Tja!

Jo jag satt precis och kollade på hur dom stora grabbarna gör. Crystone till exempel har nyligen köpt domänen "src.nu".

Med hjälp av internet archive, whois history och yahoo linkdomain: har jag listat ut följande:

Den ägdes länge och väl av någon kille som hade den som företagshemsida. I mitten av 2006 så spammar han ihjäl den av någon anledning. Yahoo visar 23000 sidor och 12000 inlänkar i runda drag (sidan är parkerad idag så det finns minst 23000 inlänkar egentligen eftersom det inte finns några sidor alls, den visar samma sida oavsett (tex ww w.src.nu/OAVSETT). Det enda som har lagts till är en inlänk från aboutus.org.

Strax efter spamkampanjen droppar killen domänen helt. Den har antagligen blivit bannad, även om detta var 2006 då en del sajter av den typen tydligen fortfarande fungerade. Nu names tog över den och hade den fram tills väldigt nyligen då crystone köpte den.

Google hatar adressen men i yahoo ligger ju fortfarande alla inlänkarna kvar, länkar som nu åldrats 2 år, och även i google kan man ju be om reinclusion har jag hört (även om jag inte vet hur bra/snabbt det fungerar).

Men, eftersom folk som jobbar med det gör så, så vil jag det med

Frågan lyder som följer: Finns det några skript som kan hjälpa mej med detta? Kolla inlänkar i sökmotorer på namn som snart går ut och även på äldre namn som har funnits (tex jämföra en komplett dns dump av .com .net .se .nu från säg 2005 med en från idag)? Hur tror ni crystone hittade en domän som är över ett år gammal?

Om ni inte vet får ni gärna spekulera, jag är här för att lära mej

Mvh
/Björn

PS Jag hoppas detta är rätt forumskategori, jag hade mycket svårt för att bestämma mej.