Som så många andra blev jag tilldelad sitelinks för någon månad sedan, till en början dök de endast upp i serpen men efter ett tag även i webmasters tools.

Mina sitelinks var dock inte de jag hade föredragit, efter att ha läst nikkes blogg (http://www.lindqvist.com/b/jag-har-fatt-sitelinks) och funderat lite kom jag dock till en slutsats som jag tycker verkar rimlig:

Att man blir tilldelad sitelinks underlättar för besökaren att navigera sidan direkt från serpen. Om sitelinksen inte överensstämmer med sitens innehåll underlättar de varken för besökaren eller siteägaren. Sagt och gjort (och med nikkes erfarenhet i ryggen) gjorde jag ett test och blockerade alla sitelinks som jag inte tyckte passade (enskilda produkter etc.).

Resultatet hittills är att jag minskat något i antal sitelinks, men till största del har de blockerade ersatts med nya! I mitt fall så har dessa nya varit mycket mer överensstämmande med siten än de tidigare. De gamla blockerade ligger fortfarande kvar så att jag kan häva blockeringen, jag vill dock inte göra detta då jag inte anser att de hör hemma bland mina sitelinks. Det hade dock varit intressant att se resultatet, hur många sitelinks har ni sett som mest? Jag tror dock att det rimligaste är att en del av de nya trycks tillbaka igen.

Min slutsats (som är väldigt vag och inte särskilt underbyggd) är att google som vanligt har användarens bästa i fokus. Det gynnar inte användaren med sitelinks till enskilda produkter, bloggposter eller annat djupt ner i siten. Sitelinksen är till för att snabbt kunna navigera siten och dessutom få en snabb inblick i dess uppbyggnad. Det samma bör ligga i siteägarens intresse. När man blockerar en sitelink så bör denna därför rimligtvis ersättas med en ny för att uppmuntra förbättringar, om inte skulle nog många resonera att det är bättre med en dålig sitelink än ingen alls.

I en tidigare tråd om vad som inte behövs för generering av sitelinks (länk) kom vi inte fram till så mycket om vad som krävdes. I mitt fall verkar dock djuplänkar tillsammans med H1-länkar från förstasidan påverka kraftigt. Google verkar dock inte generera perfekta sitelinks i första genereringen och jag skulle tro att de är medvetna om det. Prova därför att finslipa dina sitelinks, du kan inte välja de du vill ha men genom att välja bort de du inte vill ha går du åt rätt håll.

Mvh
Waldo