Resultat 1 till 12 av 12

Min sida har fallit ut ur index....

  1. #1
    Mactims avatar
    Mactim Mactim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    73
    för ungefär en månadsedan försvann alla placeringar och åkte ner jätte långt. Efterett tag la jag mä'rke till att de sidor som nu överhuvud taget rankar är under sidor. Resten har försvunnit ut Googles index och endast 1 av 11 syns när jag kollar site: sökning.

    Jag har kollat på Google Webmaster Tools och det blir fel med min sitemap, felet jag får är följande:

    "Kunde inte få tag på nätverk: Kunde inte hämta robots.txt
    Vi stötte på ett fel när vi försökte komma åt din webbplatskarta. Webbplatskartan måste följa våra riktlinjer och finnas tillgänglig på angiven plats. Skicka sedan din webbplatskarta på nytt."

    Jag tog bort min robots.txt fil för 2 veckor sedan och Gbot har försökt att indexera min sida den 23,24 och 25 men får fortfarande samma fel....

    Är det någon som vet vad detta kan bero på??

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Om det är från fallskämssidan din så finns det en robots.txt-fil med texten "What the hell" i där. Det följer knappast någon robots.txt-standard. Töm filen istället tycker jag.

    Vad gäller det gäller huvudproblemet så låter det som om du kan ha jobbat lite väl hårt med inkommande länkar tokoptimerade på dina nyckelord. Det är i alla fall vad man kan se i Yahoo Site Explorer (som också visar att du använder samma title-text på alla sidor).

    Symptomet att enbart undersidor visar sig i serpen är ofta ett överoptimeringssymptom. Och i ditt fall verkar du dessutom ha råkat ut för ett duplicate content-problem.

    Ta texten som du har i första stycket på sajtens förstasida så kommer du hitta det, inte från din sajt utan från en länkkatalog....

    Kämpa på. Det går att ta sig ur. Arbeta med hög redaktionell frekvens, styr upp title-texterna, jobba med ankartexter internt och lägg till nya sidor. Testa till exempel att införa en nyhetskategori om fallskärmshoppande där du glatt refererar och länkar till alla nyhetsartiklar du kan hitta i ämnet. Särskilt till bloggar som kan tänkas ge dig tillbakalänkar när de väl hittar sajten din.

    Jobba naturligt. Skippa katalogerna så ska det nog gå bra.

  3. #3
    Mactims avatar
    Mactim Mactim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    73
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Om det är från fallskämssidan din så finns det en robots.txt-fil med texten "What the hell" i där. Det följer knappast någon robots.txt-standard. Töm filen istället tycker jag.

    Vad gäller det gäller huvudproblemet så låter det som om du kan ha jobbat lite väl hårt med inkommande länkar tokoptimerade på dina nyckelord. Det är i alla fall vad man kan se i Yahoo Site Explorer (som också visar att du använder samma title-text på alla sidor).

    Symptomet att enbart undersidor visar sig i serpen är ofta ett överoptimeringssymptom. Och i ditt fall verkar du dessutom ha råkat ut för ett duplicate content-problem.

    Ta texten som du har i första stycket på sajtens förstasida så kommer du hitta det, inte från din sajt utan från en länkkatalog....

    Kämpa på. Det går att ta sig ur. Arbeta med hög redaktionell frekvens, styr upp title-texterna, jobba med ankartexter internt och lägg till nya sidor. Testa till exempel att införa en nyhetskategori om fallskärmshoppande där du glatt refererar och länkar till alla nyhetsartiklar du kan hitta i ämnet. Särskilt till bloggar som kan tänkas ge dig tillbakalänkar när de väl hittar sajten din.

    Jobba naturligt. Skippa katalogerna så ska det nog gå bra.
    Tack så hemskt mycket Ett steg i rätt riktning iaf Men katalogerna är subbmittade för mellan ett år sedan och 6 månader sen.... tror du att det kan hjälpa att rensa bort lite skräp länkar? Dessutom säger webbmaster central att den "inte kunde hämta följande länkar" och visar en lista över alla sajtens alla länkar.

    Jag tömde robots filen och nu får jag medelandet:

    Kunde inte få tag på nätverk: Kunde inte få tag på nätverk
    Vi stötte på ett fel när vi försökte komma åt din webbplatskarta. Webbplatskartan måste följa våra riktlinjer och finnas tillgänglig på angiven plats. Skicka sedan din webbplatskarta på nytt.

    kartan finns på /index.php?option=com_joomap&view=google ser du något fel i den??
    Senast redigerat av Mactim den 2008-01-08 klockan 17:29.

  4. #4
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  5. #5
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag avlänkade din url Mactim. Pontings felsökning är nog bättre än min eller också har du ändrat redan.

    Men i din robots.txt-fil räcker det med följande innehåll om du inte vill stänga någon sökmotor ute från någonting över huvud taget:

    User-agent: *
    Disallow:

  6. #6
    Mactims avatar
    Mactim Mactim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    73
    Tvärr så funkade det inte med ditt tips Nikke.... Och nu har alla sidor försvunnit ur Googles index....

    Angående Pontings tips så testade jag att lägga till en ny sitemap med bara själva domänen i, och den funka inte heller. /sitemap.xml ligger den på om någon skulle villja kolla mså att den verkligen är rätt.

    Jag får fortfarande meddelandet:

    "Kunde inte få tag på nätverk: Kunde inte hämta robots.txt
    Vi stötte på ett fel när vi försökte komma åt din webbplatskarta. Webbplatskartan måste följa våra riktlinjer och finnas tillgänglig på angiven plats. Skicka sedan din webbplatskarta på nytt."

    Kan det bero på inställningar på webbservern som gör att google av någon anledning får time-ote eller liknande??

    Ingen som har några bra ideer? Eller är det så här det blir när man över optimerat...

  7. #7
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Mactim: Jag kollade på 7 stycken webplatser som ligger på samma ip som din fallskärmssida.

    Enbart tre stycken av dom var indexerade och hade en snapshot i google cache: för två var cachen från oktober och en senast i november.

    Att så många siter av en slump skulle vara oupptäckta av Google och de andra dessutom skulle vara så ointressanta att de knappt blir besökta av spindeln tycker jag verkar vara rätt osannolikt.

    Kan det vara så att din host av någon outgrundlig anledning valt att blockera Googlebot i brandväggen?

  8. #8
    Mactims avatar
    Mactim Mactim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    73
    Hu kollade du det??

    Ingen av mina två siter har heller blivit indexserade av coogle sedan oktober.... Jag vet inget om webbservern, men jag tänkte byta till loopia snarast möjligt isf......

  9. #9
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Vilken host har du?

    Har också råkat ut för detta tidigare. När Jag påtalade detta så gick det helt plötsligt utan att det var något fel de ville medge så jag antar att min host försökte köra en fuling och släppte sen på de som klagade.

    Kan tänka mig att många inte har en susning vad de skall göra
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  10. #10
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Citat Ursprungligen postat av Mactim
    Hu kollade du det??
    Det finns en mängder av webtjänster som tillhandahåller ip -> domänuppslag, men den jag finner bäst och som jag använde här är gratisvarianten på domaintools.com (domaintools.com/dindomän.se -> Reverse IP).

    Ingen av mina två siter har heller blivit indexserade av coogle sedan oktober.... Jag vet inget om webbservern, men jag tänkte byta till loopia snarast möjligt isf......
    Kan vara en bra lösning om hosten inte vill känna till problemet. Värt att notera är att din robots.txt för övrigt ser lite konstig ut - den är felformaterad och en dum robot kan tolka den som instruktioner att inte spindla. Jag tror inte att det är problemet här: men ta bort den i vilket fall eftersom den inte fyller någon funktion.

  11. #11
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Japp. Felmeddelandet du får i Google Webmaster Tools får man inte om Google.txt bara saknas. Det har jag verifierat. Och det de skriver är ju faktiskt att de inte får komma in i nätverket:

    Kunde inte få tag på nätverk: Kunde inte hämta robots.txt

  12. #12
    Mactims avatar
    Mactim Mactim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    73
    nu har jag tagit bort robots filen, jag har snackat med min kompis som har servern och han ska kolla vad han har ställt till med.

    Hoppas att det löser sig snart och att det inte har skadat oss alldeles för mycket...

    //Tim

    PS. Återkommer med hur det gick. DS.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista på svenska länkkataloger
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2021-08-16, 09:54
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  3. Länk från engelsk sida till svensk sida
    Av Totte i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 09:05
  4. Sökmotorsoptimera sida med inloggning
    Av funtrix i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 12:59
  5. Använda min gamla sida som har bra träffar i google
    Av blabers i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 11:40