Resultat 1 till 22 av 22

Google Sitelinks generering

  1. #1
    daniel_s avatar
    daniel_ daniel_ är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    98
    Kollade idag GWT för jag hade på känn att en av mina sidor snart skulle få sitelinks och det är ju lite spännande . När jag idag kollar så är det riktigt, en av sidorna har det generarats sitelinks för. Men när jag sedan går in på 2 av mina andra sajter så ser jag att även dessa har fått sitelinks. Trevligt, trevligt.

    Det "roliga" är att dessa 3 sajter ingår i samma nätverk men vet inte vad det har för samband. Ska kolla vidare på det.

    Ville bara dela med mig av lite detta konstiga sammanträffande mellan Googles skapande av sitelinks.

  2. #2
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Vad har de mer gemensamt?

    Analytics?

    Mycket direkttrafik som sen går vidare till olika avdelningar?

    Rankar bra på de avdelningar som finns med på sajten (sökmotortrafik till dessa)

    Låg avvisningsfrekvens på avdelningssidorna? = sidorna därunder är relevanta för besökarna
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  3. #3
    Robert Rs avatar
    Robert R Robert R är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Kanada
    Inlägg
    25
    Jag har också nyligen fått "sitelinks-status" på en av mina sajter. Verkar som det är mängden trafik/popularitet som har lett till detta för mig.

  4. #4
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Citat Ursprungligen postat av Robert R
    Jag har också nyligen fått "sitelinks-status" på en av mina sajter. Verkar som det är mängden trafik/popularitet som har lett till detta för mig.
    Åldern på domänen är också en viktig faktor i många fall. I alla test, bloggar etc jag läst så har den större parten som har sitelinks (typ 70-90%) en hög ålder på sin domän.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  5. #5
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Westberg
    Åldern på domänen är också en viktig faktor i många fall. I alla test, bloggar etc jag läst så har den större parten som har sitelinks (typ 70-90%) en hög ålder på sin domän.
    Då är Trust en mycket viktigt del i Sitelinks generering mao.

    Det skulle vara kul om vi kunde lista de saker som spelar in för att få Sitelinks.

    (Blir ju inget mer än en lista med avancerade gissningar men alltid kan det hjälpa någon)
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  6. #6
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Vår sajt har också sitelinks, men det verkar bero på vilket sökord man använder.
    Vad jag vet har vi två sökord som vi hamnar först på, och det är bara det ena av dessa som ger sitelinks.
    Domänen har varit i våra ägor i ungefär 5 år.
    Vi har relativt nyligen (1/10) byggt om sajten, och alla urler är redirectade (301) till motsvarande sida om det finns, eller till startsidan. De sidor som ligger i Sitelinks har alla en korrekt 301 till motsvarande sida, men ändå har bara 2 adresser i sitelinksen de nya urlerna. Det spelar ju egentligen ingen som helst roll, eftersom besökaren ändå kommer rätt.

    Är det någon som har kunskap och lust att förklara lite hur det kan bli så här, både med urlerna och med sitelinks på olika sökord.

  7. #7
    daniel_s avatar
    daniel_ daniel_ är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    98
    Den ena domänen har Trust medan den andra är för ny (8 månader gammal). Förutom att det känns konstigt att båda fick sitemlinks samtidigt, så är:

    - Den ena en blogg (sitelinksen kommer inte från menyn, utan löpande rubriker)
    - Domänen är mindre än 1 år gammal

  8. #8
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Det är många siter som fått det nu, det är mkt mindre tröskel än för några månader sen. Det verkar räcka att vara hyggligt överlägset auktoritiv på keywordet.

  9. #9
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Björn
    Det är många siter som fått det nu, det är mkt mindre tröskel än för några månader sen. Det verkar räcka att vara hyggligt överlägset auktoritiv på keywordet.
    Utveckla gärna

    Fler inlänkar? Mer information?
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  10. #10
    daniel_s avatar
    daniel_ daniel_ är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av Björn
    Det är många siter som fått det nu, det är mkt mindre tröskel än för några månader sen. Det verkar räcka att vara hyggligt överlägset auktoritiv på keywordet.
    Lite referenser på det?

    Men om det är så som du säger så är det ju en förklaring.

  11. #11
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Vad tror ni om detta?

    Sitelinks får man efter den google kan mäta på sidan. Vad klickar man på, hur navigerar man.
    (Google Analytics och Google Toolbar.)

    Detta kan förklara löpande rubriker som i en blogg.
    - Den ena en blogg (sitelinksen kommer inte från menyn, utan löpande rubriker)
    - Domänen är mindre än 1 år gammal
    Sidor som är gamla (har högre trust?) har ofta också fler besökare och kan på så sätt snabbare få sitelinks eftersom det finns mer data för Google att analysera. (Ju mer trafik ju snabbare får man sitelinks)

    Någonstans finns det en lägre gräns för hur mycket trafik som måste finnas för att få Sitelinks.

    Sitelinks på olika sökord
    Vilka sökord får man sitelinks på? En teroi är att detta avgörs av inlänkar till domänen. Det är ju oftast man får sitelinks på sitt naturligaste sökord (företagsnamn, varumärke m.m.)

    Har någon sett sitelinks för något annat huvuddomän? (katalog, eller enskild sida). Teoretiskt borde det finnas för subdomäner.(Jag har inte sett någon)

    Fyll gärna på med era tankar och iaktagelser.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  12. #12
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Kan man få reda på vilka ord som man har sitelinks på?

    Nu har Google genererat sitelink för ytterliggare en sajt för mig. Men jag kan inte få fram sitelinken i någon sökning jag gör.

    Vet någon hur man får reda på vilka sökord det genereras på?
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Google Analytics kan man räkna bort som en faktor för att få sitelinks efter en sökning.
    Söker man på större orter får man i de flesta fall fram en kommuns webbplats som brukar ha sitelinks. En del har GA en del inte.

  14. #14
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Varför skall man räkna bort den helt?

    Den kan väl fortfarande hjälpa Google att bekräfta det som Toolbar visar?

    Det som alla Kommunsajter har gemensamt är:

    Hög trust
    Hög ålder
    Informationssajter till besökare
    Mycket direkttrafik
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  15. #15
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Räkna bort helt menar jag inte men den är inget "krav" för att få sitelinks. Sedan hänger jag inte riktigt med vad toolbaren har för inverkan. Har kanske missat något i tråden.

  16. #16
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Min tanke med Toolbaren är att Google kan spåra vad du klickar på när du är inne på sajten. På så sätt kan de välja ut de populäraste sidorna utefter trafiken på sajten.

    På detta sätt förlitar G sig inte enbart på trafiken som kommer via sökmotorer. (Då skulle inte många kommunsajter komma högt upp i trafik).
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  17. #17
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ok då hänger jag med.
    Men frågan är hur många av Sveriges, om vi nu håller oss där, surfare som använder toolbaren. Jag har inte hittat några uppgifter men någon kanske har dem.
    Vi lär väl vara runt 6 miljoner i det här landet som i olika utsträckning använder Internet.
    Har en känsla av att andelen som använder toolbar är relativt liten.

  18. #18
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Så fort man laddar ner en version av Acrobat Reader så får man ju numera Google Toolbar som default med i nedladdning. Man måste ta bort den för att den sinte skall komma med.

    Sen hur många som använder den för att söka information är en annan sak.

    Men Toolbaren skickar ju information hela tiden när du är ute och surfar och vilka länkar du klickar på.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  19. #19
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det kan förändra saken en hel del ifråga om antalet användare. När toolbaren finns för passiv nedladdning (eller vad det nu skall kallas för) till skillnad från som tidigare ett medvetet aktivt val.
    Tack MattiasN. Hade missat det där med Acrobat Reader.

  20. #20
    xsajts avatar
    xsajt xsajt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    63
    Var tvungen att kolla sitelinks på mina sidor när ag läste tråden och märkte i webmastertools att två av sidorna fått sitelinks. Däremot är det som mattiasn säger omöjligt att veta sökord och jag misstänker att sitelinksen inte används utan bara är "skapade".
    Kan det vara så att google genererar sitelinks för att kunna använda senare? En av sidorna har inte ens 100 unika per dag så jag förstår inte varför det skulle genereras sitelinks :S Får vänta några dagar å se om det kommer upp något på sökorden tror jag

  21. #21
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Finns även med när man installerar Shockwave

    http://blog.searchenginewatch.com/blog/060622-064802

    Shockwave är ju något som de flesta har i sina datorer.

    En annan sak som är intressant är att Dell förinstallerar Google Toolbar i sina datorer.

    Att Google anstränger sig så för att sprida Google Toolbar och inte bara få med Google som default sökmotor i installationerna vittnar ju på att det har ett värde stort för dem.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  22. #22
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Subdomäner i Google sitelinks
    Av MattiasN i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 12:54
  3. Google Sitelinks vs. låg top 10 position
    Av Patrik Berggren i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 07:41
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  5. Google SiteLinks
    Av SEOhans i forum Google
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 19:46