Resultat 1 till 10 av 10

Nytt SEO-verktyg

  1. #1
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Hejsan!

    Online Services AS i Norge har för ett par veckor sedan lanserat ett nytt verktyg till sin redan existerande produkt Xtractor.

    Själv jobbar jag på Akkza AB (www.akkza.com, marknadsdistributör för Xtractor) i Sverige och vi håller just nu på att översätta produkten till svenska. Tjänsten är utvecklad av Roar Erikson från Norge och är ett SEO-verktyg där ens egen hemsida/domän analyseras automatiskt då man även får en korrigeringslista för att öka sin digitala synlighet. Även så listas alla länkningar till ens egen hemsida upp och då utifrån PR mm.

    Jag är ganska färsk på det här med SEO och suger åt mig så mkt kunskap som möjligt, och därför vore det väldigt intressant att veta vad ni som dagligen jobbar med SEO tycker om verktyget, mm.

    Om ni vill veta mer om det så skicka mig gärna ett mail eller ett privat meddelande här så kan jag skicka ett litet exempel...

    /Simon Sundén

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hej och välkommen till forumet.

    Hur provar man detta verktyg? Engelska är helt ok.

    Posta gärna det i tråden så att vi som sysslar med SEO kan prova och ge feedback.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Jag är också intresserad av att prova det!
    Bra initiativ
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  4. #4
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Tjo!

    Produkten finns ej på engelska än, då den bara är lanserad i Norge. Svenska är språk nr 2 det kommer att finnas på.

    Kostar egentligen en del att köpa tjänsten, och det som finns för beskådan hittills är: http://www.xtractor.no/demo/Login.aspx . Logga in där och gå sedan in på Traffic. Den del som visas här är egentligen bara en basicdel av verktyget. Det mer intressanta finns inte med där.

    Har däremot lagt upp en PDF nu på www.thime.se/search.pdf. Där står lite mer om verktyget och lite mer hur det funkar och ser ut.

    Ge mig lite tid så kommer det mer ;-)

    /Mr S

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Har tittat lite snabbt - det var en hel del info, hehe.

    Är alltför upptagen för att kunna gå igenom ordentligt och ge specifik feedback på din produkt.

    Du kan kanske visa något sedan så att man kan prova på, på sin egen sida.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Sidan Prospektering kommer aldrig att fungera som det är tänkt i Sverige, om man inte antar att Telia, Glocalnet, Chello och Bredbandsbolaget är alldeles ohyggligt intresserade av ens sajt. Detta är ADSL-land, och väldigt få företag utom de verkligt stora eller väldigt teknikorienterade har egna IP-block.

    Marknadsanlysen är något mer intressant. Det känns som att den blir vad man gör den till. Att den kräver en hel del skruvande innan man har definerat upp vad de inkommande länkarna hör till för kategori.
    Kanske lite väl mycket grafik och lite väl lite hårda fakta för mig, men det kan mycket väl gå hem i styrelserummen.

    Tittar man i pdfen ser man att länkpopulariteten verkar ha mer att erbjuda. (Det vore skönt att rådda en sajt med den mängden +PR8-länkar som i exemplet!)

    Men sedan blir det lite trist. I PDFen ser det ut som om det finns lite mer som vi inte kommer åt på sajten, men det som visas där är lite väl mycket SEO 1.0 tycker jag, med emfas på nyckelORD, title-taggar och dylikt. Visst, det är relevant för frame-sajter som är nyckelordsoptimerade på 10-20 ord, men vad gör man med en sajt på 5000 sidor som förhoppningsvis placerar sig bra på åtminstone några tusental sökfraser?

    Jag gillar dock felrapporterna skarpt. Det ser ut som om verktyget hittar de flesta av de där irriterande småfelen som man ofta inte upptäcker förrän sökmotorerna redan har varit på besök och listat dem.

    Det jag vid en snabb titt saknar är saker som ankartext i inkommande länkar. Logisk analys av interna länkar och möjligheten att tagga upp besökare på personnivå vore bra så att man verkligen kan följa upp återbesökare på sajten.

    Men detta är ju bara vad jag har sett utifrån demon och vid en snabb genomläsning av PDFen.

    Borde inte den här tråden flyttas till SEO-verktyg förresten?

  7. #7
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    "Sidan Prospektering kommer aldrig att fungera som det är tänkt i Sverige, om man inte antar att Telia, Glocalnet, Chello och Bredbandsbolaget är alldeles ohyggligt intresserade av ens sajt. Detta är ADSL-land, och väldigt få företag utom de verkligt stora eller väldigt teknikorienterade har egna IP-block."

    Prospekteringsdelen i verktyget har funnits ute på marknaden ett bra tag, det nya är egentligen just Search-delen (PDF-en). När det gäller Prospekteringsdelen så har du rätt på ett sätt 100% av alla företag är omöjligt att nå, speciellt inom småföretag. Erfarenheten med fler hundra företag, stora som små, visar dock att 70-80% av alla företag kan nås.

    Tack för synpunkter i övrigt, riktigt bra!

    Som jag tidigare nämnde ska jag försöka igång en riktig demo på någon lämplig sajt, gärna en icke sökmotorsoptimerad så kan ni själva se verktyget lite bättre och kolla på det =)

    /Simon Sundén

  8. #8
    Victors avatar
    Victor Victor är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Birkastan, Stockholm
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Sidan Prospektering kommer aldrig att fungera som det är tänkt i Sverige, om man inte antar att Telia, Glocalnet, Chello och Bredbandsbolaget är alldeles ohyggligt intresserade av ens sajt. Detta är ADSL-land, och väldigt få företag utom de verkligt stora eller väldigt teknikorienterade har egna IP-block.
    Det stämmer bra, Nikke, men det är bara en del av problemet. Även om företagen i fråga har ett eget C-nät, och rapporterna är korrekta, så kan man inte komma ifrån det faktum att det är högst osannolikt att man sedan får tag på personen i fråga som besökte webbplatsen.

    De flesta SEO-företag, svenska som internationella, marknadsför dylika tjänster som utmärkta säljverktyg, när faktum är att det främst är större företag som har egna block. Vilken reell funktion för en säljare fyller egentligen vetskapen om att någon, någonstans på, säg, IBM Sverige har besökt ens webbplats? Och hur vet man att dessa surfade med inköp i åtanke?

    Nej, "prospektering" är i min mening klart överskattat som ett säljverktyg. Däremot så fyller det en underhållande funktion - precis som all annan besökarstatistik för en webbansvarig person.

  9. #9
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av Silverfox
    Erfarenheten med fler hundra företag, stora som små, visar dock att 70-80% av alla företag kan nås.
    Jag har hållit på med loggning och spårning i snart åtta år nu, och jag tvivlar verkligen på de siffrorna. (För hur vet du vilka som är företag?)
    Men visst kan det vara roligt att se var folk kommer ifrån när det fungerar! Det håller jag med om.

    Något som jag tycker är en smula mer intressant, men med nästan lika hög felprocent är geografisk hemvist (geo location). Google Analytics prickar visar nästan rätt, men tror t.ex. att Norsborg ligger i Uppsala och andra tokerier.

    Det jag däremot tror starkt på är uppföljning på browser-nivå. Att kunna koppla besökshistorik till ett person-ID och/eller en cookie. Att när en kund kommer till avslut kunna följa historiska besök och se hur många gånger kunden hade varit inne på sajten tidigar, vilka vägar han/hon tog in, vilka vägar han/hon följde på sajten, och sedan dra lärdomar av detta.

    Ännu roligare vore blir det med ett analytiskt verktyg som i realtid kan göra historiska och statistiska antaganden baserat på besökarens klickmönster och tidigare liknande besökares klickmönster, och så snabbt som möjligt identifiera vilka produkter som kunden primärt är intresserad av.
    Då får man möjligheten att ännu tydligare kunna pusha för rätt merförsäljningsprodukter och återförsäljningsprodukter.

    Imorgon onsdag (10 maj) hålls förresten den första WebAnalytics Wednesday-träffen på Wirströms pub i Gamla Stan i Stockholm för den som vill prata mer om webbanalys. Det känns som ett nästintill lika outtömligt ämne som SEO:
    http://www.webanalyticsdemystified.com/wednesday/

  10. #10
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Okay, okay... Nu är jag fortfarande inte någon extrem expert inom det här området, så det finns en viss risk för halshuggning ;-)

    För hur vet du vilka som är företag?
    De IP-nr som är kopplade till org.nr kollas upp via databas (bäst i Sverige är Postens Adressregister).

    Utav de besök från företag (kopplade till org.nr) så är 70-80% inte direkt kopplade till en leverantör som BB, Glocalnet, Tele2 etc. Det är min erfarenhet. Däremot om man bara kollar enligt Sveriges WhoIs-databas får man inte alls fram lika bra statistik då den inte är lika bra som PAR-databasen. I USA & Sydameriga däremot är WhoIs-databasen mkt bättre.

    Enkelt uttryckt: Har du ett företag där du har en fast IP reggat på ditt org.nr på företaget så syns du (Nu snackar vi Sverige... utomlands kan det variera). Har du ett företag där ditt IP-nr är kopplat till internetleverantören så syns internetleverantören, och inte du.

    Sedan är det givetvis som så att när det gäller större företag som IBM så kan du omöjligt veta vem exakt det är som är inne på hemsidan och kollar, bara att någon med ett IP reggat på IBM varit inne.

    Något som jag tycker är en smula mer intressant, men med nästan lika hög felprocent är geografisk hemvist (geo location). Google Analytics prickar visar nästan rätt, men tror t.ex. att Norsborg ligger i Uppsala och andra tokerier.
    Så sant så sant... Den geografiska hemvisten är oftast ganska galet fel. Inte ens när man kollar via PAR-databasen så får man rätt information.

    Ännu roligare vore blir det med ett analytiskt verktyg som i realtid kan göra historiska och statistiska antaganden baserat på besökarens klickmönster och tidigare liknande besökares klickmönster, och så snabbt som möjligt identifiera vilka produkter som kunden primärt är intresserad av.
    Sant, sant...

    Edit av admin: Använde citatfunktionen.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2006-05-09 klockan 14:40.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Nytt verktyg för inlänkar
    Av Jim Westergren i forum SEO-verktyg
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-08-15, 20:59
  2. Gott nytt år
    Av Hjalmar i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-01, 13:47
  3. Verktyg för organiserat länkbygge
    Av Joel Falck i forum SEO-verktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:59
  4. Verktyg för article submissions
    Av dr phil i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 07:09
  5. Nytt verktyg jag kom över
    Av Jim Westergren i forum PageRank
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 11:53