Resultat 1 till 13 av 13

Diskussion om Google och länkköp via nätverk

  1. #1
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Är det månne dags att ta en rejäl diskussion om hur Google egentligen ser på köpta länkar via nätverk som PayPerPost, Blogvertiser och andra?

    Igår stod det klart att Google straffar bloggare som deltar i PayPerPost med sänkt (eller borttagen?) PageRank:
    http://googlesystem.blogspot.com/200...aid-links.html

    PayPerPost reagerar förstås från ryggmärgen genom att prata om censur och genom att skrika högt och ihärdigt om länkar till sponsorer och annat:
    http://community.izea.com/blog/2007/...-goes-aft.html

    Men egentligen är det, som jag ser det, bara Google som reagerar utefter sina egna regler. Googles egen sida om länksystem är rätt klar i sin definition av vilka typer av länksamarbeten man inte bör delta i:
    Citat Ursprungligen postat av Google.com
    En del webbansvariga tillämpar dock utväxling av länkar i länksystem och bygger partnersidor enbart för detta syfte, utan att ta hänsyn till länkarnas kvalitet, källa och långsiktiga inverkan på deras webbplatser. Detta bryter mot Googles riktlinjer för webbansvariga och kan ha en negativ inverkan på webbplatsens rankning i sökresultaten. Exempel på länksystem:

    * Länkar avsedda att manipulera PageRank
    * Länkar till spammare eller "dåliga områden" på nätet.
    * Länksystem och ömsesidiga länksystem ("om du länkar till mig så länkar jag till dig").
    * Köpa eller sälja länkar

    http://www.google.com/support/webmas...y?answer=66356
    Att Google har svårt att upptäcka länkar som har köpts och sålts peer-to-peer (som t.ex. i den här forumdelen) gör ju inte att de tycker att dessa är mer OK. Bara att de inte kan spåra upp och åtgärda dem. Det kan de däremot med flera andra typer av länknätverk. Särsklit som de flesta bloggare och sajtägare verkar känna sig obekväma med att länka till andra sajter enbart av monetära skäl och ofta märker upp dessa länkar som "länksamarbeten" eller "bloggreklam".

    Hur ser ni som är mer aktiva i köpandet, säljandet och bytandet av länkar på detta? Drar ni öronen åt er eller kör ni på som vanligt?

    Jag inser att det sällan förekommer rena diskussioner i den här delen av forumet, men jag tänkte att det nog är här jag kan hitta de bästa svaren på frågan. Så kör på med reaktioner tycker jag.
    OK Hans99?
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2007-11-18 klockan 23:51. Anledning: Lagt till en liten snutt på slutet

  2. #2
    pisods avatar
    pisod pisod är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    52
    Är det någon som vet om de har blivit straffade för att de har bytt länkar?

  3. #3
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    ponting, tailsweep handhar statistik och länkar samma annonsörer och bloggare.

    Om så är fallet, att google kommer straffa dem som är med i nätverk a la tailsweep, så kommer de bita sig själva i svansen. Tailsweep är ju bara en mellanhand mellan bloggare/siteägare och annonsörer. Tailsweep sköter ju statistik etc. Se Tailsweep som alla andra "affiliatenätverk". Även dessa borde då "ligga i farozonen", och all annan annonsering på siter. Att sälja en länk och att sälja "en länk" är faktiskt skillnad. Det är väl just det att "försöka manipulera" SERP:en med köpta / sålda länkar man vill åt....som jag förstått det.

    /Patrik

  5. #5
    impresos avatar
    impreso impreso är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Tror Ni att det är en fördel eller nackdel att köra Adsense på en "spamblogg" ?

    Som det står i artikeln så blev inte en större blog "TechCrunch" bestraffad och en teori skulle vara att de hade google annonser på den.
    Senast redigerat av impreso den 2008-01-03 klockan 01:39. Anledning: stavfel

  6. #6
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Nackdel, helt klart. De kan se på ditt Adsense-id att du kör Adsense på både spambloggen och sajten du länkar från spambloggen till, vilket kan göra att Google straffar båda sajterna.

    Flera sajtnätverk har blivit utslängda från Google genom att de såg Adsense-id:t.

  7. #7
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Mjaaa, nu skall vi väl lugna oss lite här. Jag har fått ett par varningar pga tos-violations (annonser för nära bilder bland annat) och även siter avstängda helt från adsense (aolstalker.com). Däremot har adsense inte antytt att de vill stänga alla mina siter. Det handlar om kvaliten på siten, om man har lite omsättning så gör de en inviduell bedömning är min uppfattning.

    Kring de köpta länkarna så tror jag att visst, google tar bort den publika pageranken, men är det samma sak som att de ändrar dina resultat i serpen? För att bli helt bannad krävs det mer än att bara sälja länkar som jag ser det (just nu). Man kan bli av med pagerank, hamna i filter och bli helt utslängd, det är väldigt olika bestraffningar som jag ser det. Eventuellt hänger 1 och 2 ihop på något sätt. Nån som vet hur?
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  8. #8
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Nej, det har du rätt i Hjalmar. Vi pratar om väldigt många olika straff.

    Länkköp/länkförsäljning är normalt PageRank-borttagning och liknande straff. Vid länkköp kanske också SERP-ändringar men det är jag inte så insatt i.

    Men länknätverk, att man har länkar från ett nätverk av sajter, straffar de om de kan se att det inte är naturligt (enligt mina erfarenheter). Det var det mina sajter blev drabbade av. De fanns kvar i Google, de hade Pagerank kvar (och uppdaterades också) men SERP-placeringarna åkte långan ned. Nu har de dock kommit upp i nästa fas, mellan placering 80-25. Google såg att de var ett nätverk pga Adsense-ID:t (troligtvis), eftersom de som inte hade Adsense inte blev drabbade.

    Det är dock lite luddigt, förstås, vad som är okej och inte. Och vilka straff som sker.

  9. #9
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Fast vi har haft nätverk som har åkt ner på sättet du beskriver utan att övriga siter med samma adsense-id har blivit bestraffade. De siterna [i nätverket] har då varit rätt hårt internlänkade... go figure.

    Jag tror helt ärligt inte att google samkör data mellan systemen sådär, det skulle bli rätt argsinta uppror om det framkom att de gjorde det regelmässigt. Var en tråd om att google skulle samköra data från analytics med övrig info idag på WN. Personligen tror jag att de kanske tittar på det i extremfall, men jag tror inte de gör det systematiskt. Tror samtidigt inte heller att det är nånting man skall utgå från att de inte gör om man är orolig. Det skall dock sägas att jag kör alla mina siter i princip via analytics och bara har ett adsense-konto. Märker varken till eller från
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  10. #10
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Nej jag menade inte att de samkörde (det tror jag verkligen inte, då skulle det blir ramaskri). Men Adsense-id:t finns ju i koden...

  11. #11
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Ah, tack för förtydligandet. Helt riktigt. Det gäller ju analytics idt också (första siffrorna är väl alltid samma)?
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  12. #12
    impresos avatar
    impreso impreso är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Fråga 1: En Annan fundering inom samma ämne.
    om man har ett gäng med bloggar som innhåller köpta länkar fast dom är utspridda på olika IP adresser kan google känna av att det är samma ägare och att man blir bestraffad för det eller räcker det med att välja "dölj whois sökning hos nic.se?

    Sen måste jag bara säga att jag tycker det är en sån dubbelmoral från Googles håll att sitta och säga att det är förbjudet att sälja länkar när det är deras största intäkt och huvudverksamhet. Det är väl bara låta det vara som det är, en spännande bransch med hawairegler.

    Jag tycker faktiskt det går hand i hand och funkar bra som det är nu. Den som har råd med 100k för en optimering av ordet soffa, vill ju väldigt gärna komma där och om länkkraft är grädden på moset för de sökordet så blir det ett relevant resultat hemsidor i serpen. Det blir dessutom tuffare för alla andra små aktörer som då desperat måste vända sig till sponsrade länkar. Portar dom för mycket hemsidor som är kopplade till länk nätverk,, då tror jag att det kan bli sämre relevans i sökningarna.

    Dom sidor där det är mindre hård konkurrens bör lägga ner extra mycket pengar på onpage för det är nog enbart där de inte lyckas som kanske borde vara i toppen
    Senast redigerat av impreso den 2008-01-03 klockan 03:05.

  13. #13
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av impreso
    Sen måste jag bara säga att jag tycker det är en sån dubbelmoral från Googles håll att sitta och säga att det är förbjudet att sälja länkar när det är deras största intäkt och huvudverksamhet. Det är väl bara låta det vara som det är, en spännande bransch med hawairegler.
    Google säger inte att det är förbjudet att köpa länkar.
    Google säger att det är förbjudet att köpa länkar i syfte att manipulera deras organiska träfflista.
    Det är en stor skillnad där.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 13:36
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  3. Google & sidor som givit felmeddelanden
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:57
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22