Resultat 1 till 9 av 9

Joomla SEF componenter?

  1. #1
    tomislav_s avatar
    tomislav_ tomislav_ är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    4
    Hej,

    Jag har precis börjat använda Joomla och gillar det jag sett hittills. Har dock kommit till en punkt där jag börjat testa SEO och SEF URLer, är det någon som kan hjälpa mig med lite frågor funderingar och problem jag stött på?

    Vilken komponent är bäst att använda?

    - opensef (underhålls inte längre?)?
    - sh404SEF?
    - ARTIO JoomSEF?
    - annan?

    Jag började bygga min sajt på engelska och kopplade på opensef men får en hel del strul nu när jag lagt på svenska i efterhand som språk och ska gå mellan dom olika språk versionerna på sajten (JoomFish). Stödjer inte opensef flera sajt-språk versioner? Eller måste jag manuellt gå in i opensef admin och redigera url för url?

    Jag får även enhel del strul med opensef när jag försöker öppna länkar som genereras i sökresultat via sökningen.

    Finns det risk att strula till sajten om jag lägger till och tar bort SEF komponenter fram och tillbaka?

    Tacksam för all hjälp jag kan få...

    //t.
    Senast redigerat av tomislav_ den 2008-03-13 klockan 22:10.

  2. #2
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Jag kör på en av mina sidor med Joomfish, Artio JoomSEF och tyckte att det var ganska enkelt att få det att lira. Tidigare har jag bara annvänt OpenSEF.

    Det jag inte har hittat är någon bra sitemap komponent däremot som jag är riktigt nöjd med, så har du någon att rekomendera som du är nöjd med för Joomfish får du gärna rekommendera mig den.

    Min sida som jag kör Artio är www bali-travel-guide (punkt) com

    Men den är fortfarande "under construction" och är långt ifrån färdig SEO-mässigt, men det har kommit för många andra projekt emellan för att bli klar med den just nu.

    /Peder

  3. #3
    tomislav_s avatar
    tomislav_ tomislav_ är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    4
    tack...!

    Ska sätta mig lite i helgen och testa mig fram. Läste lite om sh404SEF som också verkar bra.

    Såg även att för openSEF så finns det patchar som man kan lägga på för att få det att fungera med JoomFish....

    //t-

  4. #4
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    SH404SEF har jag precis börjat annvända på en site som jag bygger, hittills är jag nöjd men har inte provat den med Joomfish. Verkar däremot fungera med Community Builder, men jag har inte hunnit bugg-söka siten helt och hållet ännu.

    /Peder

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Jag rekommenderar Drupal om du vill ha något som är sökmotorvänligt.

  6. #6
    macusers avatar
    macuser macuser är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    2
    har just börjar att lära mig SEO. Installerade sh404seo till joomla. Men det ger bara massa 404 meddelanden =/

    Allt grundläggande är liksom gjort med inställningarna.

  7. #7
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Kolla in deras forum och se även till att .htaccess är rätt konfigurerad!!!!

    Det brukar kunna vara lite problem ibland att få htaccess:en att stämma med webbhotellet när man byter namn från htaccess.txt till .htaccess istället!

    Mvh

    Peder

  8. #8
    macusers avatar
    macuser macuser är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Peder Molin
    Kolla in deras forum och se även till att .htaccess är rätt konfigurerad!!!!

    Det brukar kunna vara lite problem ibland att få htaccess:en att stämma med webbhotellet när man byter namn från htaccess.txt till .htaccess istället!

    Mvh

    Peder
    Så det är olika .htaccess för olika webbhotell?

  9. #9
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Ja det kan vara lite olika i vad som skall vara förbockat och inte (#) i .htaccess, så länge den heter htaccess.txt så är den inte aktiv.

    Men när du slår på SEO i configuration i backend på Joomla skall du också döpa om din htacess.txt till .htaccess istället och då gäller det att den är rätt.

    Glöm inte bort att bocka # dom ordinarie SEO-funktionerna och bocka av (#) 3rd Party SEF Section

    Får du inte det att fungera så hjälper nog ditt webbhotell dig med att se till att htaccess:en fungerar som den skall, men SEF-funktionerna får du nog ta hjälp av via SH404:s forum och på Joomlas hemsida hittar du även en forumdel där det även finns en svensktalande del, men ibland lönar det sig att skriva i den engelskspråkiga delen.

    /Peder

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 17:30
  2. Angående joomla duplicate content
    Av Pontus Karlsson i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 00:40
  3. optimera joomla sida
    Av nyborjare i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 20:55
  4. joomla och google analytics?
    Av Sonlard i forum Optimering
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 14:14
  5. Joomla! SEO
    Av LaoWang i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 10:00