Resultat 1 till 16 av 16

Säljer fungerande lönsam verksamhet

  1. #1
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Hej alla!

    Jag har under ungefär två års tid som hobbyprojekt startat upp och drivit en verksamhet med försäljning av tillbehör till mobiltelefoner på internet. Jag har gjort detta för att lära mig mer om hur det fungerar att driva en verksamhet och det har jag verkligen gjort. Jag har genom att justera priserna för att "hålla nere" försäljningen kunnat hålla det som en hobbyverksamhet med låg omsättning.

    På senare tid har dock besökarantalet ökat kraftigt, och så även ordrarna.
    Det fina i kråksången är att ytterst lite hantering krävs för att driva verksamheten tack vare ett samarbete med en internationell e-butik i Hong kong. Kunder lägger en beställning i min webbutik. Man skickar ut en betalningsbegäran till kunden via Payson. Kunden betalar. Du lägger en order hos samarbetspartnern och anger kundens adress som leveransadress. Kunden får sin vara. Detta har fungerat mycket bra och smidigt.

    Nu börjar det dock eskalera som sagt, och butiken kan i dess nuvarande form inte drivas som hobbyverksamhet, dels på grund av omsättningen och dels på grund av att en viss arbetsinsats krävs varje dag.

    Artiklarna till butiken hämtar man ifrån samarbetspartners butik, komplett med produktbilder etc.

    I snitt får butiken in 2-3 ordrar per dag, värt att notera är dock att alla ordrar inte betalas, kan mycket väl bero på att en del folk inte gillar att endast Payson finns som betalningsalternativ. Sedan den 1 januari 2008 har ett sammanlagt ordervärde på 5190:- beställts, dock har som sagt inte alla ordrar betalts och ett flertal kommer nog inte att betalas heller av kunder, men det är ju uppenbart att potential finns. Dels genom att fånga upp fler ordrar genom att erbjuda bättre betalningsmöjligheter, men även genom att arbeta aktivt med butiken. Vilket jag varken har eller har haft tiden att göra.

    Följande ingår vid köp:
    • osCommerce-butiksinstallationen
    • Diverse installerade modifikationer(contributions) för att förbättra butiken(mest ur SEO-synpunkt)
    • Hobbymässigt sökmotoroptimerad sajt
    • 2 veckors support
    • All information som krävs för att driva verksamheten vidare
    • Hela sajten ingår givetvis, inkl. domän(dock ej webbhotellet, då jag har andra sajter på samma konto)
    • En fungerande verksamhet med en stigande omsättning och stor potential


    Jag säljer verksamheten på grund av att jag har ett vanligt jobb som tar allt mer tid och jag behöver den lediga tid jag har till annat.

    Jag har som sagt hållt ner omsättningen för att kunna driva detta som hobbyprojekt, och har inte drivit butiken för ekonomisk vinning. Men den som köper verksamheten kommer verkligen kunna leva på detta och bygga vidare på det till något stort om man engagerar sig.

    Det är alltså bara att tuta och köra för den som köper verksamheten.

    Jag kommer att besvara frågor om verksamheten via PM eller mail, de som är intresserade får höra av sig.

    Det kommer att bli budgivning, och alla som visar sitt intresse kommer bli informerade om vad det aktuella budet ligger på. Jag har inga gigantiska förhoppningar gällande det vinnande budet, men jag kommer givetvis att ta det högsta som bjuds. Sätter ingen fast slut tid för budgivningen heller, men de som är intresserade får ta sin chans, för jag kommer sälja verksamheten nu.

    Så, har du några frågor?
    Senast redigerat av Carl-Gustav Öberg den 2010-08-18 klockan 16:05.

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Klistrar in svar på frågor jag fått:

    Besökarantal 80-110 unika per dag(statistik kan visas upp för den intresserade).

    Omsättningen under december låg på 7187:-(kan också visas upp för den intresserade).

    Inläggandet av nya produkter GÅR säkert att automatisera, ser inga egentliga hinder till det, men jag vågar inte ge mig in på det. Men det handlar om att isåfall hämta produkter ur en osCommerce-butik(kan inte få tillgång till en exportering av butiken tyvärr), och att peta in dem i den egna osCommerce-butiken. Men som sagt finns det en hel del produkter inlagda(373 st).

    Säljer butiken som privatperson då jag drivit den som hobbyprojekt.
    Senast redigerat av Carl-Gustav Öberg den 2008-01-07 klockan 23:46.

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det mer intressant är vad butiken gör i vinst, inte själva omsättningen. Det kan ju vara dålig marginal och stora omkostnader.

    /Patrik

  4. #4
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Omkostnaderna är låga, vinsten är i dagsläget nära 50% av omsättningen, om någon har specifikare frågor tar jag dem gärna över PM. Skulle jag få en fråga som jag tror kan vara av intresse för allmänheten lägger jag till den i tråden isåfall.

    EDIT: Vill även tillägga att förrutom butiken kan en "systersajt" medfölja, som ligger på en subdomän till sajten. Där ligger en specialbyggd affiliatesida med försäljning av ringsignaler, logotyper, teman och spel till mobiltelefoner. Den kan som sagt medfölja, om du/ni är intresserade av även den får ni gärna skriva det när ni lägger bud.
    Senast redigerat av Carl-Gustav Öberg den 2008-01-08 klockan 16:49.

  5. #5
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Adress?
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  6. #6
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Kommer inte skriva ut adressen i tråden, och skulle uppskatta om det respekteras av de som får reda på adressen.

    Jag kan dock skicka den som PM till de som är intresserade, så jag skickar den till dig Johan W.

    Budet är nu uppe i 10.000:-
    Senast redigerat av Carl-Gustav Öberg den 2008-01-08 klockan 22:54.

  7. #7
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Budet är nu uppe i 12.000:-

  8. #8
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    Är intresserad men har bara några frågor, är det originaltillbehör till mobiltelefoner du säljer? Hur gör du med tull när du köper från hong kong ?
    TV-Tablå - tv.121.nu

  9. #9
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Enligt leverantören är de flesta delar originaltillbehör, och det verkar stämma, har själv använt mig av några delar. Jag har dock valt att inte marknadsföra det som originaldelar.

    Varorna levereras till kunderna, vilka då får betala tullen, detta står i köpvillkoren. Har inte haft någon kund som haft någon invändning, och inte blivit kontaktad i efterhand på grund av tullning heller.

  10. #10
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Budet nu uppe i 12.500:-

    Edit:

    Nu fått bud på 13.000:-
    Senast redigerat av Carl-Gustav Öberg den 2008-01-09 klockan 23:45.

  11. #11
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Budet är nu uppe i 13.500:-
    Senast redigerat av Carl-Gustav Öberg den 2008-01-10 klockan 12:43.

  12. #12
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    14.000 är bjudet

  13. #13
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Jag vill även meddela att auktionen avslutas på lördag 15.00.

  14. #14
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    14.500:- är bjudet

  15. #15
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Auktionen är nu avslutad, 14.500:- blev det vinnande budet.

  16. #16
    Maxs avatar
    Max Max är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    178
    Grattis då!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Säljer nu engelska länkpaket
    Av Jim Westergren i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 17:13