Resultat 1 till 6 av 6

Fråga till de som jobbar mycket med PPC

  1. #1
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag fick en fråga av en kund idag, som hade problem med en, enligt honom, "bluff konkurrent", dvs en konkurrent som marknadsför produkter på Internet som är snarlika hans egna, under ett väldigt snarlikt namn.

    Jag lovade att jag skulle kika på det lite grand, och upptäckte ganska fort att "bluff konkurrenten" annonserar på Google Adwords, med min kunds copyrightskyddade varumärke som sökord.

    Jag har inge ingående juridiska kunskaper, men har hört talas om fall där kampanjer har stängts ned pga de annonserat på andra varumärken.

    Någon som har några ideér om hur man går vidare med ett sådant ärende, eller någon som rent utav har varit med om något liknande?

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Det måste vara ett registrerade varumärke om du skall skydda det till att börja med. Det är som jag har förstått inte helt trivialt att låsa ett varumärke.

    Hade nyligen en kollega som låste "upp" ett varumärke eftersom han är återförsäljare åt varumärket. (Dvs så att han kunde använda de termerna).

    Jag tror nästan att WN vore ett bättre forum att ställa på frågan på, där finns flera personer med stor erfarenhet av adwords.

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Min partner fick nyligen ändra en del av sina annonser eftersom ett ord blev registrerat som ett varumärke och inte längre kunde användas.

    Lite mer info:
    Från: http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid298.dbp.asp

    Johan Kinnander, vd på Google i Sverige, tycker att systemet med sponsrade länkar ger en dynamik till sökresultaten. Problemet är istället att många företag inte känner till att det går att skydda sina varumärken även på Google.

    För att göra det krävs det att företaget själva kontaktar Google och begär att få sättas upp på deras lista över varumärksskyddade företag. Det är dock något som många har missat.

    – Vi kan inte bedöma vilka som får köpa varumärke och inte, säger Johan Kinnander till Realtid.se.

    – Filosofin bakom är att vi inte kan bestämma vem som får köpa vad. Företagen får avgöra det själva.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Tack för svaren.

    Ska kolla med kunden om varumärket är registrerat.

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Tydligen kan man kontrollera svenska registrerade varumärken här.

    Jag har kontrollerat kundens varumärke, och det är registrerat, så nu är det bara att kontakta Google.

    Ska bli intressant att se.

  6. #6
    Rolf Widerströms avatar
    Rolf Widerström Rolf Widerström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    25
    Det där höll jag på med för ett tag sedan..
    Du anmäler det direkt till Google här:
    http://www.google.com/tm_complaint_adwords.html#2

    Vad jag har sett går det inte direkt snabbt så du kan alltid prova ett mail till:
    [email protected]

    Lycka till!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Förklaring till vad COOP Ad Network är
    Av Marcus Westberg i forum Länkbygge
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 19:43
  2. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  3. 301 Redirect till mapp från default.asp
    Av haishen i forum URL-omskrivning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 18:28
  4. Altus sålt till Notabene i Danmark
    Av SEOhans i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 15:18
  5. Regler för forumet, läs innan du postar
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 11:57