Resultat 1 till 18 av 18

Google.com - index drop

  1. #1
    Stiphens avatar
    Stiphen Stiphen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm, Vasastan
    Inlägg
    18
    Är det ingen annan som märkt att en ganska stor mängd sidor försvunnit ur index på google.com?

    "travel" before 740,000,000 now 77,000,000
    "online poker" 24,300,00 now 172,000
    "digital cameras" 86,600,000 now 12,200,000
    "cell phones" 107,000,000 now 12,000,000

    teorier, någon drabbad?

    /S

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  3. #3
    Stiphens avatar
    Stiphen Stiphen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm, Vasastan
    Inlägg
    18
    säkerligen men 90% är ganska mycket att plocka bort och det intressanta är ju vilka kriterier sajterna som är borta har fallit på..

  4. #4
    Stiphens avatar
    Stiphen Stiphen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm, Vasastan
    Inlägg
    18
    och att lägga till kanske är att även www.google.com har droppat från 2,090,000 till 88,100 sidor indexerade..

  5. #5
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  6. #6
    blåregns avatar
    blåregn blåregn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    15
    Vet du att alla dessa har fallit ur index och inte bara google som anser dem helt orelevanta och inte tar med dem i sökresultatet på den sökningen längre?

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Googles site verktyg spökar en hel del.

    Jag arbetar med en site som tidigare hade ca 300 000 indexerade sidor enligt site: verktyget, men nu "bara" har ca 20 000 sidor enligt samma verktyg om man söker "på webben". Men "på svenska" eller "sidor från sverige" ger site: verktyget över 4 miljoner sidor.

    Och trafiken från G hara bara ökat under den period som site: verktyget påstår att antalet indexerade sidor har minskat.

    Frågade faktisk Matt Cutts via hans blogg tidigare och hans svar var:
    "...the index stats are not very good. link: - it takes months to update and it s doesn’t show all the backlinks, related: - it takes even longer..."

  8. #8
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Japp, även märkt det.

    jim westergren 200,000 nu 23,600.

    Gissar att det har att göra med sättet Google räknar och inte avindexering.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  9. #9
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    En liten tanke kan ju vara att indexet de visar stats från är "aktuella" sidor. Dvs sådana som google bedömer är levande (förändras, får nya inlänkar) och resten är mörkt/utdaterat.

    Fast det är bara en ide. Kan precis lika gärna vara nånting helt annat.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  10. #10
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Den siffran har väl alltid varit högre än vad den egentligen är? Förut kunde man få miljontals "sidor" fast mindre än hälften fanns sen i sökresultatet.

    Google har nog bara förbättrat sina verktyg.

  11. #11
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Tror faktiskt inte att det handlar om en förbättring. I mitt fall finns det faktiskt ca 4,5 miljoner sidor. Och det tillkommer minst 10 000 sidor varje vecka.

    Men visst skulle det kunna ha att göra med "aktualitet", som du säger Hjalmar.

    Nåväl. Det viktiga är att det inte handlar om avindexering.

  12. #12
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    En anledning kan väl vara att Google rensat upp krafitigt bland subdomäner... Alltså G visar inte lika många sidor för en sökfras från en och samma domän+subdomains...

    Viktigt är ju dock att säskilja på vanliga sökningar och site:, link: etc när man jämför dessa siffror...

  13. #13
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    Vi har gått från 784 000 till 9 670 000 000 lite rekord något är ju galet må jag säga.
    Sanningen är att vi bara har 2-3 miljoner sidor att erbjuda.. så dom extra tre nollorna har jag ingen förklaring på.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av mazada den 2007-12-13 klockan 17:05.
    TV-Tablå - tv.121.nu

  14. #14
    blåregns avatar
    blåregn blåregn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    15
    Det jag tycker är lustigt är att om man söker på site:121.nu istället för site:www. 121.nu så får man 466,000. Borde det inte bli mer eller åtminstone lika många? Eller är det jag som missuppfattat hur site: fungerar?

  15. #15
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Problemet, blåregn, är att site: verktyget för tillfället är väldigt missvisande.

  16. #16
    Stiphens avatar
    Stiphen Stiphen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm, Vasastan
    Inlägg
    18
    De handlade i allra högsta grad om att en hel del sidor försvann från index, bland annat riktigt stora sidor, med miljoner besökare dagligen. Google rullade för två dagar sedan tillbaka och alla drabbade sajter är tillbaka men vissa har fortfarande problem med rankingen efter händelsen. Finns lite trådar på WMW om det och lite olika teorier om vad Google försökte göra med deras senaste ändring som de drog ut. "Near duplicate" verkar vara det som folk tror mest på vilket är en lite trixig parameter eftersom vi inte pratar om duplicate content..

  17. #17
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag tror att vi pratar om olika saker.

    Denna skillnad i antal returnerade sidor vid site: sökningar har jag noterat i mer än två månader. Förvisso ser det annorlunda ut idag. Har gått från ca 20k till nästan 100k enligt site: verktyget.

    Men trafiken har inte förändrats nämnvärt. Varken under minkningen eller ökningen.

    Men man får nog hålla ett extra öga på detta framöver.

    Fortfarande returnerar dock site: verktyget helt olika antal sidor om jag söker på "webben" eller "svenska". Skillnaden är enorm. ca 100k på webben och ca 4,3 miljoner på svenska...

  18. #18
    Stiphens avatar
    Stiphen Stiphen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm, Vasastan
    Inlägg
    18
    Olika saker, ja. Dock är de nog nära relaterade. Antalet sidor som syntes för olika nyckelord vid en google sökning minskades för två veckor sedan. Den 10 december försvann ett ganska stort antal sidor för lite olika sajter och där påverkades trafiken i allra högsta grad. Dessa sajter kom tillbaka 13:e december men dock med betydligt sämre ranking för lejonparten av dem, visa är efter ytterligare en dag tillbaka på samma ställe som innan medan andra inte är det.

    Skulle tippa på att google började med den här ändringen för två-tre veckor sedan. Om de gick tillbaka med ändringen på grund av de enorma problem de skapade för en antal sajter eller om det bara behövde tid på att bygga om index är oklart.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google.com vs google.se
    Av Simon Sunden i forum Google
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-02-03, 17:51
  2. Använder de flesta svenskarna google.com eller google.se?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 22:37
  3. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 02:40
  4. Google.com .es .se .fr
    Av Alfons74 i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 16:50
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 16:40