Resultat 1 till 18 av 18

Google Analytics - statistik fördröjd med en dag

  1. #1
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Någon som vet om Google Analytics rutiner har gjorts om? Jag hittar inget om det om fallet nu är så.

    Alltid har man kunnat se gårdagens statistik för en webbplats i Analytics, men sedan helgen så tar det två dagar innan en dags statistik dyker upp. Alltså får jag bara se förrgårdagens (säger man så?) statistik idag.

    Någon som vet eller har info?

    Det är väl inte hela världen att det fungerar så, men man vill ju oftast se "gårdagens statistik redan dagen efter". Speciellt när dagsfärsk statistik är relativt viktigt i vårt fall.

  2. #2
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Jag vet bara att deras verktyg kraschar för mig om jag leker med tidsintervallet för mycket.

    Fick det även att visa olika trafik för samma dag i samma vy.

    Så i mina ögon så har Google's redan halvkorrekta verktyg gått och dött helt nu.

    Bråkade även med adsense killarna om att jag har en IDN och inte vill använda xn--miljbil-d1a.info som adress i search-grejen utan miljöbil.info. Fick först standardsvaret blev arg och sa åt dom att skärpa sig. Fick svaret att ok det som står i standardsvaret kan du ignorera och du får manipulera koden själv. Vi har tekniker som jobbar på det.

    Så Google verkar ligga några år bakom utvecklingen på nätet för tillfället.

  3. #3
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Några krascher har jag inte varit med om... ännu. Här fungerar det fint bortsett från det jag nämnde ovan, som är ganska irriterande.

    Jag mailade Google angående en annan grej i Analytics som är galet, det är två veckor sedan och jag har inte hört ett ljud från dem. Märkligt må jag säga. Jag trodde faktiskt att de skulle höra av sig nästan omedelbart... det var min bild av dem, men man hade väl fel

    Om Google är några år efter på nätet är jag med tveksam till... det borde vara tvärtom, se bara på Google Maps som bara blir fränare och fränare

  4. #4
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Jag får fram gårdagens statistik på mitt Analytics-konto?
    Jag får dock välja dagens datum som "slutdatum" i statistikvisningen.

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av seattlegrunge
    Om Google är några år efter på nätet är jag med tveksam till... det borde vara tvärtom, se bara på Google Maps som bara blir fränare och fränare
    De kan fortfarande inte hantera IDN korrekt något som varit implementerat sedan 1998 enligt wikipedia.

    Att de kan flasha med Google Maps visar bara att de kan utveckla nya saker. Vad jag menar är att stödja de standarder som finns och hänga med och få sökmotorn att utvecklas i samma takt. Att de inte utvecklat läsningen och förståelsen fullt ut för flash-sidor än är ett exempel på att utvecklingen av media och media format går fortare än vad pojkarna på Google mäktar med.

    Sedan att de levererar verktyg som egentligen är menade att användas professionellt i gratis-versionen som fungerar dåligt är ytterligare ett tecken.

    Men nog om mitt rantande om Google, jag är sur för att min sida droppat från plats 11 till plats 128-130 så lite av kritiken kommer säkert därifrån.

  6. #6
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Citat Ursprungligen postat av Cod
    Jag får fram gårdagens statistik på mitt Analytics-konto?
    Jag får dock välja dagens datum som "slutdatum" i statistikvisningen.
    Damn vad pantad jag är! Att jag inte tänkte på att kolla datumet.
    Är så van vid att datumspannet till och med "igår" är aktivt när man loggar in. Och att man då ser gårdagens statistik.
    Gårdagens datum är aktivt nu när man loggar in, MEN... däremot måste man manuellt aktivera tidspannet över dagens datum för att se gårdagens statistik. Vilken jobbig "funktion" Analytics har lagt till sig med... faktiskt!

    Var det någon som hängde med i alla "dagens" och "gårdagens" ovan tro?

    Till Google:
    Gör om, gör rätt!

    Eller iaf:
    Gör om, gör som tidigare!

  7. #7
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Tycker allmänt att Googles olika verktyg börjar tappa kvalitetsmässigt. Dels verkar indexeringarna av sidor (lagrad bild på sida), som man nästan kunde förutspå tidsmässigt, ha ballat ur totalt. Säkert för att mörka ett och annat?!?
    Sen Verktyg för webbansvariga - känns lite halvopålitligt numera med t ex indexering av sitemap-filen. Plus att under Statistik för genomsökning står det numera:

    Din sida med högsta PageRank
    februari Informationen finns inte tillgänglig för tillfället.
    januari Informationen finns inte tillgänglig för tillfället.

    Det fungerade klockrent tidigare. Ny månad innebar att man kunde läsa av sin sida med högst PR. Det verkar ju inte funka längre.

  8. #8
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Tittade lite närmare på Analytics... det har ju blivit hur j*vla buggigt som helst!

    Den förskjuter datum ett dygn bakåt... lägger jag in att visa datumintervallet 2008-03-10 till 2008-03-12 så visar den istället 2008-03-09 till 2008-03-11. Alltså ett dygn förskjutet bakåt... Måste vara en känd bugg för Google... annars är det illa.

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Fast för oss är det tvärtom. Det du beskriver upplever jag (fast aldrig formellt följt då det inte är något att jag följer ofta tillskillnad från kanalerna) att vi hade tills nyligen.

    Nu däremot har vi uppdateringar av Adsense intäkter mer än en gång dagligen. Hur ofta vet jag inte.

    Om man ska spekulera tror jag inte att det är någon diskrimering utan någon grundläggande teknisk detalj som långt ovanför ger olika resultat. T.ex. olika antal nya sajter med Adsense.

    Men Analytics allmänt. Det som är så bra med det är att det är gratis. Det man hoppas ska visa sig bra också är att Google investerar en massa utvecklingstimmar och gör något bra mycket bättre av det. Saker jag *verkligen* saknar är:

    1) Se exakt den sida som nått någon av vår webbsajt. Helst att jag från huvudlista direkt kan klicka och direkt hamna på exakt den sida med länken till vår. Varför är man inte gjort det redan? Helt sjukt.

    2) Kunna diskrimera unika besökare från totalt antal besökare på "mest populära sidor". Nu saknas detta helt. Och ett fåtal besökare som givit många träffar på en undersida ser sjukligt stort ut.

    Dock. Analytics är just nu ändå 1 - 2 gånger bättre än Statcounter.

    Och så datum & tid med Google. Tja vi får hoppas att nu när både svenska och amerikanska valutan flyter fritt att det inte finns något icke entydigt där.

  10. #10
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    F*n, Analytics har helt ballat ur... gör ett test ni också... så kan vi jämföra om vi alla har samma buggande effekt... det verkar enbart vara grafen som buggar som tur är, men det är illa nog det iom dess hover-effekt där man kan se jämförandesiffror dag för dag...

    Som exempel... jämförelsefunktionen... se hur jag ställt in den nedan på bilden. Sätt ni samma datum... kolla sen markerade datumspann på grafen... helt uppåt väggarna.


  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Har du uteslutet någon felkodning hos dig som gjort att koden periodvis inte vissats korrekt?

  12. #12
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Ja, det är uteslutet då det är samma kodsnutt som använts under 1,5 år...Går inte att göra jämförelser i analytics längre, eftersom jag inte kan sätta två likvärdiga datumperioder... det blir alltid skevt om ni förstår vad jag menar... suck.

    Ska försöka få tag på Google igen...

  13. #13
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Bara jag som har ett nollat webbmaster tools idag?

    Alla siter har 0 sidor med interna länkar, 0 sidor med externa länkar... det mesta verkar vara 0...

    Google verkar ha något riktigt lurigt i görningen!

  14. #14
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Jag hade det inte iaf... inga nollor.
    Däremot nu när jag loggar in på Analytics på morgonen.... det problem jag upplevt senaste veckan, som tråden handlar om, verkar vara åtgärdat av Google. Allt verkar fungera som det ska igen.

  15. #15
    martin_164s avatar
    martin_164 martin_164 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    London
    Inlägg
    15
    Jag har börjat se att "Absolute Unique Visitors" laggar i rapporteringen så att det står på 0 när man tittar för gårdagen.

  16. #16
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Igår hade jag ett bortfall.
    På dashboard (jag har standardinnehåll) hade jag rätt många Visits på den sista dagen som visades (26e?), men inga (noll) visitors.

    Idag är allt i sin ordning, och det är än så länge fortfarande 26e som är senaste, och jag har haft ett gäng visitors också.

  17. #17
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Samma här... på gårdagens unika besökare visas noll (0). Dock kommer denna siffra ifatt övriga dagliga uppdateringar 12-15 timmar senare... strange.

  18. #18
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  3. wordpress och google analytics
    Av Sonlard i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 19:08
  4. Google Analytics och inlänkar
    Av seattlegrunge i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 20:00
  5. Hur ser din statistik ut för Google?
    Av David Nilsson i forum Google
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 20:50