Resultat 1 till 8 av 8

Interna sidor - nyckeln

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    if you build a site that you plan to market through search typically most of your traffic (and your most valuable traffic) should come from deep pages.
    Från Aaron Wall

    När jag läste det så - yes!

    Det är verkligen sant. I min blogg så kommer till exempel 99% av besökarna direkt till undersidor och ser aldrig startsidan.

    Min ide på senare tid är att ha undersidor som ser ut som startsidan - mest om man har en blogg. Det betyder att de som kommer till sidan är intresserad av det specifika ämnet.

    Jag ska redesigna min blogg snart för att förbättra detta ännu mer.

    Så, gör bra undersidor, optimera dem och skaffa externa inlänkar till dem. Jag har inlänkar till de flesta av mina undersidor - hundratals till de bra artiklarna.

    Startsida PR4 och 5 undersidor PR6 och många PR5 säger även en del.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Håller med fullt ut.

    Samtidigt säger det sig lite självt. Om man vill nå ut på flertalet sökfraser inom sin nisch eller bransch, så behöver man fler "target pages".

    Och dina "target pages" består ju av undersidor på siten.

    Detta ger även en konkurrensfördel mot de siter som satsar allt krut på startsidan. De har ju inte en chans att nå ut på samma mängd fraser som den som satsar på att optimera för hela webbplatsen, båda vad gäller onpage och offpage.

  3. #3
    j0hans avatar
    j0han j0han är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    78
    Hur funkar det om man gör startsidan till en "informationssida" då?

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hur funkar det om man gör startsidan till en "informationssida" då?
    Startsidan är ju fortfarande i många fall den värdefullaste sidan och borde vara optimerad som vanligt MEN poängen med tråden är att se vikten av undersidorna och att även optimera dem på samma sätt. Om man har en wordpress blogg eller liknande CMS är det rätt lätt eftersom de sidor man skriver får automatiskt nyckelorden i titel, rubrik och filnamn automatiskt. Detta forum fungerar liknande, undersidorna är optimerade.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2006-05-09 klockan 20:54.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Tack Jim, det bekräftar mitt arbete med produktsidorna.

    Hur gör man om Google har indexerat startsidan på ett sökord och man hamnar dåligt till på det men inte sidan man optimerar?

    Länkar med "rätt" ord?

    Några andra förslag?
    Kan man säga till Google att ni har fel sida på min sajt ta denna istället innehållet stämmer bättre.

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    MattiasN,

    tror du får förklara lite mer eftersom det är svårt att se vad du menar.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Här kommer förklaringen så gott jag kan.

    Har en sida där startsidan sedan länge varit indexerad i Google. Domänen reggades 1993 Sajten byggdes om efter alla (nästan) SEO konstens regler i februari -mars. Detta har givit ett enormt resultat så tack alla ni som skriver i detta forum för svar, tips och idéer. Vill också tacka Hans för deras SEO "skola". Det var den som först fick mig att se ljuset.

    Nu till kruxet. Google plockar inte upp vissa av mina undersidor som jag har optimerat för olika sökord. (Försöker optimera varje sida för 1-2 ord eller en sökfras) Utan Google plockar upp min startsida som nu har mindre relevans på de orden. I MSN t ex slår de nya sidorna igenom fort men inte i Google. Sandlådeeffekt på dessa sökord iom att undersidan är ny? Kanske jag vet inte men det är frustrerande. Vissa sidor som inte är lika konkurrensutsatta kommer upp fortare i Google.

    Hur kan jag påverka detta? Om jag fixar länkar till denna undersida med "rätt" sökord och fraser skulle det ändra på detta. Skulle Google då se att denna sida skall jag ta istället, den har mer relevans.

  8. #8
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    De låter som om din startsida rankas bättre hos Google tack vare inkommande länkar. Försök att skaffa länkar till dina sidor på djupet, precis som Jim skrev i sitt första inlägg och som det nämns i artikeln som han refererar till.

    I och med att MSN inte lägger samma vikt på länkar utan har mer fokus på onpage faktorer så skulle det kunna vara en förklaring.

    Så mitt tips är att du ser över hur dina inkommande länkar fördelar sig på siten och försöker skaffa fler länkar till dina produktsidor.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vilken sorts egna interna länkar är bäst?
    Av Jimmy i forum Länkbygge
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 21:36
  2. Interna länkar och domänen
    Av latehorn i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 23:23