Resultat 1 till 3 av 3

Fundering kring olika språk

  1. #1
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Sitter och håller på med en ny sida. Kunden kommer och säger att han ev. vill ha sidan översatt på flera språk.. Detta är ju inga problem, då man kan fixa så att olika texter visas beroende på vilket språk som är valt.

    Nu till själva funderingen.
    Om www.domännanmnet.se/index.asp är en sida på svenska som default, men om man klickar på knappen "engelska". blir texten på samma sida www.domännanmnet.se/index.asppå engelska.. Det är ju inge vidare när google spindlar igenom.. Det ser ju ut som om vi byter språk/text en gång i sekunden. Visserligen är detbra om man uppdaterar ofta, men kanske inte genom att byta språk. Hur löser man det här smidigast?

    Det gäller ett företag som riktar sig till svenska skolbarns föräldrar. Därför
    måste sidan vara översatt i flera språk men under samma domän. (ej .com .fi .de osv)

    Mitt förslag är att lösa det med en Querystring
    Svenska blir: www.domännanmnet.se/index.asp?
    Engelska blir www.domännanmnet.se/index.asp?lang=eng
    Finska blir www.domännanmnet.se/index.asp?lang=fi

    Då nästa fråga, man har ju läst att google inte gillar "konstiga" adresser..
    men en Querystring är ju inte speciellt snygg..

    en grej till. eftersom nyckelord i domänamnet har betydelse. Är det stor skillnad mellan dessa?
    www.domännanmnet.se/sökord/index.asp?
    och
    www.domännanmnet.se/sökord/

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Ditt första föslag, där samma adress visa olika språk kommer inte att fungera alls. I alla fall inte ifall du tänker använda en sessionsvariabel för att styra vilket språk som visas. Sessionsvariabler i ASP är nämligen beroende av cookies och Googlebot hanterar inte cookies.

    Att använda en querystring skulle fungera, men ännu bättre är förståss om man helt enkelt har olika URI. Alltså att domännamnet.com/sv leder till den svenska startsidan medan domännamnet.se/fi leder till den finska starsidan osv. Men detta kräver att du implementerar sökmotorvänliga URLer. Och i ASP kan det vara lite knepigt om man inte har tillgång till ISAP rewrite eller liknande komponenter.

    Skillnaden mellan att använda index.asp eller inte är hårfin. Det man bör tänka på är vad som är enklare för en besökare att komma ihåg när de eventuellt vill skapa en länk till din sida. Och då vinner alternativet utan index.asp. Oavsett vilket du väljer är det dock viktigt att du lägger en 301 redirect från den du väljer bort, till den du väljer. Tänk även på att aldrig länka till den bortvalda varianten.

    Lycka till!

  3. #3
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Hej, för mig är inte det viktiga att google indexerar mina översatta sidor.. Utan att den svenska sidan är helt indexerad. Fast på sidan generellt, är SEO inte det viktigaste, sidan handlar om skolfoto, där 99% av skolorna kontaktas utav säljar och inte kommer via webbplatsen.. Kunden vill inte lägga tid och pengar på SEO men jag anser att det inte bara är för google utan även för besökarna.. och att det aldrig är vel med en optimerad sida

    Tack för ditt svar, har idag implementerat Querystring principen på att sidor och det fungerar bra.. ska bara snyggas till lite..

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur länka mellan olika språk?
    Av Spindel i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 00:35
  2. Vilket språk (programmering)?
    Av Nisse i forum Övrigt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-11-22, 13:22
  3. Google och olika språk
    Av Jan Sandahl i forum Sökordsanalys
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 16:08
  4. .com adresser som riktade till olika länder
    Av Alfons74 i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 21:31
  5. Utländska länkar, olika språk
    Av baggelin i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-27, 15:31