Resultat 1 till 11 av 11

Sökmotorer vet att du är en SEO

  1. #1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Eller "Du är vad du söker"

    Såg precis en video på SEOmoz där det diskuterades en del saker. http://www.seomoz.org/blog/whiteboar...-gets-vertical

    Därmed fick jag en liten aha-upplevelse.

    Som vi vet sedan tidigare spårar sökmotorer allt vi söker. Yahoo använder klickspårning i SERPen. Google har även gjort eller gör det i viss utsträckning via javascript. Men troligtvis även med Google Toolbar. (hur som helst, ingen nyhet här).

    Det jag reagerade på är att de lägger vikt vid vilken länk en användare klickar på i SERPen och bestämmer därefter hur de skall ranka den. Även om det är i väldigt liten utsträckning tror jag absolut att detta har en större påverkan på ranking i framtiden. Google har t ex. nyligen börjat testa röstningar osv. De har väl insett att algorithmen inte är Gud.

    Men hur skall de bestämma vilken användare som ger mest inflytande och bäst påverkan vid klick?

    Om du t ex. gör "avancerade" sökkommandon en vanlig användare inte kan. T ex. "site:www.blabla.com -adsd" eller "link:" kan de nästan direkt identifiera dig som en sökmotoroptimerare. Du får således mindre tillförlitlighet hos sökmotorer, du blir "flaggad" och dina klick lägger inte lika mycket vikt som hos en vanlig användare.

    Nu är vi ju även vanliga användare i andra områden också när det inte gäller arbete. Frågan är hur all data används.

    Några synpunkter på detta?
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  2. #2
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Hmm ja alltså Human Computing har väl varit på gång länge? orkade inte kolla på filmerna då datorn fick för sig att det var jobbigt att leva just idag... den blir ju ett år äldre så det måste vara någon medelålderskris...

    Just det faktum att Google Toolbar är så utbrett gör ju att Google har en enorm data att räkna på.

    Att flagga oss som är mer avancerade användare vet jag inte om de kommer minska tillförlitligheten. Jag gjorde sådana sökningar innan jag blev SEO och många inom IT/Data använder avancerade sökningar. Dessa personer har oftast börjat med ett sökord och sedan något till och sedan massor av sökord för att komma åt rätt. När det skiter sig så börjar man antingen site-söka (om man letar efter något på kth's eller någon annans webb där det finns lite material) eller så går man till avancerat och börjar exkludera skräpet.

    Jag tror Google nog vill komma åt vad som anses som skräp utav de mer avancerade användarna. Vilket gör flaggningen lite skakig i mina ögon. Det finns massor av bra användare där ute som de kan använda sig utav för att kunna identifiera eventuellt SEO:at skräp som inte hör hemma i toppen. Så frågan blir snarare om flaggningen väger upp eller ner mitt förtroende.

    Min gissning är att den kommer gå åt båda hållen men att det finns vissa saker som Google kommer hålla utkik efter för att flagga upp eller ner.

    Dock så tror jag inte att vi kommer kunna påverka denna del av algoritmen i någon extrem utsträckning. Och jag tror inte viktningen av det kommer vara så speciellt stor, åtminstone inte i början.

  3. #3
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Nja håller inte riktigt med. "site:" använder vanliga användare också eftersom Google Toolbar själv exempelvis gör det man söker på den sidan man är inne på.

    Sen vad är det de flaggar? Mitt ip-nummer? Det är dynamiskt och byts antagligen lämpligt ut precis när de inser vem jag är och så är det hos de flesta Internetleverantörer? Ett alternativ skulle väl kunna vara mitt Google-konto men där är jag inte inloggad hela tiden och dessutom vet de redan om jag är webmaster då mitt Google-konto är kopplat till adsense/adwords.

    Detta är något som skulle vara extremt lätt att manipulera om man vill.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  4. #4
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Fast också extremt lätt att kontrollera för Google. De har så mycket information att det vore i princip omöjligt att fuska om de bara skulle ta tag i det, men då skulle förstås bra grejer också bli straffade. Vilket Google inte vill, eftersom vi inte själva alltid vet vårt bästa när vi söker. De litar inte på oss, vi litar inte på dem, varken som webmaster eller sökare.

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Sen vad är det de flaggar? Mitt ip-nummer? Det är dynamiskt och byts antagligen lämpligt ut precis när de inser vem jag är och så är det hos de flesta Internetleverantörer? Ett alternativ skulle väl kunna vara mitt Google-konto men där är jag inte inloggad hela tiden och dessutom vet de redan om jag är webmaster då mitt Google-konto är kopplat till adsense/adwords.
    De flaggar i sådana fall via Google Toolbar. Sätter en liten flagga i de variabler som den skickar med när den kommunicerar mot Google skulle jag nog vilja gissa på.

  6. #6
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Ja fast jag är ändå helt övertygad om att det är väldigt enkelt att manipulera datan utan att Google ser det. Skulle Google Toolbar lokalt på min dator flagga mig? Då är det väldigt lätt att manipulera.
    Senast redigerat av Fredrik Eriksson den 2007-12-31 klockan 19:56.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  7. #7
    impresos avatar
    impreso impreso är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Har sagt det förut och säger det igen. Vi SEO experter är tillsammans smartare än vad googles egen affärsidé är. Vi vet vad som krävs för att hamna högt upp i SERPen som det ser ut idag och så mycket kan inte ändras utan att de ändrar på deras egna framgångsrika koncept, så länge dom inte tar bort den organiska söklistan helt och hållet.

  8. #8
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Google har ingenting emot SEO, det är en missuppfattning att det skulle pågå nån slags krig mellan sökmotorer och SEOcommunityt.

  9. #9
    daniel_s avatar
    daniel_ daniel_ är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Google har ingenting emot SEO, det är en missuppfattning att det skulle pågå nån slags krig mellan sökmotorer och SEOcommunityt.
    Google har säkerligen ingenting emot onpage-optimering eftersom detta gör det enklare för Google att hitta och placera sidan. Däremot i syfte att manipulera resultatet med hjälp av hemmagjord inlänkning är knappast uppskattat. Hur Google använder toolbar, analytics, sökvanor, WMT kan vi bara spekulera om. Men det är mycket data och Google vet nog mer än många tror. Det blir ett trevligt 2008, säkert med många spännande nyheter.

  10. #10
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Sen vad är det de flaggar? Mitt ip-nummer? Det är dynamiskt och byts antagligen lämpligt ut precis när de inser vem jag är och så är det hos de flesta Internetleverantörer? Ett alternativ skulle väl kunna vara mitt Google-konto men där är jag inte inloggad hela tiden och dessutom vet de redan om jag är webmaster då mitt Google-konto är kopplat till adsense/adwords.
    Google har massivt med data att använda. Vi vanliga små webmasters får nöja oss med IP-nummer och cookies... eftersom Google nästan äger större delen av Internet och samlar information från olika håll genom alla gratistjänster, kan de skapa en profil om just dig.

    Det krävs inte mycket information för att skapa ett gmail konto t ex. Men när du använder adwords eller adsense kompletterar du deras databas.

    En fin liten lista:
    Vad Google Vet Om Dig

    Sen finns det ju lite mer avancerade anrop än t ex. "site:" som i mitt exempel som kan användas och "avslöja" en.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  11. #11
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Google vet fortfarande bara det du berättar för dem. Direkt eller indirekt. Du kan välja att inte berätta och det är inte Google som har möjligheten att bestämma vad utan det är vi.

    Allt i den listan kan du undvika om du vill, men ändå ranka bra och tjäna pengar på din sida. Så det gäller bara att veta vad man håller på med, precis som alltid annars.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sesam och Eniro visas inte som sökmotorer i Google Analytics
    Av MattiasN i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-12-13, 08:09
  2. SSL och sökmotorer
    Av peterseo i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-25, 15:48
  3. Sökmotorer och rullgardinsmenyer (dropdowns)
    Av seattlegrunge i forum Optimering
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 19:19
  4. Statistik - Användning av sökmotorer
    Av whyld i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 18:48
  5. Följer sökmotorer form urlar?
    Av Pierre i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-15, 14:40