Resultat 1 till 13 av 13

Teori om sandlådan?

  1. #1
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    En intressant aspekt av att följa upp användarbeteenden är ju hur klicken fördelar sig på olika träffar i SERPen.

    Känns som om det vore relativt enkelt för Google att jämföra klickfördelningen mot någon normalfördelning för att se om en viss sida förtjänar högre respektive lägre ranking.

    Jag har inga bevis, och har heller inte gjort några närmare undersökningar, men det känns som om den typen av analys vore ett klockrent verktyg för att spåra upp spammiga sidor som genererar färre klick per sökning i jämförelse med normalfördelningen. Och tvärs om för att se vilka sidor i SERPen som attraherar fler klick per sökning i jämförelse med normalfördelningen och således borde förtjäna en bättre ranking.

    Någonstans har jag även under en tid misstänkt att detta kan vara en del i sandlådefiltret. Teorierna kring sandlådan är många, och de flesta går ut på att tillväxttakten i antal länkar är väldigt central. Trots detta ser vi ju sidor som kan få mängder av länkar under kort tid utan att fastna. Det vanligaste svaret på den frågan är att äldre domäner med en bra "trust" inte drabbas på samma sätt som nya, och visst verkar det ligga det en del i det.

    Lägg till detta Jims observeringar om "freshboost", eller smekmånaden som jag själv kallar det, att nya sidor under en kort tid i början kan uppnå topplaceringar på högt trafikerade ord, för att sedan droppa rejält, som om de hamnat i sandlådan.

    En teori som passar detta mönster bättre är att Google detekterar ifall en webbsida helt plötsligt attraherar många klick på högt trafikerade sökfraser som de över huvud taget inte fått trafik från tidigare. Det normala vore att en sida som har en naturlig länktillväxt får en utvecklingskurva som gör att den sakta men säkert klättrar i SERPen och sakta men säkert attraherar mer och mer trafik, medan en allt för snabb länktillväxt gör att sidan "peakar" fort, och går från noll i trafik på den aktuella sökfrasen till att ta en rejäl del av söktrafiken. Detta måste då även jämföras med om den aktuella sökfrasens sökvolym har ökat markant under perioden.

    Om detta i sin tur "triggar" en flagga som gör att sidan hamnar i filtret på den aktuella sökfrasen så skulle även det kunna förklara varför filtret endast gör att man tappar ranking på de högt trafikerade fraserna.

    I så fall skulle sandlåde filtret appliceras per sökfras, istället för per site.

    Har velat skriva av mig om detta ett tag men inte kommit mig för. Detta är alltså endast spekulationer som jag inte har letat bevis för ännu.

    Det som vore intressant att höra är om någon mer har tänkt i samma banor.

    Vet att det blev lite off-topic, så om admin vill flytta till ny tråd är det bara att göra det.

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hej Bernt,

    jag flyttade det till sandlåde-sektionen.

    Det låter intressant och jag kommer titta närmare och svara imorgon eller så.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Problemet med det här är troligen att det är alldeles för enkelt att påverka själv. Det krävs inte många rader perl för att simulera en browser på windows som stödjer cookies, referer, de nödvändiga javascripten osv. Det finns sedan gott om öppna proxies att fuska via.

    Om google har en stor tilltro till detta så har de problem. Det kan ju dock vara värt att "undersöka", hehe.

    Adwords värderar annonser med hög ctr högre, varför skulle inte google värdera webbsiter med hög ctr högt. Självklart gör de det. Men jag tror inte att det är en betydande del i formulan, inte heller tror jag att de bara går på klick utan troligen på hur många besökare som återvänder till serpsen, hur många som klickar på andra resultat. Hur många som återvänder till en sida via serpsen. (Det är rätt vanligt att användare använder google som bookmarks, och söker efter sin favoritsida istället för att komma ihåg urlen/bookmarka den).

  4. #4
    Gustafs avatar
    Gustaf Gustaf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    localhost
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    I så fall skulle sandlåde filtret appliceras per sökfras, istället för per site.
    Jag är ganska säker på att filtret appliceras per fras. Har nämligen upplevt ett flertal gånger att sidor rankar bra för termer som har kanske 1/2 av sökvolymen som en term som är sandboxad för samma sida har.

    Jag har ett väldigt tydligt exempel: sidan targettar "AB" och "A B" där AB är en ihopskrivning som ger ganska stor trafik, men ändå klart lägre än A B. Google vet att ordet skall stavas "A B" och highlightar "A B" när man söker på AB. Till det intressanta: sidan ligger på förstasidan för "AB", men finns inte i SERPen för "A B" (sandboxad). Jag kan tillägga att dom flesta inlänkar är för termen "A B".

    Så sökvolymen har betydelse för om en term blir sandboxad helt klart.

  5. #5
    dr phils avatar
    dr phil dr phil är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    50
    Sökvolymen på termen har betydelse för sandlådan, populär term -> ned i sanden.

    Jag är tveksam till om Google räknar kicken dock. Det finns hyfsat enkel programvara som simulerar sökningar, så den taktiken skulle bli kortlivad. En viss välkänd googlemedarbetare förnekar ju själv kraftigt att klicken räknas på nåt sätt, jag har för mig att han skrev en post särskilt om detta på sin blog.

  6. #6
    patriks avatar
    patrik patrik är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    9
    Google räknar klicken men det är bounce raten som spelar roll. Om en sida har hög bounce rate (back knappen inom ca 30 sekunder) så kommer den att hamna längre ner i serpen är en sida men låg bounce rate, förutsatt att dom har samma pr.
    Senast redigerat av patrik den 2010-01-24 klockan 23:33.

  7. #7
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av dr phil
    Det finns hyfsat enkel programvara som simulerar sökningar, så den taktiken skulle bli kortlivad.
    Sök utan klick påverkar ju inte alls. Menar du att det programmet först söker och sedan klickar på en bestämd URL oavsett var den är i serp?

    mvh Anders

  8. #8
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    I så fall skulle sandlåde filtret appliceras per sökfras, istället för per site.
    Det håller jag absolut med om Bernt. Det är väldigt tydligt på ett antal uppdrag jag har.

    mvh Anders

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det är kanske värt att notera att tråden är från 2006. Alltså nästan tre år gammal.
    Så det patrik svarade på skrevs i maj 2006.

    Så här har en del förändrats. Vi har bl.a. fått de personliga sökningarna inplementerade i Google som är aktiva utan inloggning.
    Där klicken har betydelse för den placeringen en sida visas på. Åtminstone för de individuella sökningarna som en person gör.

    Om de klicken sammanställs och förs över rent generellt att gälla för alla är nog lite tveksamt. För det skulle delvis innebära en konflikt med andra användares personliga sökningar.

    Boune rate lär ha betydelse då det är en mätare på vilka webbplatser som Googles användare uppskattar och har behållning av. Vilket ligger i Googles intresse att just presentera relevanta sidor som svar på sökningar högt upp.
    Patriks koppling där till med bounce rate och PR är jag mycket tveksam till men kan jag få se en källa på det kan jag ändra mig.

    @Zooloo. Visst finns det sådana program. Men de är nog lite vanskliga att använda. Dels lämnar du efter dig ip-adressen, dels som sker sökningarna per automatik med regelbundna tidsintervall. Vilket signalera automatprogram ordentligt för google.

  10. #10
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    ahh.. så sant, ser det nu.. kollade bara senaste inlägg och hängde på my bad..

    mvh Anders

  11. #11
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    @Zooloo. Visst finns det sådana program. Men de är nog lite vanskliga att använda. Dels lämnar du efter dig ip-adressen, dels som sker sökningarna per automatik med regelbundna tidsintervall. Vilket signalera automatprogram ordentligt för google.
    Håller med om problematiken med ip-adresser, men det går ju alltid att lösa. Men att skriva ett sådant program och köra med regelbundna tidsintervall är ju bara dumt, så där ser jag inga problem

    Struntsak visserligen men ändå.
    Min Länkkatalog och min spelportal: Gratis spel

  12. #12
    patriks avatar
    patrik patrik är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Boune rate lär ha betydelse då det är en mätare på vilka webbplatser som Googles användare uppskattar och har behållning av. Vilket ligger i Googles intresse att just presentera relevanta sidor som svar på sökningar högt upp.
    Patriks koppling där till med bounce rate och PR är jag mycket tveksam till men kan jag få se en källa på det kan jag ändra mig.
    Ok, jag gick kanske för långt när jag drog en rak paralell mellan PR och BR. Däremot kommer du att hamna bättre i SERPen om du har låg BR.

    http://seoblackhat.com/2008/11/21/bounce-rate-seo/

    Jag har sett liknande mönster på mina sajter också.

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ok just den specifika aspekten har jag inte tittat på mellan BR och serpplaceringar speciellt mycket. Utan jag koncentrerar mig att försöka minska BR så mycket det går på de webbplatser som jag har hand om.
    Mer primärt då för att i slutändan öka konverteringen genom att hålla kvar en besökare längre tid på en webbplatsen för att någon form av önskad aktivitet skall ske.

    Men rent logiskt så borde BR ha betydelse. Och det av anledningen jag skrev att i Googles intresse bör det ligga att leverera resultat som användarna av sökmotorn uppskattar. Helt enkelt söker man efter receptet på bananasplit så vill man komma till en sida där ett sådant recept finns, inte till en sida om smslån.

    Så BR har två viktiga funktioner, dels för en bra placering i serpen och dels för konverteringen.
    Tack för länken där.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Enkelt att slippa sandlådan!?
    Av Niklas i forum Googles sandlåda
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 21:58
  2. Bra placeringar ger bra med inlänkar
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 21:38
  3. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 18:59
  4. John Scotts teori om sandlådan
    Av Jim Westergren i forum Googles sandlåda
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 09:27