Resultat 1 till 30 av 30

Får man inte sajten stekt av länksystem numera?

  1. #1
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Tja era blackhats,

    själv har jag ju självklart inte använt något länkbytesprogram någon gång (eftersom jag är en typisk whitehat dåra) men jag misstänker att några av er spammers har erfarenhet.

    Har sett flera sajter dyka efter att de har kört amerikanska länkbytesprogram, så frågorna är nu dessa:

    1. Vilka erbjuder trevägsbyten? (eller att länkarna kommer från en annan sida)
    2. Ger sig Google på dessa?
    3. Har nån här fått en sajt stekt pga länkbyten?
    4. Är det någon som upplever att länkbytesprogrammen fungerar oförändrat?

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  3. #3
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Tänkte väl det.

  4. #4
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    jag har använt receivelinks.com i några månader nu på en sajt, jag har i början inte märkt någon skillnad alls i serpen på den. För någon månad sedan gick jag in med två sajter till och nu har de klättrat lite efter att jag dragit igång bytena. För mig har mao effekten varit liten men positiv.

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Du råkar inte ha använt receivelinks.com på en sajt som kör asp.net?
    Jag har något problem med konfigureringen.

  6. #6
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    nej, dessvärre inte. Jag kör mina sajter med php.

  7. #7
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Nu måste vi ju reda ut vad som menas med länkbytesprogram, det finns ju länkbytesprogram som Google känner till och kan identifiera. De ger nog ingenting, men ett länkbytesprogram som Google inte kan identifiera är ju en helt annan sak. Då ser det ut som vanliga länkar på en site... Sen tillkommer ju en massa andra frågor, kring placering av länkar på bytessiterna, etc.etc.

  8. #8
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av ponting
    Google bryr sig inte nämvärt om sådant.
    Alla länkbyten med autoprogram hämtas från och samma dator.
    Nej, det gör de inte, om de t.ex. laddas via en php-include så kan inte Google "se" var de kommer från, då ser de ut som om de ligger direkt i koden på sidan.

  9. #9
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    CoopOp kan ge problem för sajten med länkarna. RecieveLinks har jag ej haft problem med. De sajter som tar emot länkarna har aldrig problem, därav kan man undra om det verkligen var länkarna som fick ner företaget som börjar på F inom smslån.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  10. #10
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    En sajt som börjar på B skuttade också

  11. #11
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Funkar skitbra. Har flera toppositioner bara med hjälp av länknätverk.

    Det gäller att använda rätt nätverk. Receivelinks och Link-vault tex.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  12. #12
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag har testat LinkVault tidigare och bara sett positiva effekter. Men då har jag inte låtit den sida som tar emot länkarna ge några länkar tillbaka.

    Men det var ett tag sedan jag använde några länkutbytesprogram.

    Jag misstänker att de omtalade fallen på senare tid beror på att de har blivit anmälda för länkköp. Men jag ska erkänna att jag inte är speciellt insatt i de specifika fallen.

  13. #13
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  14. #14
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Det beror på hur man går tillväga...

    Man ska tex. inte köra reciprocal länknätverk och lägga upp kod på sina egna sidor dit man vill ha länkar. Se till att alltid skapa envägslänkar till sidan som skall ranka.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  15. #15
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Jag har nog blivit lite bränd och paranoid sen de stekte F för mig. Posttraumatiskt stressyndrom.

    Summa summarum så är alltså reciprocals det enda som verkar ge problem, och ibland inte ens det.

    Nåväl. Tack för alla svar. Jag tror jag har bilden hyggligt klar för mig. :-)

  16. #16
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Tänk på att F möjligen hade andra problem än just länkarna. Alla verkar dock koncentrera sig blint på just länkarna.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  17. #17
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Vad har du hittat? Jag har suttit ganska många timmar och kollat källkod så om det ligger något bakom påståendet så har du onekligen rätt i att jag är blind.

  18. #18
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Har jag missat nåt? Vem är F? Nästa vokal tack.

    Det ligger en #1 som börjar på F just nu.

    Edit: Nu vet jag vem det är.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  19. #19
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Jag själv är mest nyfiken på huruvida Per Ranemark verkligen hade påfunnit något intressant eller om han endast behagade spela lite tuff med sitt inlägg...

  20. #20
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    haha nej det var inte meningen. Jag kan inte säga att jag hittat något exakt, dock alla sajter jag sett åka i 30+ filtret har inte berott på länkarna (iaf inte enbart). Självklart kan det hela vara manuellt gjort då F (nej, inte Ferr) är ett stort företag, men antagligen inte. Men vi kan ta punkt ett: F:s hemsida är inte relevant för de sökord den rankade väldigt högt på (content mässigt, sökorden finns ju inte ens på sidan!).
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  21. #21
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Men.. Jag har för mig att dessa företag har anlitat SEO-bolag.. vad gör de egentligen om de inte ens kan skriva en mening med relevanta sökord på förstasidan?

    Off-page optimering håller aldrig i längden utan on-page. Det är ganska nybörjarnivå...
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  22. #22
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Okej, tråden börjar bli rätt så OT nu men jag tycker det blir mer och mer intressant...

    Det finns olika typer av straff, förstås. En del har fått de sajter som har Adsense straffade, en del för att Google sett ett länknätverk bakom, en del för att de blivit för hårt länkbyggda.

    Frågan är dock om Google hunnit bli så smart så att de kopplar ihop filtren? Ett litet länknätverk kan kanske, trots att sajten egentligen har väldigt mycket naturliga länkar, straffa en hel stor sajt (som F)?

  23. #23
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    vad gör de egentligen om de inte ens kan skriva en mening med relevanta sökord på förstasidan? (...) Det är ganska nybörjarnivå...
    Ofta tar ju kunden/kundens webbyrå bort saker i samband med t.ex. en webbplatsuppdatering.

    Men att vi är n00bs har du säkert rätt i, roflmao

  24. #24
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Betalar man höga summor per månad får man väl se till att samverka med vem det nu är som sköter webbplatsen?
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  25. #25
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  26. #26
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Betalar man höga summor per månad får man väl se till att samverka med vem det nu är som sköter webbplatsen?
    Självklart. Men som konsult kan du, generellt talat, inte bryta dig in i kundens serverrum med slägga och kofot för att sätta dina SEO-titlar om kunden eller kundens webbyrå inte vill keywordstuffa på samma sätt som du tänkt.

  27. #27
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Ännu ett bevis för det hela inte var manuellt gjort, så fall slänger de sin tid i havet . Jag har haft sajter som gjort exakt samma resa, utan att man ändrat något väsentligt så kommer de tillbaka (har även testat att ta bort massivt med länkar, utan resultat i serpen). Men resan kanske inte är slut ännu, så håll på på F ett tag till.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  28. #28
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Jag är tveksam. De här hoppen började ju komma i Sverige när de anställde sina två svenska antispammare.

    Sen har det blivit PR0 på en massa sajter som säljer länkar också, såsom Jims länksida. Sådant kan givetvis inte detekteras automatiskt med sådan pricksäkerhet oavsett hur grym man är på att skriva "algoritmer".

    Och de sajter som vi hade gamla länkar på, som vi nofollow'at på nu har fått PR0 ungefär samtidigt som reinclusion requesten gick igenom.

  29. #29
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Jag är tveksam. De här hoppen började ju komma i Sverige när de anställde sina två svenska antispammare.
    Jo men grejen är att de inte känner sig trygga i att börja straffa sajter automatiskt för "finare saker" innan de följt upp och testat med folk som kan tala svenska innnan. Det har man gjort nu. Dessutom kan de följa upp överklagande vettigt nu.

    Sedan dessa två som alltid nämns men det är naturligtvis många fler svensktalande som arbetar med det här också. Precis som för engelska och tyska webben har de säkert löst kopplade surfare, den s.k. surfarmén, som får webbplatser att surfa på och som de besvarar frågor om.

    Sedan är det ganska många som går ner och tror att de är straffade utan att vara det. Google har ändrat algoritmerna vilket påverkar vissa typer av sajter negativt. Jag kan t.ex. gissa att mycket Anton har faller under det här.

  30. #30
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Har receivelinks.com gått ner? Den har inte fungerat på flera dagar för mig.

    Kan inte se några länkar från dem på mina sajter heller.

    Olyckligt.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. SEO för Flash
    Av baggelin i forum Optimering
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 07:51
  3. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 10:59
  4. xxx kör med dolda länkar?
    Av christian_dream i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-11-04, 12:19