Resultat 1 till 5 av 5

Stylescript - javascript, flash - ja elr nej?

  1. #1
    Mangees avatar
    Mangee Mangee är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    4
    Hej på er,

    Är ny på forumet och skulle kalla mig nybörjare i det mesta som har med SEO att göra men har en del spjutspetskunskap också.

    Jag jobbar aktivt med ett webbprojekt som inkluderar produktförsäljning online och undrar över hur jag skall spec.a den tekniska biten till kodarna.

    Jag har bra koll på hur URLerna ska se ut och databasen i PHP kommer att generera enkla HTML sidor inga konstigheter. (Det googles robotar kommer att tugga är bara html sidor och enkel text och bild).

    Det jag undrar över är i vilket utsträckning man kan använda javascript, stylescript och liknanade på html sidorna utan att störa SEOn, och hur googles robotar läser flash? läser den en flash fil som en bild eller inte alls?

  2. #2
    Stringfellows avatar
    Stringfellow Stringfellow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av Mangee
    läser den en flash fil som en bild eller inte alls?
    Inte alls, den undviker allt som har med flash att göra.

    Man kan ju lägga in en "no-script" text bakom flashen men jag tror inte man ska skriva mer än typ "Installera flash för att se detta". Allt som försöker skapa fördelar i SEO-synvinkel kan nog ses som cloaking...
    Senast redigerat av Stringfellow den 2007-11-29 klockan 09:04.

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Google läser innehållet i flashfilmen och följer länkarna. Men det flashfilerna rankar sällan speciellt bra. Dessutom listas de i träfflistan som egna träffar.

    Här finns den officiella listan på vilka filtyper som google läser innehållet i:
    http://www.google.com/help/faq_filetypes.html

    Testa denna sökning så ser du vad jag menar:
    http://www.google.com/search?hl=en&l...filetype%3Aswf

    Under en period kunde man till och med få upp en länk "View as HTML", men den fungerade inte speciellt bra.

    Det förekommer även rapporter om att Google visat backlinks som ligger i flashfilmer, vilket tyder på att inkommande länkar från andra webbplatser, som ligger inbäddade i flashfilmer skulle räknas i ranking och PR. Jag har dock inte sett några konkreta bevis för, eller emot, detta.

  4. #4
    Stringfellows avatar
    Stringfellow Stringfellow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Google läser innehållet i flashfilmen och följer länkarna. Men det flashfilerna rankar sällan speciellt bra. Dessutom listas de i träfflistan som egna träffar.

    Här finns den officiella listan på vilka filtyper som google läser innehållet i:
    http://www.google.com/help/faq_filetypes.html

    Testa denna sökning så ser du vad jag menar:
    http://www.google.com/search?hl=en&l...filetype%3Aswf

    Under en period kunde man till och med få upp en länk "View as HTML", men den fungerade inte speciellt bra.

    Det förekommer även rapporter om att Google visat backlinks som ligger i flashfilmer, vilket tyder på att inkommande länkar från andra webbplatser, som ligger inbäddade i flashfilmer skulle räknas i ranking och PR. Jag har dock inte sett några konkreta bevis för, eller emot, detta.
    Fast det är väl bara "<embed>" eller "object" google kan läsa när det gäller flash-filer? Och embed är ju inte med i XHTML-standarden vilket gör att alla som vill ha korrekta siter måste använda javascript för att läsa in flash-filen vilket i sin tur ger att google inte kan se den. Eller är jag ute och cyklar?

  5. #5
    blåregns avatar
    blåregn blåregn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Stringfellow
    Fast det är väl bara "<embed>" eller "object" google kan läsa när det gäller flash-filer? Och embed är ju inte med i XHTML-standarden vilket gör att alla som vill ha korrekta siter måste använda javascript för att läsa in flash-filen vilket i sin tur ger att google inte kan se den. Eller är jag ute och cyklar?
    Google kan läsa statisk text i flashfilerna. Dynamisk text kan google inte se. Det märker man om man söker på filetype:swf så visas text från flashfilen i serpen. Men som sagt verkar de ju inte ranka så bra.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Javascript - Webbspindlar som hanterar javascript
    Av Martin Lindhe i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 23:28
  2. Google läser JavaScript - lite info
    Av Gustaf i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 23:03
  3. MSN Live läser javascript!
    Av Patrik Berggren i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 16:07
  4. Google indexerar Flash
    Av Anders T i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 22:36
  5. Javascript Src=http://
    Av yoggi i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 21:55