Resultat 1 till 10 av 10

Komma eller | -tecken

  1. #1
    ggisslevs avatar
    ggisslev ggisslev är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2
    Hejsan!
    Jag är helt ny på det här med SEO och undrar hur man ska skriva i titel-taggen?
    -Ska det vara komma emellan sökorden eller |? Vet inte vad tecknet heter, har sett att några har det och andra inte.
    -Hur många sökord bör man ha?
    - Ska det vara olika sökord på olika sidor?
    - Ska sökorden kombineras på något sätt?
    - Hur hittar jag de ord kunderna söker på och vilka ska jag välja?

    jag har skrivit så här: "Namn" - här kan du köpa "varor", sökord, sökord, sökord. Men då var det nån som sa att jag gjorde helt fel och att sökorden måste stå först. Nu rapar jag upp en massa sökord istället men då ser ju titeln hemsk ut. De sökord som jag har valt har ju mina konkurrenter också. Hur ska jag hitta de sökord som gör att jag kommer först på Google?

  2. #2
    Freds avatar
    Fred Fred är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Oxford, UK
    Inlägg
    63
    Det basta du kan gora ar att kolla hur dina konkurenter har gjort och jamfor
    tank ocksa pa att juh fler sokord du har desto mindre densitet
    med andra ord sa forsok att inte ha for manga pa varje sida

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    | = "pipe"

    Ett vanligt sätt är att använda | är när man har med sitt företags- eller sitenamn i titeln på samtliga sidor, för branding.

    Ex: "En unik titel på sidan | dindomän.se"

    Detta gör att titeln ser proffsigare ut. Att ha en titel i stil med "nyckelord1, nyckelord2, nyckelord3" osv... Kanske ger en viss boost i ranking, men det ser inte proffsigt ut, och genererar inte lika många klick.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ex: "En unik titel på sidan | dindomän.se"
    Även mitt förslag.

    Såg precis för 3 minuter sedan en ny artikel om precis detta av en expert:

    http://www.seoresearchlabs.com/blog/...e-tags-ok.html

    Mycket värdefull info där.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    ggisslevs avatar
    ggisslev ggisslev är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2
    Tack för svaren. Jag testade själv att skriva en massa nyckelord i titeln men men tog bort det snabbt eftersom det såg så attans fult ut. Men google hade redan varit där så nu kommer det upp på sökningarna. Men hur sjutton får jag högre placeringar på sökningarna???
    Jag har köpt 2 domännamn som innehåller vardera 2 sökord. sökord1-sokord2.se och sokord2-sokord1.se. Jag trodde då att det var jättesmart(?). De pekar mot huvudsajten men hur ska google hitta dem? Funderar på om jag ska göra en sida med innehåll med länkar till huvudsajten istället och sedan anmäla sidorna till sökmotorerna? Är det en bra eller dålig idè?

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    ggisslev> Att köpa extra domäner med nyckelord och låta dem peka mot huvudsajten är en omdiskuterad teknik och vissa fall en liten tvivelaktig metod. Problemställningen är ju också att få google att hitta dem.
    Om du bara låter domännamnen peka in automatiskt mot huvuddomänen skall du inte göra något för att länka till just den namnen. Risken är uppenbar att de klassas som dublicate content dvs de har exakt samma innehåll som huvuddomänen. Då kan effekten bli att huvuddomänen tappar en del av sitt värde till någon av extra domänerna. Enkelt uttryckt om huvuddomänen ligger på plats 1 och extra domänen på plats 100 kan effekten bli att båda hamnar runt plats 50 (mycket grovt förenklat).
    Om du har ett annat innehåll på extra domänerna och har en automatisk vidarskickning till huvuddomänen ligger det nära cloaking och du riskerar att båda domänerna helt kastas ut ur google.

    Det som går att göra är att lägga upp ett helt unikt innehåll på extra domänerna och göra en för besökaren klickbara länk intill huvuddomänen. Fast då krävs det att du skapar inlänkar till extra domänerna för att de skall synas i googles. Så då blir frågan är det lönt att göra så, det är ju huvuddomänen som du skall pusha upp.
    Med ett tillräckligt stort länknätverk går det naturligtvis bra att även få upp extra domänerna men det kräver en del tid. Tid som egentligen skall läggas på huvuddomänen.
    Sedan blir ju även effekten med extra domäner att en besökare kan uppfatta det som lite irriterande att de behöver använda onödigt många klick att komma fram till själva huvudinnehållet.

    Edit: Tack Bernt J, pipe sökte just det ordet, en kund skrev till mig igår och ville ha det tecknet på några ställen på en sida jag höll på med och han kallade det mellanplupp. Känns alltid bra att veta vad saker heter. (sådan information ger poäng)
    Senast redigerat av Urban G den 2006-04-16 klockan 12:09.

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Detta har diskuterats förut, om jag inte minns fel. Hittar dock inte tråden, kanske Jim kan upplysa oss?

    Som urban_g säger så är det ett omdiskuterat område det här med att ha flera olika domännamn med olika uppsättningar nyckelord som pekar till samma innehåll.

    För det första så ger inte domännamnet i sig självt någon större effekt i SEO hänseende. Alltså bara för att man har domänen nyckelordet.se så innebär det inte att man får bättre ranking än någon annan på "nyckelordet". Det som har betydelse är den naturliga länktillväxt som hela tiden pågår. Ofta ser man såväl kataloger som enskilda webbplatser och forum mm, som väljer att använda webbadressen som länktext när de länkar till externa resurser. Det innebär att domänen "nyckelordet.se" kommer, över tiden, att få en naturlig länktillväxt av länkar med "nyckelordet" med i länktexten. Detta spelar roll.

    Om man nu ska ha flera domännamn som pekar till samma site, så finns det ett sätt som är bättre än andra. Nämligen att välja ut ett domännamn som det primära (det man anger på visitkort och i andra sammanhang), och sedan lägga en s.k 301 redirect från samtliga övriga domäner till den primära domänen.

    På så sätt kommer länkdjuice från de länkar som läggs till samtliga domäner att ge effekt på den primära domänen, dessutom kommer Google inte att visa några andra url:er i sina träfflistor annat än den primära.

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Håller med Bernt Johansson rent allmänt, men...
    Nyckelord i domännamn ger en positiv effekt i sökmotorerna vid en bra relevansoptimering av sidan. Det räcker i de fall jag har provat det hela också med ett fåtal inlänkar för att få upp en nyckelordsdomän relativt högt upp
    (Jag har i ett tidigare inlägg redogjort lite för det).
    Så att generellt säga att 301 alltid är det bästa sättet i de här fallen håller jag inte riktigt med om.
    Om du relevansoptimerar nyckelordsdomänerna och fyller dessa med unikt innehåll så att sidorna "står för sig sjäv" (dvs tillräckligt mycket innehåll så att de kan läsas med behållning av en besökare) så ger det ytterligare ingång till själva huvuddomänen och därmed en total trafikökning. Länken som besökaren måste klicka på för att komma till huvuddomänen platser också i begreppet relevanta länkar. Detta då innehållet i nyckelordsdomänen och huvuddomänen är liknande.
    Men man skall vara medveten om problematiken omkring detta, tidsmässiga aspekten att skapa unikt innehåll, fler klick för besökare att ta sig till målet etc.
    Samtidigt betraktas det här sättet att skapa innehåll på nyckelordsdomäner som inte riktigt rumsrent i en del SEO-kretsar därav kritiken mot den.
    Kritik jag kan hålla med om, för om alla skulle arbeta med nyckelordsdomäner skulle Internet fyllas med skräpsidor vars enda syfte är att dra in besökare till en huvudsida. Internet är nog skräpigt ändå.
    Men tekniken fungerar om man gör det rätt.

    Edit: Samtidigt är principen med nyckelordsdomäner liknande den som många av oss som håller på SEO gör. Dvs skapar ett antal egna sidor inom olika eller ibland närbesläktade områden och skapar länkar mellan de egna domänerna i syfte att pusha upp de i sökmotorerna eller använda de i länkstrategi för att pusha upp kunder. Delvis samma teknik och syfte där som med nyckelordsdomäner även om aspekter som länkbyten tillkommer. Men det betraktas som lite rumsrenare då syftet inte är lika uppenbart som med nyckelordsdomäner. (Nu ingen kritik mot någon jag gör likadant själv)
    Senast redigerat av Urban G den 2006-04-17 klockan 10:40.

  9. #9
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Har du kunnat härleda den positiva effekten till domännamnet i sig?

    Med bra relevansoptimering och endast ett fåtal länkar går det att komma riktigt hög upp, oavsett domännamn (beroende på vilka inlänkar man har ...). Jag ska inte säga att du inte har rätt, jag själv har bara inte sett den effekten tidigare och kunnat dra slutsatsen att domännamnet har en avgörande effekt på rankingen.

    Vill minnas att det gjordes en större undersökning som redovisades på SEW, om jag inte missminner mig, där man kunde dra slutsatsen att domännamnet i sig inte hade någon avgörande betydelse. Jag ska leta i mina favoriter och se om jag hittar det.

    Hittade inte undersökningen men väl lite intressant läsning om fenomenet här

    Sedan kan jag väl hålla med om att skapandet av satellitsiter som man länkar in till sin huvudsite är ett fungerande sätt attt arbeta, men precis som du säger så har det sin nackdelar.

    Framförallt riskerar man att den naturlige länktillväxten sprids över flera domännamn, och därmed inte ger lika bra effekt som om de alla gick till samma domän. Dessutom ses det väl inte som någon whitehat teknik precis... (som även du påpekar...)
    Senast redigerat av Bernt Johansson den 2006-04-17 klockan 11:04.

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tycker nog att jag kan leda det i bevis att nyckelordet har betydelse för placeringen.
    Min "premiumdomän" är relevansoptimerad för det här nyckelordet på några sidor (olika optimering på sidorna) ligger på just det ordet inte fullt så bra till som jag önskar.
    Skaffade en domän med nyckelordet endast i, relevansoptimerade den domänen och placerade mig betydligt högre upp än min premiumdomän på bråkdelen av tiden.
    Har även sett samma effekt på några kundsidor där jag gjort motsvarande arbete.
    Men visst håller med om att det är en liten tvivelaktig teknik, länktillväxten är ett stort problem. För min egen nyckelordsdomän har jag fått en viss länktillväxt som egentligen borde ha gått till premiumdomänen. Vilket gör att jag då tvingas att lägga ned lite mer tid på den än vad som egentligen var tänkt från början och då på bekostnad av min huvuddomän.
    Så att använda sig av satellitsidor kräver mycket eftertanke först.

    (Ang min nyckelordsdomän så skaffades den av andra skäl också)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Till Maccke och andra ang köp, sälj eller byt
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 09:21
  2. Tips eller råd
    Av Alfons74 i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 10:11
  3. Översättning av sajt, ny domän eller samma?
    Av Niklas i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 22:21
  4. Bindestreck eller inte?
    Av Pablo i forum Domänen
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 08:38
  5. Sex och samlevnad eller mjuk erotik
    Av Gustav i forum Länkbyten
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 11:06