blir populärt inte som i träffar). Det är å andra sidan mer jobb per enhet länkjuice, låt mig använda PageRank (för rookies som läser det här så är det bara ett belysande exempel, PR är inget jag eftersträvar) som exempel:

    Du har en stark PR4 i centrum som du byggt upp med länkbeten och lite seriöst tipsande. Den länkar i sin tur till ett antal kringliggande siter vilket borde kunna hoppa dem till 3-4 (om de får lite generella länkar in, kataloger o dyl). Det betyder att du kan länka från säg 5 siter med PR3-4 och du har faktiskt bara lagt arbete på att skapa en PR4.

    Om du å andra sidan väljer att jobba från andra hållet kommer du skapa en racka med siter, länka dem tills de klättrar till PR3-4 för att sedan länka till den större. Den större kommer då få 3-4 med lite generella länkar in. Resultatet är precis som i förra och du kan länka från ung 5 siter men du har fått lägga ner arbete på att skapa 4 PR 3-4.

    Beroende på var man har sin spetskompetens är det förstås olika lätt att göra på de olika sätten. Jag tycker ofta det är snabbare och enklare att få till ett ok länkbete än att bygga upp en serie med mindre starka siter.

    Nisse - Jag har inte hittat några artiklar. Var därför jag startade den här tråden.

    Edit: Kanske vi skulle kunna göra någon form av community effort på det, ev skulle det kunna pratas om det på en forumträff? Skulle vara intressant att få till ett riktigt bra dokument om nätverksbygge.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  7. #7
    Joacims avatar
    Joacim Joacim är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    74
    Kanske kan låta som ett pyramidnätverk men du får inte missförstå mig Se det som att varje nich/projekt skapar en nod. Varje nod används sedan för att skapa nya, ungefär som en organism. Tekniken bakom är givetvis mer avancerad än vad jag skriver här eftersom alla har sina teorier om vad som bygger det perfekta nätverket.

    Kan se det som att varje nod består av top- och sub-noder för att skapa ett nartuligt länkflöde. Lite svårt att förklara men varje del är helt avsklit från de andra så inga kopplingar kan göras mellan siterna.

  8. #8
    Joacims avatar
    Joacim Joacim är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    74
    Eftersom vi nu fått upp en intressant disskution angående sitenätverk tänkte jag spinna vidare på det. Har gjort en visualisering på hur jag bygger mina egna nätverk idag. Observera att detta bara är en liten del av det hela stora och endast bygger på ett projekt med ett ämne.

    Länk till bild

    Dessa metoder räcker för att knipa en plats på förstasidan och ofta en plats på förstaplatsen.

  9. #9
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    "Edit: Kanske vi skulle kunna göra någon form av community effort på det, ev skulle det kunna pratas om det på en forumträff? Skulle vara intressant att få till ett riktigt bra dokument om nätverksbygge."

    det tycker jag låter som en kanonbra idé.

  10. #10
    daniel_s avatar
    daniel_ daniel_ är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av Joacim
    Eftersom vi nu fått upp en intressant disskution angående sitenätverk tänkte jag spinna vidare på det. Har gjort en visualisering på hur jag bygger mina egna nätverk idag. Observera att detta bara är en liten del av det hela stora och endast bygger på ett projekt med ett ämne.

    Länk till bild

    Dessa metoder räcker för att knipa en plats på förstasidan och ofta en plats på förstaplatsen.
    Bra visualisering! En sak jag undrar, när du skriver "ämne". Menar du då enskilda ämnen?

    exempel 1
    Ämne a = resor
    Ämne b = hälsa
    Ämne c = mobiltelefoner

    Eller menar du..

    exempel 2
    Ämne a = nokia
    Ämne b = sony ericsson
    Ämne c = samsung

    Om det är exempel 1 blir det inte särskilt relevanta sajter? Men antar då att du menar exempel 2.

    Jag brukar göra som i mitt exempel 2.

  11. #11
    Mortfiless avatar
    Mortfiles Mortfiles är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    94
    En fråga angående att länka ihop klustrarna naturligt är det kanske en variant att lägga en länk i foten med till exempel en notis att sidan är designad av företag x för mig som jobbar med just webbdesign? Ses det som något naturligt eller kan det straffas?

    Annars är det ett ganska naturligt sätt att knyta alla sidor i hela micronätverket naturligt mot en webbplats kanske?

    Mycket intressant ämne och bra initiativ Magnus!

  12. #12
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    Kikade på den konceptuella bilden advertiser och nätverk enligt länk.
    En sak förstår jag inte, Seo projekt ligger i en separat ring, det tycker jag är mycket märkligt koncepuellt sätt, i själva verket borde väl SEO ringen ligga så att den omsluter de andra ringarna.

    Ser mitt egna projekt ungefär sådär, men seo projektet blir ju inte en ny bubbla varför den borde ligga över de olika beståndsdelarna.

    För att anknyta till vad daniel säger och ge ett praktiskt exempel:

    exempel 2 enligt ovan
    Ämne a = nokia
    Ämne b = sony ericsson
    Ämne c = samsung

    Då blir seo projektet t ex mobiltelefoner, enligt exempel 1 skulle seo projektet kunna vara en ny ring vid sidan om de andra och då borde ju resultatet, vilket även daniel skrev, bli ett seo projekt utan särskilt relevanta sajter

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Bygga egen webshop
    Av Aqualex_80 i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-22, 11:42
  2. Att bygga varumärke
    Av Henrik i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 12:30
  3. Måste jag bygga en egen spindel?
    Av Nikke Lindqvist i forum SEO-verktyg
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 13:38
  4. Bygga om intärn länkstruktur.
    Av Sneaky i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 20:25