Resultat 1 till 25 av 25

Google indexerar Flash!!

  1. #1
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Har ni märkt någon skillnad ni som jobbar med flash...

    http://www.searchengineworkshops.com...les/flash.html

    En liten julklapp från Grekland helt enkelt
    Senast redigerat av baggelin den 2007-12-24 klockan 15:29.

  2. #2
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    intressant

  3. #3
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    ja definitivt intressant när det berör hela marknaden för seo och hur man presenterr flash med fallback. Det kanske blir farligt att ha använt sig av den tekniken då det ju blir copy of content i de flesta artiklar om man gjort en hel kopia på flash artiklen under flashen... den som lever fåpr se och det var ju inte helt oväntat av google...

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Google har indexerat flash ganska länge faktiskt. Första gången jag kom i kontakt med indexerad flash, tror jag, är så länge som över 6 månader sedan, kan till och med vara nästan ett år sedan. Kan dock inte säga helt säkert.

    Däremot rankar flashfilmerna väldigt dåligt. Dessutom indexeras de som egna entiteter, ungefär som framessidor. Flash är ju ofta inbäddat med en hel del annan content runt om kring. Men i SERPen får man endast upp själva flashfilen. (.swf).

    Men visst är det intressant att Google indexerar flash. När detta började dyka upp i SERPen kunde man dessutom klicka på "view as html". Detta fungerade dock inte speciellt bra, och togs bort efter en tid.

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Har också kommit i kontakt med dessa träffar. Och det är trevligt när Google utvidgar de medier som indexeras även om jag personligen gärna hade sett en flik brevid bild-sökningen då de i nuläget rankar dåligt och ibland vill man ha upp flashfilmerna och då kunna gå till rätt flik vore väldigt trevligt.

    Tyvärr så verkar flash inte gå att skala speciellt bra och man får oftast upp en omskalad version som ser ut som hej kom och hjälp mig. Men det kommer väl antar jag. Första steget för de som använder flash är väl att helt gå ifrån html-sidan som bäddar in flashen och se till att flashen går att se på i vilken browser som helst som har stöd för flash i vilken storlek som helst. Har åtminstone en polare på 30" och fler lär det väl bli och när man skalar, även om det är vektorgrafik, så ser det i slutänden bara stort och klumpigt ut även om det är perfekt skärpa etc.

  6. #6
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Vill inte vara sådan, eller förresten, det vill jag visst. Första gången jag såg Flash-filer i Google-resultaten var 24 april 2004:
    lindqvist.com/b/google-indexing-flash

  7. #7
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Hej Nikke, Jag tog up detta för att det har varit ett problem att ranka siter i google som faktiskt endast är gjorda i flash och där man måste lägga en fallback för att alls kunna få vara med och fajtas om platserna på sina sökord.

    Det jag i regel anser kunna vara lite lurigt är väl att man kopierar eget content från flashen eller sidan till fallback funktionen som då i sin tur ger en double content och borde kasta ut sidan...

    Jag har inga dåliga erfarenheter ännu men det kanske kommer en dag då vi måste plocka bort alla fallback?? det gäller kanske att tänka efter före i vissa fall...

    Michael

  8. #8
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Håller med Nikke jag vill åxå vara sån
    Jag jobbade med ett par flashsiter på den "gamla goda" Altustiden!
    God jul på dej med förresten!

  9. #9
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Rädslan för duplicate content inom en sajt är betydligt överdriven. Skillnaderna mellan en flash-sida och en sida som är fallback till en flashlösning kommer ju ändå att vara så enorm att det knappast kan ställa till huvudbry för Google. Finns det textlänkar så kommer Google att följa dem, finns de inte så kommer Google på sin höjd indexera sidan.

    Yakanaka Karissamasi

  10. #10
    Hanss avatar
    Hans Hans är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    38
    Jag hade ett möte med en sökmotorhöjdare från Oracle för ett par veckor sen och då ställde jag frågan huruvida deras sökmotorer kan eller kommer kunna indexera bilder och flash. Detta gjorde jag i samband med att han visade deras senaste tekniker. Och det blev platt fall, deras sökmotor kunde inte det. Hans försvar var ngt mumbo jumbo om att det finns två företag i världen som utvecklar filter, en slags parser, som extraherar data ur olika filtyper och att alla är mer eller mindre hänvisade till vad de klarar av och att anledningen till att det inte gick att indexera flash var att detta företag inte haddeen modul för flash...
    Någon som kan bekräfta det han sa?

  11. #11
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Eh, låter verkligen som babbel. Vem som heslt kan väl skriva en flashparser!?

  12. #12
    Hanss avatar
    Hans Hans är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    38
    Då missförstod du mig. Jag menar filter som extraherar data.

  13. #13
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Samma sak, man måste ju ha en parser för att extrahera datan.

  14. #14
    Hanss avatar
    Hans Hans är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    38
    Jo, men om nu vem som helst kan skriva en parser så undrar jag varför ingen gör det . Ingen av de stora sökmotorerna gör ju det (med googles babystep som undantag då).

  15. #15
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Google gör ju det!

  16. #16
    Hanss avatar
    Hans Hans är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    38
    Det var ju det jag skrev oxo, "med googles babystep som undantag". De gör det ju uppenbarligen inte så bra. Jag förutsätter att det inte är så enkelt eftersom ingen klarar av det. Känner du till någon sökmotor som klarar av det så hör av dig så jag kan ställa min leverantör mot väggen.

  17. #17
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Jo, men vad är det du vill att de skall göra? Det går ju att läsa textdatan i en flashfil, Google lägger ingen större vikt vid den i förhållande till sidor som skrivs "by the book".

  18. #18
    Hanss avatar
    Hans Hans är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    38
    Självklart att de indexerar det textuella flashinnehållet.

    OCR-teknik är ganska väl utvecklad vid det här laget, en möjlig väg kanske kan vara att analysera en flashfilm med OCR. En annan väg kanske kan vara att skapa en syntax med strukturerad data man bifogar en flashfilm.
    Vad jag menar är att problemet borde ju gå att lösa. Och det borde gå att lösa bra mycket bättre än google klarat av hitills.

  19. #19
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Jag förstår inte vad det är du är ute efter. Att indexera textinnehållet är väl det enda som är intressant!?

    Varför skulle man använda OCR när det går att läsa innehållet direkt i filen?

    Google lägger ingen vikt vid flash helt enkelt därför att det egentligen inte är lämpligt att bygga webbsiter i flash.

  20. #20
    Hanss avatar
    Hans Hans är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    38
    Självklart är det textinnehållet som man vill indexera och det skriver jag också. Det går ju uppenbarligen inte att läsa innehållet direkt ur filen på ett bra sätt därav min fundering kring OCR.



    Google lägger ingen vikt vid flash helt enkelt därför att det egentligen inte är lämpligt att bygga webbsiter i flash.
    Jag håller inte med dig, det är min uppfattning att det är tvärt om: Det är inte lämpligt att bygga siter i flash just eftersom att google och andra inte kan indexera dessa.

  21. #21
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Var har du fått att det "uppenbarligen inte går att läsa innehållet..." ifrån? Det går ju.

    Flash är inte lämpligt av flera orsaker, bla för att det egentligen skapades för att göra "små specialeffekter" spel och liknande, inte för att bygga hela siter.

    Google indexerar dem ju... Du menar att Google inte kategoriserar det i olika sidor etc? Att det är det som är problemet? Google gör inte detta eftersom de inte vill.

  22. #22
    Hanss avatar
    Hans Hans är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    38
    Flash är ypperligt för många ändamål och förkastligt för andra.

    Hur som helst, om det går att indexera, vad är anledningen till att google inte kategoriserar? Det är möjligt att du har rätt men då måste du fylla i min kunskapslucka här, varför vill de inte det? För min erfarenhet och mitt förnuft säger att alla sökmotorföretag vill sträva efter att indexera och kategorsiera från så många källor som möjligt för att sökträffar ska bli så relevanta som möjligt för användarna.

  23. #23
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Jo, det kan man iofs fråga sej. Det beror förmodligen på att de tänker följa sina riktlinjer. Det är trotts allt de som bestämmer över indexet, dessutom indexeras ju innehållet, men det träffar sällan på konkurrensutsatta ord, eftersom standardiserade HTMLtaggar ger bättre effekt.

    Dessutom skulle de ju tvingas skriva en COC för hur flashfiler skall skrivas, på samma sätt som de gjort för HTMLdokument.

  24. #24
    Hanss avatar
    Hans Hans är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    38
    Om man drar paraleller till pdf så saknades länge tekniken men nu indexeras de av alla och mig veterligen finns ingen COC för dessa. Googles vision är nog att indexera hela världen, de vill indexera böcker, konst, kartor, satelitbilder, din egen dator, mm. Så att de medvetet väljer att förbise flash om möjligheten fanns är för mig osannolikt, jag är inte övertygad om att de kan.

    Ok, Webguide, tack för trevlig debatt!

  25. #25
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Idag går det endast att på enkelt sätt extrahera textinnehållet ur en flash, det bör de flesta klara av.

    Men att bygga upp en trädstruktur och indexera separata sidor på en flashsite är dels meningslöst och säkert knepigt. Anledningen är att det inte är meningsfullt är att dessa sidor inte har någon egen adress. För att du i webbläsare ska kunna komma till en specifik sida i flashen så krävs det mer i funktionalitet av flash.

    Min personlig åsikt är att det är dags att lägga ner Flash och gå över till html/css/Ajax lösningar. Enklare, öppna och går att indexera samt att det hela ser precis likadant ut som för en flash. Sen att verktygen till flash är mer avancerade och inriktade på animationer och liknande är ju bara en fråga om att skapa sig ett verktyg som gör samma sak fast för vettigare tekniker.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 10:50
  4. Google indexerar Flash
    Av Anders T i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 22:36
  5. Google indexerar title-attributet på länkar
    Av Gustaf i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-22, 16:26