Resultat 1 till 10 av 10

Googles cache

  1. #1
    floodiss avatar
    floodis floodis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    9
    Mitt första inlägg i forumet Har sökt i detta forum och på google men hittar inte svar på min fråga.

    Brukar läsa runt en hel del om seo. Brukar då ofta läsa om googles cache och hur viktigt det är att kolla den för olika saker man är intresserad av att göra.

    Har till exempel sett tips på att man ska kolla googles cache i samband med analys av länk profil, men även i samband med andra områden av seo. Det står dock aldrig varför man ska göra detta eller vad det är man exakt ska kolla efter. Jag vet att man ska snåla med engelska på detta forum, men jag har en del citat som kommer förenkla förståelsen för vad jag menar och vill ha reda på:

    To ensure that a page is not showing phantom PageRank, check that the page is in Google’s cache
    If you choose to spend money on directory submission, you should ensure that the directory provides direct traffic or link popularity. You can do this by checking to make sure their directory pages have some PageRank on them and are in Google’s cache
    Någon som har lust att förklara varför det är så viktigt att ständigt kolla googles cache?

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det första citatet:
    To ensure that a page is not showing phantom PageRank, check that the page is in Google’s cache
    Många sidor som fuskar på olika sätt, med gömda länkar och hidden content och med att förfalska sin PR väljer att inte låta google cacha sidorna. Så om en sida inte finns i Googles cache ska man vara försiktig.

    If you choose to spend money on directory submission, you should ensure that the directory provides direct traffic or link popularity. You can do this by checking to make sure their directory pages have some PageRank on them and are in Google’s cache
    För att en länk ska ge ett värde måste den vara utformad som en vanlig <a href> -länk. Vissa aktaloger har historiskt försökt att luras genom att visa upp vanliga länkar för en vanlig besökare, men när googlebot kommer på besök ändrar de länkarna till interna länkar med redirect. Typ: /go.url?dest=dinwebbadress. Eller till länkar med rel="nofollow". Genom att göra detta överför de ingen länkkraft till din sida, samt behåller PR värdet på den egna webbplatsen i större utsträckning. Om de har gjort detta kan man se det i Google cache av sidan.

    Hoppas att det var svar på dina frågor.

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Insåg precis min felstavning av "kataloger" i inlägget ovan. Men jag tyckte att det var ett passande namn på kataloger som man ska akta sig för:
    "aktaloger"

  4. #4
    floodiss avatar
    floodis floodis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    9
    Tack för svaren. Några följdfrågor för tydlighetens skull.

    Många sidor som fuskar på olika sätt, med gömda länkar och hidden content och med att förfalska sin PR väljer att inte låta google cacha sidorna.
    Aha, så du menar att personer som fuskar på detta sätt inte låter sidan synas i googles cache för att de gömda länkarna och hidden content på nåt sätt syns i googles cache?

    Om de har gjort detta kan man se det i Google cache av sidan.
    För i googles cache så syns länkarna så som de syns för googlebot?

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Rätt på båda dina frågor/påståenden.

    Om man sysslar med att visa ett innehåll för googlebot och ett annat för en vanlig besökare så ser man skillnaden genom att granska källkoden på sidan och jämföra den med källkoden i googles cache.

  6. #6
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Det där med phantom pagerank, kan inte det betyda att tex sidan är helt ny med, eller bara helt enkelt visar fel tbpr, och att man därför bör se att sidan iaf är indexerad och inte totalt färsk, eller på annat sätt inte med alls.

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Bra att känna till att den senaste sidan Google har sitt cache inte behöver vara den version som beslutat rankingen av sidan i sökresultatet.

  8. #8
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Rätt hans99. Det ska man komma ihåg. Alltså när man analyserar Google cache är det viktigt att se efter på vilket datum google cachade sidan.

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Rätt hans99. Det ska man komma ihåg. Alltså när man analyserar Google cache är det viktigt att se efter på vilket datum google cachade sidan.
    Ja det där är verkligen icke-initutivt. Även om sidan som visas i cachet är den senaste versionen behöver positiva förändringar du gjort på sidan ännu inte ha påverkat din ranking trots att de kommer ge effekt och finns i aktuellt cache.

  10. #10
    floodiss avatar
    floodis floodis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    9
    Tack för svaren! Det blev mycket klarare nu.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Googles Julklapp 2007
    Av Webmoney i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 16:48
  3. Nyhet i Googles Webmaster Guidelines?
    Av Bernt Johansson i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 13:53
  4. Verkar som om altus.se har släppts in i Googles gemenskap igen
    Av Bernt Johansson i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 08:54
  5. Googles nya utseende
    Av MattiasN i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 07:01