Resultat 1 till 13 av 13

Hur viktigt med katalogregistreringar?

  1. #1
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Katalogernas vara eller inte vara, samt vikten av katalogregistreringar för ett lyckat SEO resultat är ett omdebatterat ämne.

    Jag tänkte starta denna tråd för att få veta lite mer om hur ni andra som är aktiva på forumet samt inom SEO området i olika utsträckning, ser på detta.

    Frågan är alltså: Hur viktigt anser ni att det är med katalogregistreringar i allmännhet och med registrering i KTHNOC Katalogen i synnerhet för en lyckad SEO kampanj för en webbplats?

    Med katalogregistreringar i allmänhet avser jag i första hand svenska kataloger, inte DMOZ eller liknande internationella kataloger.

    Hoppas att ni vill dela med er i denna fråga.

  2. #2
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    KTHNOC = ja.

    Skip the rest.

    Den tid det tar att registrera sig på de andra katalogerna är tid du kan lägga på att marknadsföra din sajt och få bättre länkar.

    Detta var det korta svaret. Misstänker att jag kommer få förtydliga detta framöver, men detta är min grundsyn.
    Blogg: Joinsimon | Företag: Honesty

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Tack för svaret Simon.

    Tycker du inte ens att andra kataloger är ett alternativ för dem med liten budget?

    Utveckla gärna hur viktig KTHNOC är i dina ögon?

  4. #4
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Jag har faktiskt fått försäljningar från vissa mindre länkkataloger.

    Det ger fortfarande vikt så jag är inte främmande för att lägga till mina sidor i dem.

    Det är även bra som en grundoptimering för att komma igång.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Simon Sunden
    KTHNOC = ja.

    Skip the rest.

    Den tid det tar att registrera sig på de andra katalogerna är tid du kan lägga på att marknadsföra din sajt och få bättre länkar.

    Detta var det korta svaret. Misstänker att jag kommer få förtydliga detta framöver, men detta är min grundsyn.
    Varför använder då "alla" seo-proffs/seo-firmor egna kataloger, andras kataloger, om vikten inte är så stor utan man istället skulle kunna göra annan typ av "marknadsföring"?

    /Patrik

  6. #6
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag tycker man ska väga kostnaden mot effekten. Ok att man inte bara kan använda sig av kataloger för att registrera men en viss effekt ger det. Jag köper in tjänsten för någon krona per submission så kostnaden är ju i princip obefintlig. Tycker helt klart att det är värt det.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  7. #7
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Tack för svaret Simon.

    Tycker du inte ens att andra kataloger är ett alternativ för dem med liten budget?

    Utveckla gärna hur viktig KTHNOC är i dina ögon?
    För det första ska jag förtydliga mitt svar lite mer. Ja, för bolag med en mindre budget kan kataloger vara ett alternativ. Är man ett mer välrenommerat bolag som har en större marknadsföringsbudget finns det enligt mig andra mer effektiva metoder för att skaffa sig länkar.

    KTHNOC är dock en viktig katalog då den i dagsläget framstår som "Sveriges katalog". Efter Googles hårda tag på länkkataloger i höstas så var det inte många som fick behålla sitt starka värde, men det finns en tydlig trend världen över. Nationella kataloger som funnits en lång tid och som har ett högt värde har behållt detta. Exempelvis finns http: //bubl.ac.uk/. Oftast är de knutna till universitet eller myndigheter.

    Då andra länkkataloger minskat i värde blir de stora än viktigare. Dessutom är min erfarenhet av KTHNOC att de länkarna får ett väldigt högt värde och kommer ligga där under en väldigt lång tid. Vill man få en sajt indexerad snabbt är KTHNOC otroligt bra att lägga upp sig på, det har jag märkt flera gånger.
    Blogg: Joinsimon | Företag: Honesty

  8. #8
    impresos avatar
    impreso impreso är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Varför använder då "alla" seo-proffs/seo-firmor egna kataloger, andras kataloger, om vikten inte är så stor utan man istället skulle kunna göra annan typ av "marknadsföring"?

    /Patrik
    Tror inte dom använder andras länkkataloger. Inlänkning kan ibland ske mellan deras kunders länksidor, egna bloggar och sattelitsidor. De flesta har nog egna länkkataloger för att de då kräver en länk tillbaka. De får mycket länkkraft tillbaka och kan sen lägga upp sina viktigaste kunder på framsidan av länkkatalogen.

    Därför dom inte tagit bort dom är väl för att det inte är totalt värdelöst.

    Men jag håller med Simon. Jag tror Jim hade rätt så mycket magkänsla och sålde av sina länkkataloger i rätt tid.

  9. #9
    webdocs avatar
    webdoc webdoc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    64
    "KTHNOC = Ja, Skip the rest", håller jag inte med om riktigt, även om jag förstår anledningen till argumentet. Visst, KTHNOC är den länkkatalogen som jag också skulle välja att ligga med i som mitt första alternativ. Men det betyder inte att den kommer vara mitt enda alternativ.

    Bara för att Google har tagit hårdare tag i allmänhet i sin bedömning av "länkkataloger" men också i pagerankfrågan, betyder inte att Google dömt ut länkkatalogstrukturen. Den attityden mot länkkataloger är detsamma som att anse att alla bilar borde bannlysas, förutom Ferrari, eftersom Ferrari enligt Vägverket är den bästa bilen?

    Att säga att det inte ger något med en individuell inlänk från en länkkatalog är också som att säga att 1L vatten är onödig för en sjö. Varje inlänk man får till sin sida, utifrån en sund strategi (med ankartexter etc), är av betydelse i SEO-arbetet.

    Hur får man ihop pusslet. Jo, genom att man förstår att varje bit i arbetet är viktigt för att få till helheten. Samma sak är det med SEO.

    Med rätt fokus, dvs på sin webbplats (content, kvalite etc) och inte på det externa, så får man alltid till en bra positition på Google. "Relevant Thinking"

    Jag vill avsluta med att jag förstår att man skall undvika i att ligga med i "vissa" länkkataloger. Men åter igen, jag undviker webbplatser i alla kategorier idag, dvs inte bara länkkataloger. De är inte "utfrysta" ur Googles perspektiv bara för att de innehar en struktur som en länkkatalog. =)
    www.121.nu - sök företag

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av impreso
    Tror inte dom använder andras länkkataloger. Inlänkning kan ibland ske mellan deras kunders länksidor, egna bloggar och sattelitsidor. De flesta har nog egna länkkataloger för att de då kräver en länk tillbaka. De får mycket länkkraft tillbaka och kan sen lägga upp sina viktigaste kunder på framsidan av länkkatalogen.
    Fast nu snackade vi om kataloger mer generellt. Vad spelar det för roll om det är en "egna" eller "någon annans". Länkkatalog som länkkatalog.

    Mycket BS här, tycker jag, då jag vill påstå att "alla seo-företag" har ett helt koppel med egna länkkataloger. Man kan ju sonika undra varför, om nu värdet är "obefintligt" ...

    /Patrik

  11. #11
    impresos avatar
    impreso impreso är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Fast nu snackade vi om kataloger mer generellt. Vad spelar det för roll om det är en "egna" eller "någon annans". Länkkatalog som länkkatalog.

    Mycket BS här, tycker jag, då jag vill påstå att "alla seo-företag" har ett helt koppel med egna länkkataloger. Man kan ju sonika undra varför, om nu värdet är "obefintligt" ...

    /Patrik
    Skillnaden är att på deras egna kataloger kan dom lägga sig själv på framsidan som har större länkkraft.

  12. #12
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av impreso
    Skillnaden är att på deras egna kataloger kan dom lägga sig själv på framsidan som har större länkkraft.
    Alltså fyller en katalog ett syfte, eller hur ... oavsett VEM som äger katalogen eller ej.

    /Patrik

  13. #13
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    För att summera.

    KTHNOC anses av de flesta vara en viktig katalog som man bör registrera sig till. Övriga kataloger är ett alternativ ifall man har lite mer begränsad budget, men egentligen inte värt den tid det tar att göra registreringarna.

    Personligen är jag faktiskt ganska övertygad om att kataloglänkar, andra än KTHNOC, faktiskt kan vara ganska värdefulla. Men huruvida de är det hänger mer ihop med vilka länktexter som tillåts samt hur min länkprofil ser ut i övrigt.

    Självklart beror det även till stor del på hur konkurrensutsatta mina sökord är. Inom vissa nischer kan det räcka med nästan enbart kataloglänkar för att nå ett toppresultat, med andra nischer kräver länkar av betydligt högre trust.

    Lite synd att inte fler har delat med sig, men tack till de av er som har gjort det.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO för Webbutiker steg för steg
    Av hans99 i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-07-14, 05:38
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 22:39
  3. Viktigt med unik IP eller whois?
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 10:03
  4. Hur viktigt är min title på sidan
    Av blabers i forum Optimering
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 09:22
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 16:19