Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 36

Sitelinks, vad som inte behövs

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Upptäckte att jag fått sitelinks vid en sökning på mitt firmanamn.
    Då kan jag direkt rada upp en del saker som inte krävs för att kunna få sitelinks.

    Det behövs inte:
    1) Google Analytics
    2) Webmaster Tools
    3) Skicka in en sitemap i xml
    4) Adwordsannonsering
    5) Adsense på sidan
    6) Validerad enligt W3C
    7) Fler än 85 som söker på firmanamnet per månad
    8) Över 2.000 besökare i månaden
    9) Fler än 7.000 inlänkar
    10) Avsluta filändelser med /, går bra med html.
    11) Regelbundna täta uppdateringar
    12) Domänen behöver inte vara äldre än två år.
    13) Behöver inte finnas med i dmoz- eller KTHNOC-katalogen

    Ålder verkar vara en fördel i mitt fall. Domänen har varit aktiv sedan 2001. Samt då det faktum att sidan dominerar på namnet.
    Värdet är väl till viss del begränsat då det inte sker så många sökningar på företagsnamnet. Men visst det ser trevligt ut.
    Nåja vi får se om det består.


    (Ang punkt 6 är det bara småsaker som inte validerar. Ang punkt 9 finns ett antal sitewide-länkar inkl denna signatur som drar upp antalet ordentligt. Och ja det går bra att köra med en tabelldesign, även om det alltid inte är det bästa ur SEO-synpunkt.)
    Senast redigerat av Urban G den 2008-02-25 klockan 14:20. Anledning: Punkt 12 tillagd efteråt efter info från whyld. Punkt 13 ny efter kontroll. Kursiv text ändringar i efterhand

  2. #2
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Intressant! Skönt att se att de börjar använda sitelinks lite mer, och att det inte krävs superoptimering för att det ska ske!

    Update:
    Såg precis att SEO-forum fått sitelinks också...

    http://www.google.se/search?num=100&...S%C3%B6k&meta=

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nja optimerad vill jag nog säga att sidan är riktigt ordentligt. Bara att titta på hur den ligger på några av SEO-branschens viktiga sökord som, sökmotoroptimering, internetmarknadsföring samt en del två ords sökningar som hänger ihop med detta.
    På det förstnämnda ordet sökmotoroptimering piskar jag några av branschens största företag samt en del andra aktörer som försöker ta sig upp på det ordet.

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    2) Webmaster Tools
    I Webmaster Tools kan man däremot se genererade sitelinks och blockera enskilda sådana.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det är möjligt Hans99 men som sagt man behöver inte använda Webmaster Tools för att få riktiga sitelinks. Det som är intressant är vad som visas på riktigt efter en sökning inte vad som Webmaster Tool visar. Även om blockeringsfunktionen kanske kan vara användbar ibland.

  6. #6
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    På google.com har vår konkurrent (på ordet endast) fått sitelinks. Vi har pagerank 4 och de har 3. Deras domän är 5 år 8 mån gammal och vår är 3 år 10 mån. Huvudnavigeringen på deras sida är med bilder utan title eller relevant alt tag. Dock finns det några få textlänkar. Konkurrentens sida är inte sökmotoroptimerad.
    Ta en titt själva:
    http://www.google.com/search?hl=en&q=wintzell

    Liksom i Urbans fall kan man med detta intyga att ålder påverkar i hög grad medan Pagerank igen verkar ha väldigt låg betydelse. Sedan att konkurrenten har mer än dubbla antalet inlänkar enligt yahoo påverkar säkert lite också

  7. #7
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Under den senaste veckan har ett stort antal sajter fått sitelinks och det började dyka upp sporadiskt på de flesta sajter jag håller koll på för två veckor sedan och blev under denna vecka permanent. Kanske har Google fått snurr på sin algoritm?

    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Ålder verkar vara en fördel i mitt fall. Domänen har varit aktiv sedan 2001.
    Har en domän som"enbart" är 1,5 år som fått sitelink (sajten är dock 2 år gammal).

  8. #8
    andgus avatar
    andgu andgu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    40
    Det jag har märkt på en sajt med sitelinks är att man kan få lite till synes konstig statistik, det kan se ut som om undersidor som inte alls handlar om söktermerna plötsligt har fått trafik via den sökfras som genererar att sitelinks visas. Inte konstigt egentligen, men blev lite fundersam innan jag insåg sambandet.

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    12) Domänen behöver inte vara äldre än två år.
    Såja whyld en punkt som man kan lägga till.

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Det som är intressant är vad som visas på riktigt efter en sökning inte vad som Webmaster Tool visar. Även om blockeringsfunktionen kanske kan vara användbar ibland.
    Det är i princip exakt samma som visas däremot kan du se kommande sitelinks något innan de ändras. Blockering kan vara ytterst värdefullt för de:
    1) Som tar trafik från ett fåtal sökord där domänen stämmer väl med sökordet.
    2) Får mycket trafik från folk som söker på varumärke.
    För breda sajter är påverkan försumbar.

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ok Hans99, kan vara vettigt ibland.

    Får nog korta ned åldern på domänen. Hittade en kund vars domän är 1 år och två månader som fått sitelinks.
    Och visst är det som whyld säger att Google har börjat rulla ut sitelinks ordentligt nu. Närmare bestämt i förrgår för en del kunder jag har.
    Skall bli intressant och se om det kvarstår eller om det bara är någon form av test.
    Men gemensamt för alla jag hittade är att punkterna 1 till 11 stämmer. Även om värderna i punkt 7, 8 och 9 kan variera kraftigt.
    Senast redigerat av Urban G den 2008-02-23 klockan 16:10.

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag skulle mycket förvånad på om det inte till stor del bygger på trafikanalys. Åtminstone ser jag inte att någon annan faktor som ser ut att påverka valet av undersidor. Också SERP-nära analys avseende stabilitet i aktuellt eller aktuella sökresultat.

    Överhuvudtaget märker man nu allt tydligare hur trafikanalys påverkar allt mer.

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Håller på att titta på det med trafikanalys. Men har redan sett att ett direkt samband mellan vilka sidor som finns i sitelinks inte överensstämmer med vilka sidor som attraherar flest besökare. Inte heller vilka eller antalet externa djuplänkar som finns.
    Ingångssidorna efter en nyckelordssökning i Google verkar heller inte påverka vilka sitelinks som gick upp. Resultatet hade nämligen sett annorlunda ut då på sitelinks.
    Tog och tittade på en kundsida också, där ser det i stort sätt likadant ut. Dvs ingen överensstämmelse mellan trafikflödet inom webbplatsen eller ingångar på aktuella nyckelord samt externa länkar.

    Men skall göra en mycket noggrann analys när jag ser att de här med sitelinks består. Känns lite onödigt att lägga ned tid på det nu om det är någon form av test från Google.
    Kan då använda webbplatser där det både finns och inte finns Google Analytics installerat för att se om det har gjort någon skillnad för valet av sitelinks.
    På de två sidorna jag har tittat på finns ju vare sig Analytics, Tools eller xml-sitemap.
    Finns andra som jag sköter som i alla fall har Analytics installerat.

    Men ett litet tips är redan nu att internlänkning kan ha en del med det hela att göra vilka sidor som presenteras i sitelinks. I alla fall på de två sidor jag tittat på.

  14. #14
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Upptäckte i helgen att jag har tilldelats 8 stycken sitelinks och en snabb koll i webmasters tool verkar i mitt fall tyda på att externa djuplänkar har påverkat en del i valet av sitelinks men det finns fortfarande många frågetecken. Jag kommer att göra som Urban och inte lägga för mycket tid på det här innan jag märker om det är bestående, i webmasters tool så står det att det inte har genererats några sitelinks för min domän.

  15. #15
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Urban: Du kan uppdatera "7) Fler än 100 som söker på firmanamnet per månad" till "7) Fler än 85 som söker på firmanamnet per månad" om du vill.

    Skulle vara intressant att hitta minimum antal sökningar för att få site links på företagsnamnet (i mitt fall sajtnamnet).

    För samma sida så får vi sitelinks på det gamla sajtnamnet som det görs ungefär 35 sökningar/månad...
    Senast redigerat av David Nilsson den 2008-02-25 klockan 09:38.

  16. #16
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Fixat.
    Nåja kan vi inte ta rätt på vad som krävs för att få sitelinks får man väl ta det den här lite mer krångliga vägen, vad som inte krävs.
    Vore trevligt om vi som har det kan stämma av lite hur det påverkar klicken in på våra sidor.
    För även om man ligger överst i serpen på firmanamnet/nyckelordet som ger sitelinks är det ju så att 100% av de som söker inte klickar på första positionen. Är väl runt 50% om jag inte tar fel och resten klickar på positionerna nedanför.
    Sitelinks tycker jag bör öka antalet klick på position 1.

  17. #17
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jag har kollat runt lite, högst ovetenskapligt, och det verkar vara någon form av uppdatering när det gäller sitelinks.

    Nästan på varenda SERP jag har kollat där det finns en självklar #1 har det funnits sitelinks. Så var det inte för ett par veckor sedan.

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Håller på att titta på det med trafikanalys. Men har redan sett att ett direkt samband mellan vilka sidor som finns i sitelinks inte överensstämmer med vilka sidor som attraherar flest besökare. Inte heller vilka eller antalet externa djuplänkar som finns.
    Ingångssidorna efter en nyckelordssökning i Google verkar heller inte påverka vilka sitelinks som gick upp. Resultatet hade nämligen sett annorlunda ut då på sitelinks.
    Tog och tittade på en kundsida också, där ser det i stort sätt likadant ut. Dvs ingen överensstämmelse mellan trafikflödet inom webbplatsen eller ingångar på aktuella nyckelord samt externa länkar.
    Begränsa hellre analysen och utgå från ett smalare dataset: det Google beräknar att sökorden ger.

    Jag tror inte det är tillfället men jag tror heller inte att annat än ett få sajter har någon nytta av det.

    Citat Ursprungligen postat av Anton Johansson
    Nästan på varenda SERP jag har kollat där det finns en självklar #1 har det funnits sitelinks. Så var det inte för ett par veckor sedan.
    Jag tror också just det där är viktigt. Sajten ska ligga stabilt på sökordet och det ska finnas något släktskap mellan det och sajten som är statiskt.

  19. #19
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  20. #20
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    En sak till jag fått för mig att de tittar på är undersidans betydelse i navigeringen avseende synlighet och position.

  21. #21
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    En sak till jag fått för mig att de tittar på är undersidans betydelse i navigeringen avseende synlighet och position.
    Fast det här tyder ju inte riktigt på det.

  22. #22
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Anton Johansson
    Fast det här tyder ju inte riktigt på det.
    Där tycks ju inlänkar från sajter med hög trust ha betydelse.

    Klurigt det där.

  23. #23
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Där tycks ju inlänkar från sajter med hög trust ha betydelse.

    Klurigt det där.
    Jo lindrigt sagt klurigt vad som avser valet av vilka sidor som hamnar i sitelinks. Tog och tittade lite mer på det. I sitelinks på en del webbplatser jag har koll på finns inte en enda extern inlänk till just den sidan som Google lagt upp som sitelinks.
    Och sidor som heter i stil med Kontakt, Om företaget dominerar inte resultatlistan heller men de finns med bland sitelinks i alla fall.

  24. #24
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Jo lindrigt sagt klurigt vad som avser valet av vilka sidor som hamnar i sitelinks. Tog och tittade lite mer på det. I sitelinks på en del webbplatser jag har koll på finns inte en enda extern inlänk till just den sidan som Google lagt upp som sitelinks.
    Och sidor som heter i stil med Kontakt, Om företaget dominerar inte resultatlistan heller men de finns med bland sitelinks i alla fall.
    Jo jag misstänker nog att de tar hänsyn när betrodda bra djuplänkar finns. Men det kan lika gärna vara dessa länkar ger trafik vilket är det typiska fallet för den typen av länkar. Här specifikt för exemplet Anton gav så kommer länkarna från seriösa bloggar som har bra med dagliga besökare.

    Liksom som (nästan?) alltid med Google har vi en lång rad faktorer som kan påverka men inte behöver påverka. Om en faktor saknas i beslutsunderlagget fattar Google beslut utifrån det som finns.

    Men sammantaget kan jag ändå inte mer än gäspa över sitelinks. Det är något med ytterst begränsat värde annat än för mycket smala sajter eller sajter med stort varumärke. Och då bara för fallen när det är meningsfullt styra trafiken p.g.a. konvertering. Gäsp...

    Mer intressant vore om det här säger oss något allmänt kring hur algoritmerna arbetar. Och där ser vi väl något lite men jag tror från den aspekten att det lönar sig bättre för att gräva ner oss i sökningar relaterade till där mer nog finns att hämta.

  25. #25
    Joakims avatar
    Joakim Joakim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    77
    Har också iakttagit att många sidor fått sitelinks. Precis som några har varit inne på här tidigare så gäller det enbart de sidorna som är "självklara" på sökordet.

    Den lite mer intressanta frågan är ju vad Google anser är en "självklar etta"?
    (Visst är det så att den som vet blir rik, men några faktorer skulle vi kanske kunna enas om?)

    Det är ju helt klart mycket lättare att få sitelinks på företagsnamnet antagligen för att det är mindra konkurrens.

    - Vad tror ni?

  26. #26
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jo antingen att historik har betydelse d.v.s. att du rankat etta länge. Kan tänkas ha betydelse för sajter med url som linkar sökord. Ex:
    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...a=lr%3Dlang_sv

    Eller om de tar trust som binder domän till företag någonstans ifrån. KTH är lågsiktigt för det:
    katalogen.kthnoc.se/

  27. #27
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Man kan ha olika uppfattningar om värdet av sitelinks Hans99. Men som jag har sett i det här forumet och i en del andra forum så verkar det finns ett klart och uttalat intresse för att få dem.
    En bild som stämmer rätt så bra med de kunder och andra jag har kontakt med.
    Sitelinks ger ett sken av en etablerad sida på ett sätt. Sedan om de länkar som hamnar där är de bästa för webbplatsen underlättar de navigeringen för en besökare också redan på serpnivå.
    Sökningar på exempelvis ett företagsnamn inte är ovanligt, fråga mig jag vet…
    Misstänker men kan inte kontrollera de än att om man ligger på sitelinks på ett nyckelord att det kan ge ökad trafik och därmed ökad konvertering.

    Självklar etta j.green ja det lär behövas för att få sitelinks. Men det kan växla från en vecka till en annan om en sida har sitelinks eller inte. (Före denna nya omändring vill säga).
    De går att få bort från ett annat företag som har dem om en annan sida placerar sig bättre.
    Så det är inte något permanent. Tror att vi hade det på ordet SEO för några månader sedan när det växlade mellan det här forumet och ett företag vilken det var som fick sitelinks på söktermen SEO. Jag har andra exempel också men de lämnar vi därhän nu.

    Sedan behövs inte externa djuplänkar till de sidor som presenteras i sitelinks. Att registreringar i kataloger som dmoz eller KTHNOC inte heller krävs för att få sitelinks i sig finns redan med i mitt första inlägg.
    Och det är inte de populära söktemerna som plockas ut heller på de länkar som finns.
    På en kundsida med sitelinks finns en länk till en sida en länktext som det under hela år 2007 söktes på fyra gånger med ingång till den sidan direkt ifrån serpen. Där har kunden legat etta hela det året på det ordet.
    Så inte är det populär sökningar eller sidor som valts ut i de länkar som presenteras.

    Men det dyker upp en del märkliga varianter på det här med sitelinks ett exempel här. Plats 11 ger sitelinks för den här sidan, som jag inte har något med att göra f.ö
    Senast redigerat av Urban G den 2008-02-26 klockan 00:30.

  28. #28
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    En notering som jag har gjort är att det verkar finnas ett försteg innan man får sitelinks. Nämligen "Fler resultat från" -länken som dyker upp under vissa resultat.

    Denna ser man dessutom inte bara på förstaplatsen utan även längre ned i SERPen.

  29. #29
    Stringfellows avatar
    Stringfellow Stringfellow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40
    Såg att det blivit väldigt vanligt senaste tiden. Men hur relevant är t.ex. dessa sitelinks?

    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...S%C3%B6k&meta=

  30. #30
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    En notering som kan vara en ledtråd:

    I ett case jag arbetat med har sitelinks varit en av målsättningarna, och nu har vi slutligen (egentligen för några månader sedan) uppnått detta.

    Det rör sig om en site som redan innan sitelinks tilldelades hade mängder av inlänkar och mängder av bra ranking på massvis av konkurrensutsatta sökord. Det som slutligen gav sitelinks i detta case var att göra 301 av alla sekundära domännamn till ett primärt.

    Ville bara dela med mig av detta.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google Sitelinks generering
    Av daniel_ i forum Google
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 16:42
  2. Behövs SEO-företag?
    Av Urban G i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 16:43
  3. SEO för Flash
    Av baggelin i forum Optimering
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 07:51
  4. xxx kör med dolda länkar?
    Av christian_dream i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-11-04, 12:19