Resultat 1 till 25 av 25

Hur forskar ni fram era nyckelord?

  1. #1
    fishkings avatar
    fishking fishking är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    18
    Jag har använt overture, digitalpoint och wordtracker (alla gratis). Overture har fungerat ganska bra med även svenska ord fast nu tycker jag den alltid ligger nere.

    Jag börjar fundera på att betala för en bra lösning så jag slipper hoppa runt och klydda. Tänkte bara höra hur ni andra gör? Använder ni gratis sidor för nyckelordsforskning eller betalar ni? Vilka använder ni och hur undersöker ni svenska sökord?

    Mvh Fishking

  2. #2
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Jag kör med Adwords, gratis. + en del andra "tekniker".

  3. #3
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag använder mig mest av att analysera kundens business och lokering men det har ju med hotell att göra så det blir ganska enkelt. Annars använder jag egentligen inget verktyg alls utan kör på känsla och ser på konkurrensen...

  4. #4
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    jämför statistiken hos och de sökord som drar besökare till andra liknande (egna) siter

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Jag använder mig mest av att analysera kundens business och lokering men det har ju med hotell att göra så det blir ganska enkelt. Annars använder jag egentligen inget verktyg alls utan kör på känsla och ser på konkurrensen...
    Jag tycker att det här är ett väldigt bra råd om än kort skrivit. Grejen är ju att ett sökord kan ge litet men vara enkelt. Kvoten är ju viktig.

    Själv föredrar jag små sökord.

  6. #6
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Tack Hans, snäll du är,

    Man ska kort sagt optimera för den som söker informationen som finns på den relaterade sidan. att hitta rätt information för rätt sök. Då har man nått målet!

    jag tycker att det fungerat mycket bra och SEO handlar ju om att optimera redan skriven text eller omskriva befintlig text så den fungerar med de optimerade sökorden man vill ha med i sin optimering.

    att sitta och joddla med massa tekniska funktioner och sökordsmaskiiner har aldrig legat mig för.

    Det sas för ett tag sedan att google inte gillar mer än 5-8% av texten och att ddet anses som spam om man överdiver dessa. Hur avgör man vad google ser som sökord?? adSence blir ju tokig i sitt sätt att fånga sökord i sit sökande så det lir ju helt tokfel om man litar på det. har jag fel??

    Jag anser att namngivande av sidorna, menyerna oc htitlar samt interna länkar ger ett gott resultat och därmed är den interna optimeringen gjord.

    Har man en flash site ska man givetvis se på sIFR lösningar som fungerar ypperligt och är bra för siten samt google men att överdrive igen är inte alls bra.

    Michael

  7. #7
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av spagetti



    Det sas för ett tag sedan att google inte gillar mer än 5-8% av texten och att ddet anses som spam om man överdiver dessa. Hur avgör man vad google ser som sökord?? adSence blir ju tokig i sitt sätt att fånga sökord i sit sökande så det lir ju helt tokfel om man litar på det. har jag fel??
    Tänker du på verktygen i Adwords?
    Jo, lite fel har du (om jag tolkar dej rätt ), när jag skall skapa en sida/site inom ett visst område med det uttalade målet att träffa bra i Google inom ordrymden så använder jag Adwords för att hitta de starkaste varianterna på orden. Sen jobbar man med long tail utifrån detta, eftersom verktyget är grtis och tar statistiken från Google så tycker jag att det är bra att använda.

    Sen beror det ju lite på vad det är för site man jobbar med, jag har en site där vi publicerar tusentals produkter inom olika områden. Allihop med produktbeskrivningar, dessa genererar enorma mängder long tails. Siten träffar 1:a på en del hyfsat konkurrensutsatta termer, men den stora trafikmängden kommer från mer eller mindre obskyra sökningar. 99% av trafiken kommer via Google. Jag kolalde statistik på några månader, då hadde den totalt ca 344 000 unika från Google men de 3 största orden (orden som/styck har mest trafik) utgör bara 3,5% av den totala sökmotortrafiken. Det innebär alltså att även om jag skulle fokusera helt och hållet på de största orden för siten ifråga så kommer jag ändå inte upp i den trafik som genereras av alla long tails (som iofs också är optimerade, men de sköter sej själva).

    Hmmm blev kanske lite OT detta, intressanta siffror dock.

  8. #8
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    webguide, bara för att man inte gör som dig så innebär det inte att man har fel!!

    alla gör på olila sätt och egentligen har ju inge fel men gör på olika sätt som passar för åndamålet eller situationen. Jag jobabr med hotell siter på samma grekiska öar och har alltså generellt samma sökord men additional specifika sökord som dessa verktyg inte kan ta fram elelr generera. Då går det inte att använda det för rätt resultat.

    Jag pratar om sökmotor optimering och det innabär även Yahoo, Msn, Live och massa andra sökmotorer.
    Google optimering är lite skillnad!! det äör mycket enklare faktiskt...

    Michael
    Senast redigerat av baggelin den 2008-03-07 klockan 15:32.

  9. #9
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Nä jag vet, det var därför jag skre "lite". Det var inget påhopp.
    Och sen flummade jag ju ut i statistik som i princip visar att det inte spelar nån roll om man använder verktyg... Å då fick du ju rätt istället.

  10. #10
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Redigerat, för igårkväll var ovanstående post borta...

    Upptäckte att det har varit flera redigeringar här, men ... hmmm konstigt, vem modererar här egentligen!?

    Spagetti, jag säger ju inte att du har fel!
    Men du har tagit bort/redigerat ditt något löjliga påhopp igår, vilket gör att mina kommentarer ser skumma ut. Om du inte klarar av att ta något som du tolkar som kritik utan att börja bete dej barnsligt (för att välja ett milt uttryck) så tycker jag inte att du skall gå in i en diskussion över huvud taget!
    Senast redigerat av webguide den 2008-03-08 klockan 08:37.

  11. #11
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Tycker att ni är inne på något intressant, så jag stänger inte tråden. Ännu iaf. Tråkigt att ni inte kan diskutera utan att bli irriterade på varandra.

    Det som jag tyckte var intressant är hur keyword research fungerar olka för toppen, respektive svansen av sökvolymerna.

    Med de gratisverktyg som finns kan man få en ungefärlig bild av hur toppen ser ut inom ett viss område, men för att se hur svansen ser ut finns inte så många andra alternativ förutom "learning by doing".

    Ett enkelt arbetssätt är att köra stora adwordskampanjer som syftar till att kartlägga sökbeteendet. Detta kostar givetvis en slant, men den kunskap om sökbeteendet inom den aktuella branschen, som man får fram är ovärderlig i det kommande optimeringsarbetet.

    Varför ska man då bry sig om svansen över huvud taget? Precis som webguide visade med sina siffror så ligger den största mängden sökningar i svansen, och inte på toppen. Dessutom befinner sig sökarna i svansen längre ned i sin "beslutstratt" vilket gör att de tydligare vet vad de vill, och det är lättare att få en bra konverteringsgrad på dem.

    För att återgår till trådskaparens ursprungliga fråga: Hur forskar ni fram era nyckelord, så använder jag en mix av Google Adwords sökordshjälpmedel, Google Adwords kampanjer, och Yahoo Searchmarketings keyword tool (Gamla overtures).

  12. #12
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  13. #13
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Hej,

    Mitt personliga påhopp kan tyckas grovt men jag står för det. kanske kan vara verka barnsligt och jag ber om ursäkt för det, webguide. Tycker dock inte man kallar sig för seo-proffs med table websiter och gammalt krafs som inte är optimerat bara för att man kan sitta och bygga länk strategier.

    SEO är mycket mer än länkar och att locka folk till sina siter.

  14. #14
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Eftersom du fortsätter spagetti så:
    1. Den sida som visas i signaturer behöver på intet sätt representera personens kunskaper inom SEO. Utan den sidan väljer man själv vilken som skall visas. Ja egen webbplats skall det vara med det är enda kravet.
    2. Tabelldesign eller validering enligt W3C har inget direkt samband med resultat för optimering. Även om en del tycks/vill tro det. Finns förvisso andra anledningar till validera en sida eller välja bort en tabelldesign.
    3. Definitionen på ordet sökmotoroptimering kan diskuteras och har så gjorts ett antal gånger. Men att sätta upp en sida högt i serpen på relevanta ord är en korrekt definition. Att slutmålet är någon form av konvertering är naturligt men tillhör verkligen det själva definitionen av SEO?
    Om nu någon har synpunkter på punkterna ovan föreslår jag att vederbörande startar en egen tråd där vi kan diskutera det.

    Ang nyckelordsforskningen så använder jag förutom de tipsen som finns i tråden, Adwords etc, även Google Trends för att jämföra olika ord. Annars är Trends bra för säsongberoende optimering.

    Men annars så är det Lao Wang inne på helt rätt. Att nog analysera en webbplats på vilka nyckelord som ger ingångar till sidan stämma av det med sidans placering på just de orden får man en hel del information som är av stor nytta.
    Det förutsätter förstås att webbplatsen som skall optimeras inte är helt ny eller att man har tillgång till liknande sidor själv på något sätt.

  15. #15
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Hej,

    Mitt personliga påhopp kan tyckas grovt men jag står för det. kanske kan vara verka barnsligt och jag ber om ursäkt för det, webguide. Tycker dock inte man kallar sig för seo-proffs med table websiter och gammalt krafs som inte är optimerat bara för att man kan sitta och bygga länk strategier.

    SEO är mycket mer än länkar och att locka folk till sina siter.
    EH?? Nu hänger jag absolut inte med över huvud taget! Sitter jag å bygger länkstrategier? Till vad!? Som sagt, jag gör ingenting med multisportsidan! Inga länkbyggen (jo möjligen nån blogpost de senaste hummm 4 åren eller så).

  16. #16
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    webguide,

    jag relaterar givetvis din länk till en sida du jobbar med och optimerar, ursäkta misstaget.

    Jag trodde ni alla länkade till siter ni jobbade med och hade som intrese för SEO.
    Senast redigerat av Urban G den 2008-03-12 klockan 23:15.

  17. #17
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Intressant är ju just det där att när för en sajt tittar i bredd behöver inte nyckelord vara stora. Utan det handlar om

    (arbete / besökare) * (Unikt konvertering) * (Specifika faktorer)

    * = Inte multiplikation utan mer additation men med beroende av totala potten. Lite små flummigt men ni förstår hur jag menar...

    D.v.s. arbete / besökare är vad som krävs för att ranka så att du får besökare.

    Unik konvertering är vad som gäller avseende Adsense (eller jämförbart) för respektive konvertit. D.v.s. skriver du om Nintendo Wii eller annan lite dyrare vara som webbutiker säljer är din trafik mer värd än om trafikköparna är nättidningar, forum & bloggar.

    Specifika faktorer är sådant som ökar din Adsense intäkt eller övrig intäkt som är specifik för din sajt. Dessa faktorer åtminstone för mig ser ju jag som 50 - 75% av intäkterna totalt.

    Din sajt är sådan att köparna av trafik får stort värde av den. D.v.s du uppmuntras till att buda lokalt och är nöjd med vad de får då. När nästa kommer bjuder de mot varandra o.s.v.

    Få nyckelord som är lätta att ranka på har ju då ändå ett värde

  18. #18
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    hej hans, ja i det stora hela handlar det ju om att skapa trafik för de som är intresserade av det man erbjuder, eller relaterad information.

    En av mina siter har jag faktiskt inte uppdaterat på över ett år och den drar idag in ca 170 euro per månad av adSence.

    Det jag märker i adsence är att det egentligen bara är 2 relaterade sökord som gör pengarna och det verkar som folk klickar på adsence banners om dom inte hittar exakt det som hittar men kan relatera till i annonserna.

  19. #19
    fishkings avatar
    fishking fishking är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    18
    Ville bara tacka för otroligt många bra svar. Att använda Adwords egna verktyg var ju så enkelt att jag inte ens hade tänkt på det och det verkar fungera hyfsat. Ett annat bra tips var att köra en testkampagn hos adwords och betala lite för att testa hur populärt ett ord är.

    Ledsen om det blev lite upprörda känslor men vill tacka för alla svar.

  20. #20
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Själv föredrar jag små sökord.
    Samma här. Små sökord är oftast mer specifika och därmed bättre konversion. För min del är det inte ovanligt att huvudsökorden står för endast 10-20% av total sökmotortrafik.

  21. #21
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    2. Tabelldesign eller validering enligt W3C har inget direkt samband med resultat för optimering. Även om en del tycks/vill tro det. Finns förvisso andra anledningar till validera en sida eller välja bort en tabelldesign.
    Hej Urban,

    Innan jag gör något förhastat, som att ifrågasätta din kompetens, så vill jag veta vad ditt resonemang ovan grundas på?

  22. #22
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tja det är väl rätt så enkelt om man tänker efter lite.
    Du kan validera en sida där all text finns i bilder, en sida med frameset, en sida helt byggd i flash osv.
    Så valideringen i sig är ingen garanti för att nå bättre resultat. Frågan är nämligen vad man skall validera, om det arbetet från grunden är gjort sökmotorvänligt.

  23. #23
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Jag kolalde statistik på några månader, då hadde den totalt ca 344 000 unika från Google men de 3 största orden (orden som/styck har mest trafik) utgör bara 3,5% av den totala sökmotortrafiken.
    Jag upplever precis samma sak om än lite andra siffror. =)

    Det är inte så konstigt egentligen. Folk gör troligen allt mer exakta sökningar eftersom utbudet på Internet ökar (= är överväldigande). Det är ju trots allt ganska oeffektivt att söka på "bilar" om man bara är ute efter "Röd volvo v50 till salu i borås".

  24. #24
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    webguide, bara för att man inte gör som dig så innebär det inte att man har fel!!

    alla gör på olila sätt och egentligen har ju inge fel men gör på olika sätt som passar för åndamålet eller situationen.

    Det är inte alltid som verktyg som adwords etc går att använda om sökorden är nya eller väldigt små.

  25. #25
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Tja det är väl rätt så enkelt om man tänker efter lite.
    Du kan validera en sida där all text finns i bilder, en sida med frameset, en sida helt byggd i flash osv.
    Så valideringen i sig är ingen garanti för att nå bättre resultat. Frågan är nämligen vad man skall validera, om det arbetet från grunden är gjort sökmotorvänligt.
    Då rekommenderar jag att du gör just det - tänker efter lite.

    Jag anser mig ha medioker kunskap inom det mesta. Om det har och göra med faktisk kunskap eller oviljan att stoltsera med titlar låter jag vara osagt. Jag vet dock - som så många andra - att sökmotorer läser (x)html-element och rangordnar relevans där efter.

    För att dessa html-element ska kunna rangordnas efter relevans så måste man följa vissa fundamentala regler. Om man inte följer dessa regler så påverkar det tillgänglighet för såväl visuella som orala läsare.

    Jag är dock enig med att W3C och dess valideringsverktyg bara hjälper dig med en liten del av optimeringsprocessen - ca 30-40% (Baserat på egna analyser.). Det är först när man förstår (x)html och dess hierarki som man kan börja optimera en webbsida bortom ovan nämnd siffra.

    Med detta sagt så vill jag understryka att inlägget som sådant inte är ett direkt påhopp på dig som person eller din kompetens. Jag vill bara peka på det uppenbara, att man måste fokusera på helheten snarare än specifika delar för att nå ett acceptabelt resultat.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 07:33
  2. länkstrategi, ett nyckelord och 6 siter
    Av Hans i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 09:41
  3. Nyckelord till länkportaler...
    Av Solutions i forum Sökordsanalys
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 20:12
  4. Variation på samma utlänk med olika nyckelord?
    Av John Ivarsson i forum Länkbygge
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 22:01
  5. Inlänk, 200kr fram till nyår.
    Av nicke85 i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-16, 20:04