Resultat 1 till 8 av 8

Internationell målgrupp, vilket land bör man "hosta" siten?

  1. #1
    miraclesincs avatar
    miraclesinc miraclesinc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    38
    Om man ska starta en site för att sälja saker till en internationell målgrupp,
    (de flesta troligtvis från USA)
    , i vilket land bör man ha sin site-host?

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Om de flesta besökare kommer från USA verkar ju USA vara rimligt att driftsätta i. Man kan dock sätta geografisk-region numera via Googles webmaster-verktyg. Regionerna kan anges kan fritt. Slår igenom mer eller mindre direkt i sökresultaten:
    http://blogg-seo.blogspot.com/2007/11/ange-geografisk-region-fr-google-via.html
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2007-11-19 klockan 23:17. Anledning: Avlänkning

  3. #3
    miraclesincs avatar
    miraclesinc miraclesinc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    38
    Hur pass avgörande är hostens (serverns) placering för resultat i SERPS?

    Om man för närvarande har en Svensk host man är extremt nöjd med,
    kan det ändå vara värt att leta en ny host i t.ex. USA?

    Vore ju av naturliga skäl dessutom smidigare att ha alla siter hos en enda host.
    Men det kanske är värt att skaffa flera?

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av miraclesinc
    Om man för närvarande har en Svensk host man är extremt nöjd med,
    kan det ändå vara värt att leta en ny host i t.ex. USA?
    Ställer du in t.ex. USA i webmaster-verktyget tror jag inte att det har någon betydelse alls om du driftsätter i Sverige istället för USA.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu är Googles webmasterverktyg som framgår av namnet endast avsedd för Google. Yahoo, MSN eller de andra sökmotorerna får inte tillgång till den informationen. Med tanke på att marknadsandelarna växlar mellan de olika sökmotorerna och länder så är det inte speciellt smart att enbart förlita sig på en enda, i det här fallet Google. Bäst är med andra ord en serverplacering i USA.

    (Enligt IT24 referat av Nielsen//NetRatings är Googles globala andel av sökmotormarknaden â€endast†53%)
    Senast redigerat av Urban G den 2007-11-19 klockan 22:40. Anledning: Korr av stavfel

  6. #6
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag har en liknande historia på gång nu, och där är planen att ha den svenska sajten, och det allmänna uppdateringsverktyget på en server i Sverige. Den amerikanska siten på en server i USA, den tyska på en server i tyskland och så vidare. Dessa lokala sajter kommer att uppdateras från den svenska servern.

    Det är nämligen inte bara Google som prioriterar geografisk närhet (och nej, det hjälper inte att bara ange i Google Webmastertools var servern ska anses höra hemma, men det är en fingervisning åt Google).
    Live.com prioriterar närhet på ett mer distinkt sätt än Google (som lägger stor vikt vid geografisk lokal på inkommande länkar). Live.com var (sist jag kollade) betydligt mer petiga med var servern faktiskt stod geografiskt.

    Yahoo har jag aldrig riktigt begripit mig på, men jag gissar att geografisk närhet på länkarna har stort värde även där.

    Så när du har tjackat hosting för sajter i alla delar av världen där du vill ha representation, så är det dags att börja se över sina länknätverk i olika delar av världen också. Och framför allt se till att spontana länkar pekar rätt. Jaga den tyska sajten som har envistats med att länka till den amerikanska sajten tills de ändrar länkarna...

    Det är kul, men inte helt lätt. Å andra sidan är det ett jobb som lönar sig. Det är det faktiskt.

  7. #7
    miraclesincs avatar
    miraclesinc miraclesinc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    38
    Ah, bra med lite blandad input.
    Ja, det är nog lika bra att hitta en bra host på lite olika ställen.
    Tack! =)

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Inställning i Webmaster slår direkt. Inte ens innan dess var placeringen särskilt avgörande såvida man inte bygger spam-nätverk för länkförsäljning. För driftsättning av en enskild tjänst har det knappast någon betydelse alls. Och det skulle förvåna mig riktigt ordentligt om det har betydelse alls.

    Lätt illustrerat av att sajter på Wordpress.com och Blogger.com är bland de lättaste att ranka oavsett om man kör med eget DNS-namn eller inte. Flera av de sajter som rankar riktigt bra är förövrigt driftsatta utanför Sverige har inte gjort inställning i Webmaster tool.

    Det är en funktion som tror jag helt säkert fungerar fullt ut för den som arbetar seriöst med att bygga en sajt. För andra där utlänkarna har mer betydelse kanske annat också har betydelse.

    Men jag har e-postat Google och frågat.

    Ett tillägg är ingen förändring av värdet av inlänkar går att se efter förändringen i inställning. Jag kan också se redan innan att länkar från sajter hostade i Sverige fått utmärkt effekt trots att vi är hostade i USA redan innan. Om något tar inlänkar bättre för oss andra de flesta andra sajter med länkar från samma källa.

    Driftplats för hosting har överhuvudtaget enormt liten betydelse med Google.. Det är som mycket annan information om SEO på nätet. Den är flera år föråldrad. Väldigt ofta från SEO-leverantörerna rent felaktig vilket troligen har att göra med att det vill få något som kräver väldigt lite kompetens och kunniga att verka svårt trots att det hör till det enklaste i IT-branschen. De flesta av dem arbetar ju förövrigt med länknätverk vilket är om något ännu mer trivialt och något jag tror sjunger på sista versen.


    Det är nämligen inte bara Google som prioriterar geografisk närhet (och nej, det hjälper inte att bara ange i Google Webmastertools var servern ska anses höra hemma, men det är en fingervisning åt Google).
    Och så har vi den här med fingervisning. Effekten slår direkt med Google. De accepterar det som korrekt. D.v.s. bra mycket mer än en fingervisning.

    Och diskuterar vi länkar mellan olika delar av världen. Några av de bästa inlänkar jag fått har varken varit hostade i USA eller Sverige eller ens skrivit på svenska eller engelska. De bästa länkarna har jag fått från Tyskland på tyska.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)