Resultat 1 till 6 av 6

Meta keywords + description, längd och antal?

  1. #1
    tellements avatar
    tellement tellement är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5
    Hur skriver man egentligen metatags? Hittar så olika information och min SEO konsult ger en rekommendation och min analysverktygskonsult ger delvis andra. Vet snart inte ut eller in...

    Keywords:
    antal, skiljetecken, är det onödigt att använda samma ord flera ggr: "tv, tv kabel, tv mottagare"
    max 15 på Google?

    Description:
    antal tecken?
    max 160 på Google?

    Som jag uppfattar det bör man gå på Googles rekommendationer även om man även vill ranka högt på Yahoo och MSN?

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Alla har olika rekommendationer när det gäller detta, och vilket som fungerar bäst för dig får du testa dig fram till, men några saker vågar jag uttala mig om:

    Keywords:
    Upprepa dig inte, dock kan ditt exempel ovan vara okej, men endast om de tre sökorden faktiskt finns med på sidan. Håll dig till ord som du har relevans för och håll dig till de viktigaste orden. Skulle nog säga maximalt 10 sökord.

    Description:
    2-3 meningar brukar fungera bra, ta endast med dina viktigaste sökord(som finns på sidan) och upprepa dig inte. Absolut max kring 200 tecken.

    Se det som generella rekommendationer och utforma dina meta-taggar efter följande ledord:
    Se till att ha relevans på sidan för taggarna.
    Upprepa dig inte.
    Skriv kort och koncist.

  3. #3
    tellements avatar
    tellement tellement är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5
    Har hört att man inte ska avgränsa keywords med kommatecken och inte upprepa samma ord, som i mitt exempel med "tv" borde man enl. en konsult skriva "tv kabel mottagare " istället. Dvs sparar ord och får samma resultat. Dessutom skulle man inte skriva kombinationer avgränsade av kommatecken. Är det något du/någon annan har en uppfattning om?

  4. #4
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Som sagt, alla har olika idéer om det där. Min uppfattning är att det ska avgränsas med kommatecken, och om "tv kabel" är en fras som finns med på sidan samtidigt som ordet "tv" finns med ensamt i andra sammanhang så är "tv, tv kabel" en fullt godtagbar meta-keywords.

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Idag har keywords-taggen i stort sett ingen betydelse. Google har jag inte märkt av att de tittar på keywords-taggen alls. Andra sökmotorer har den eventuell viss betydelse hos men jag tvivlar på det.

    Men tumregeln är som Cod säger och man bör ha en bra formaterad keywords-tagg eftersom man bör skriva bra korrekt kod . Då är det även större chans att koden får betydelse och inte ignoreras.

    Håller även med Cod om att ditt exempel fungerar om du avhandlar tv, tv kabel och tv mottagare i texten. Alltså att samtliga 3 finns med och är relevanta. Däremot bör du inte ta med ordet tv löst om sidan inte direkt handlar om tv utan om tv kabel och tv mottagare.

    Men som sagt lägg inte ner mer tid än att du får fram 10 relevanta sökord. Kommer man upp i fler så är troligtvis texten för lång och man bör stycka upp den och lägga den över flera sidor eftersom den avhandlar för många och för spridda ämnen.

  6. #6
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Som Feldon just skrev så är jag också av den uppfattningen att det inte spelar någon stor roll, och speciellt då inte i Google. Dock _tror_ jag att det däremot kan verka negativt om man har Meta-keywords som är spammiga eller inte relevanta mot innehållet på sidan.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Duplicate content i meta description?
    Av Vindvilja i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 20:58
  2. meta description utan innehåll?
    Av Jacob Jarnvall i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 17:00
  3. Title, keywords och description
    Av berraåsnobben i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 12:18