Sedan tidigare gäller att vi inte länkar sökmotorvänligt för länkbyten. Orsaken till den regeln är att en del tror att länkar från forum är värdefulla med Google. Något värde har de naturligtvis men för ett forum som den här med mycket publicering är det mycket lågt. I början postade många förslag på länkbyten som inte var riktiga bara för länken.

Ny viktig regel
Följande regeländring gäller nu också. Adressen till sajten ni söker länkar till ska överhuvudtaget inte skrivas ut. Detta får tas via PM istället.

Orsaken är att inte göra länkbyten krångliga utan för att höja säkerheten för er som söker byten. En situation där värdet av utlänkar från sajten som söker länkbyten dödas bedömer jag inte otrolig framöver. Det är ju väldigt smidigt och enkelt för en medarbetare i Google att följa länkbytestråden. Jag tror inte att detta sker nu men har skäl att tro att detta kommer förändras.

Jag rekommenderar er också att ändra gamla bloggpostningar kring detta. Arkivering på nätet finns ju men säkerhet handlar ofta om att öka arbetsbelastning för något. Jämför t.ex. med moderna billås jämfört med gamla franska bilar som kan öppnas och startas med en fickkniv.