Resultat 1 till 17 av 17

Sandlåde-effekt? eller inte?

  1. #1
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Sandlåde effekten ... verkar som min site, m r w i z e . nu - gammal domän ... nytt "content". hade dock en app uppe för testkörning, och någon länk fanns i något forum som google snappat åt sig i mitten av sommaren 2005 ... innan dess, inget över huvudtaget på siten. Domänen är från 2000-06

    I förrgår, de senaste dagarna, fanns den lååångt upp, 1 - 3 sidan på vissa sökfraser, idag hittas den inte på

    Sandlåde-effekt? eller inte? hur kan man "bevisa" att så är fallet? Vad kan man göra?

    Kanske är detta en ny tråd, så då får någon mod flytta den

    cya,
    /PatrikB

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Kanske är detta en ny tråd, så då får någon mod flytta den
    Done.

    Har inget svar så på rak arm ...
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Gustafs avatar
    Gustaf Gustaf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    localhost
    Inlägg
    135
    Kolla den här toolen, den kan ge en del vägledning http://www.roberttaft.com/no_filter.htm

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    hmmm ... varken synlig med filter eller utan ... har sjunkit rejält ... orkade inte gå längre än till sidan 5

    cya & thx
    /PatrikB

  5. #5
    Jimmys avatar
    Jimmy Jimmy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    56
    Hej,

    Jag tror mitt inlägg passar bra i denna tråden.

    På min hemsida, för drygt två veckor sedan, lade jag till en undersida och optimerade tre sökord. Vi kan säga att orden var: "ett tre fem"

    Jag hade med nyckelorden flitigt i texten jag skrev och i <h-taggar>, och en gång vardera i titel-keywords och meta-keywords. Jag länkade internt till undersidan från säg 8-10 av min hemsidas andra sidor, säg att de sidor jag länkade ifrån hade PR2-4. På inlänkar stod det "ett tre fem".

    Det tog bara ett par dar innan jag låg på förstaplatsen på google. Nu kanske 1-2 veckor senare finns inte undersidan i google´s sökmotor. Sidan låg även etta på MSN men nu ligger den 8 där.

    Hur man än söker på google hittar man inte undersidan längre.

    1. Har jag blivit sandboxad på en endaste undersida?

    2. Kan det påverka övriga sidor och min domän - eller min ställning/relation till google?

    3. En sak till: Jag funderar på att lägga upp en ny undersida med samma innehåll som den sandad sidan. Jag borde då komma med igen. Jag är dock rädd för att den blir sandad också och att google kanske surar till?!?

    Ha det gott // Jimmy

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jimmy,

    verkar konstigt. Teorin om sandlådan är att det påverkar hela domänen (även det jag har sett).

    Om du gör en "site:domän.se ett tre fem" sökning, finns undersidan med?

    Har ranken för din startsida ändrats mycket?

    3. En sak till: Jag funderar på att lägga upp en ny undersida med samma innehåll som den sandad sidan. Jag borde då komma med igen. Jag är dock rädd för att den blir sandad också och att google kanske surar till?!?
    Du bör inte ha flera sidor med samma innehåll. Redirecta i så fall den ena till den andra - 301 redirect.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2006-06-05 klockan 12:49.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    verkar konstigt. Teorin om sandlådan är att det påverkar hela domänen (även det jag har sett)
    Vet inte om jag håller med dig här Jim. Enligt mina erfarenheter så drabbar "sandlådan" (Om det nu finns någon) inte en site eller en sida, utan snarare en eller flera sökfraser. Det klassiska är att man har lyckats nå ut med en site på ett antal sökfraser och trafiken stömmar in kort efter lanseringen. Sedan försvinner man abrupt på de mest eftersökta fraserna, men rankar fortfarande bra på fraser vars volymer inte är lika höga.

    I Jimmys fall är det klart intressant att se om sidan som tidigare rankade fortfarande finns med i indexet över huvud taget. Själv har jag haft sidor som rankat topp 5 efter några dagar, för att sedan plockas bort helt ur indexet, trots att det endast är ärlig optimering.

    Innan BigDaddy så hände det aldrig.

  8. #8
    dr phils avatar
    dr phil dr phil är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    50
    Mina erfarenheter är i linje med Bernts observation, det tycks gälla fraser till stor del. På vissa siter har jag ett sorts system för att väva in en viss procent felstavningar av nyckelord i texten. Då kan det bli rätt tydligt.

  9. #9
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hmm ... en fråga:

    Snackar ni om engelska eller svenska sidor?

    Jag snackade om engelska sidor, borde kanske sagt det. För svenska vet jag inte riktigt.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  10. #10
    Gustafs avatar
    Gustaf Gustaf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    localhost
    Inlägg
    135
    Har sett fenomenet med "frasbox" (sandbox på en fras) på en svensk sida iaf.

  11. #11
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Har också råkat ut för sandbox effekt på olika fraser och nyckelord

  12. #12
    Jimmys avatar
    Jimmy Jimmy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    56
    Om du gör en "site:domän.se ett tre fem" sökning, finns undersidan med?
    Nej undersidan finns inte med. Däremot finns alla andra undersidor med dvs de8-9 sidor jag länkat från på hemsidan till den aktuella undersidan.

    Snackar ni om engelska eller svenska sidor?
    Min sida är på Svenska.

    I Jimmys fall är det klart intressant att se om sidan som tidigare rankade fortfarande finns med i indexet över huvud taget.
    Vet inte om jag förstår frågan exakt. Men själva undersidan "ett tre fem" finns inte med alls på google längre.

    På MSN ligger den dock 6:a nu.

    Om du menar hela hemsida är svaret: På sidan som är väldigt stor, dock bara ett år gammal, har det inte hänt något med mina andra sökord. Sökmotors-trafiken kommer som vanligt på alla andra sidor och ord eller fraser.

    Har ranken för din startsida ändrats mycket?
    Sidan, domänen är ett år gammal och efter ett halvår eller nåt fick den PR4 vilket den har nu. De flesta undersidor, och det är många, har mellan PR2-4 och några har PR0.

    Effekten måste ha slagit på frasen.

    Det verkar ju vara som Bengt och några andra säger att effekten har slagit på frasen. Man undrar ju varför google plockar bort den frasen - allt var SEO-ok gjort så vitt jag vet efter mina kunskaper.

    Jag har frågat det innan men skriver det igen. Om jag länkar internt med hela url:en (som jag gjor i detta fallet) "www.doman.se/ett_tre_fem.html" eller om jag länkar endast med koden "/ett_tre_fem.html" ska väl inte ha nån betydelse.

    Kan nån ge mig nåt råd hur jag får upp en sida med frasen på google igen?

    Redirecta till en ny undersida?
    Göra en helt ny undersida och ta bort den gama? Men då försvinner MSN-rankingen.
    Om jag gör en ny undersida finns det nåt tips för att inte bli "sandad" igen?

    Jag använde sökfrasen väldigt flitigt i texten kanske var det därför. För det kan väl inte berott på mina egna interna länkar till sidan. Jag menar interna länkar har jag ju i massor, inte minst i menyn.

    Tack för era svar, får nog lära mig lite om det där ryktessystemet

    Mvh Jimmy
    Senast redigerat av Jimmy den 2006-06-08 klockan 11:48.

  13. #13
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Skapa inlänkar som är din sökfras eller liknar din sökfras så att Google förstår att din sida handlar om just din sökfras.

    En anledningen till att du hamnat i sandlådan är ju att Google inte vet säkert om din sajt verkligen är bra för just den frasen.

    Ta det bara lungt med inlänkningarna så att det inte blir för många på för kort tid så kommer Google att ta dig tillbaka.

    Du skall inte göra redirecter och liknande enligt min menin eftersom Google kan se illa på det. Bara en känsla jag har.

  14. #14
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Att sidan plötsligt försvann ser inte ut att ha att göra med sandlådan, men jag kan ha fel. Det brukar hända när det inte längre finns en endaste länk till sidan - då brukar Google plocka bort sajten/undersidan.

    "www.doman.se/ett_tre_fem.html" eller om jag länkar endast med koden "/ett_tre_fem.html" ska väl inte ha nån betydelse.
    Nej.

    Kan nån ge mig nåt råd hur jag får upp en sida med frasen på google igen?
    Skaffa ett par externa inlänkar direkt till den undersidan. Länka till sidan från din startsida. Vänta sedan och se vad som händer.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  15. #15
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Följ Jims råd. Och jag håller med om att det inte verkar vara sandlådan.

    Jag upplevde samma sak nyligen på en site. Låg grymt bra till på de fraser som jag ville, när jag helt plötsligt blev av med samtliga sidor i nivå 3 på siten. Alltså de länkades inte från förstasidan utan från nivån under den. Nämnas bör även att denna site inte var med i något länknätverk eller liknande.

    Nu har det gått ca 2 månader, och jag har jobbat med att få ut mer innehåll i nivå 3, samt fler externa länkar som går till roten, alltså inte till sidorna i nivå tre. Det komer sen.

    Nu har Google i alla fall indexerat sidorna igen och rankingen har återtagits

    Jag tror att detta fenomen helt klart har att göra med de indexeringsförändringar som Google har infört i och med BigDaddy. Om siten inte har tillräckligt många, bra, inkommande länkar så betraktas sidan som att den tillhör periferin ("the fringe of our crawl", citat Matt Cutts), och indexeras inte lika djupt eller lika ofta.

    Tycker mig även kunna se att antalet indexerade sidor för siter som tillhör "periferin" varierar ganska mycket över tiden.

  16. #16
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Nu har det gått ca 2 månader, och jag har jobbat med att få ut mer innehåll i nivå 3, samt fler externa länkar som går till roten, alltså inte till sidorna i nivå tre. Det komer sen.

    Nu har Google i alla fall indexerat sidorna igen och rankingen har återtagits
    Låter intressant hur du ressonerar om externa länkar in till olika nivåer.

    Finns det någon anledning till att du skickar länkar till rooten och inte till specifik sida?

    Som jag ser det är ju länken bättre ju mer specifik den är. Då tänker jag mig en länk till en infosida eftersom besökaren kommer just till den infon den vill ha och inte till en rootsida där besökaren istället får leta sig fram.

    Skall man alltså avvakta att djuplänka till nya sidor pga google inte tycker om det eller varför inte göra det direkt?

  17. #17
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Finns ingen anledning så vitt jag ser att vänta med det. Varför jag har valt att göra så beror mest på att detaljsidorna inte alltid är permanenta. Och då känns det dumt att bygga länkar till dem, innan jag vet att de kommer att finnas kvar. Roten däremot, kommer alltid att finnas kvar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. IDN-domäner: ACE-kod eller inte i länkar?
    Av Jim Westergren i forum Domänen
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 20:53
  2. kategorisering eller inte?
    Av John Ivarsson i forum Domänen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 01:59
  3. Dmoz world visar PR0
    Av Gustav i forum Kataloger
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 01:51
  4. Bindestreck eller inte?
    Av Pablo i forum Domänen
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 08:38
  5. Moral eller inte?
    Av Patrik Berggren i forum Kataloger
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 11:11