Resultat 1 till 3 av 3

Starkt samband mellan PageRank och ranking?

  1. #1
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Måste bara dela med mig av detta.

    Igår ramlade jag, via sphinn.com, över en rapport som gjorts av ett franskt företag där de, under 6 månader, har gjort observationer av Google's SERP och kommit fram till två huvudsakliga slutsatser:

    1 - För det första råder ett starkt samband mellan PR (TBPR) och ranking. Ett samband som satt i siffror innebär att PR genrellt minskar med 0,01 enheter för varje position i träfflistan. Det vill säga att skillnaden mellan 1:a och 100:e plats skulle vara 1 enhet (PR). Detta förhållande visade sig dessutom vara konstant över tiden.

    2 - PageRank generellt minskar över tiden. Under de 6 månader som observationerna gjordes minskade PR för de 1:a placerade resultaten med i snitt ca 0,41 enheter. Detta innebär, enligt författarna att PR minskar i snitt med 1 enhet var 14:e månad.

    Läs gärna rapporten själva (den är på engelska och rätt så matematisk) och kom med kommentarer. Personligen tycker jag att det är en intressant undersökning som gjorts men att den har uppenbara brister. Dessutom kan man misstänka att den minskning av PR som dokumenterats beror på Googles jahkt på länksäljare.

    Trots detta är den dock väldigt intressant i mina ögon.

    Jag har skrivit en del om detta på min blogg, samt tagit upp det på Nikkes blogg.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst är den intressant. Det jag saknar är möjligheten till att kontrollera reliabiliteten i undersökningen.
    Med andra ord undersökningen skall kunna upprepas av andra och ett liknande resultat skall då fås fram. Men för att kunna göra det behövs bakgrundsdata , vilket du tar upp som en svaghet med undersökningen i din blogg också Bernt.
    Sedan ser det ut som företaget bakom är rätt så nystartat och verkar syssla med försäljning av något form av program för SEO. Men kan ha fel där.
    Men som länkbete fungerar rapporten bra.

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Du har helt rätt Urban. Dock tror jag inte att det är så svårt att upprepa testet i begränsad skala för att kontrollera huruvida man kan få fram resultat som pekar åt samma håll. Tidskrävande dock.

    Men att göra om exakt samma test är omöjligt så länge som man inte vet exakt vilka och hur många sökfraser de har kontrollerat.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vad är PageRank?
    Av Jim Westergren i forum PageRank
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 12:35
  2. Låg pagerank vs. ingen pagerank?
    Av ChumpChops i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 16:59
  3. Westberg´s pagerank tool tråd!
    Av Marcus Westberg i forum PageRank
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 18:11
  4. PageRank uppdateras
    Av Jim Westergren i forum PageRank
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 03:07