Resultat 1 till 10 av 10

Min webbplats är på s. 1 på Yahoo/Altavista/MSN men inte alls med i Googles index...

  1. #1
    Per Eriks avatar
    Per Erik Per Erik är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    4
    Hej,

    Jag har skapat en hemsida tillägnad en svensk poet. Min sajt är den största - ja, egentligen den enda - om denne författare. Det är en snygg, informativ, fyllig sajt. Det här är problemet:

    När man söker på denne poets namn på Yahoo, Altavista eller MSN dyker min sida upp på första resultatsidan, oftast som sökträff nr 1 eller 2. Och det är ju jättebra. Men om man söker på Google finns min sida inte med överhuvudtaget - inte någonstans i hela Googles index. Hur är detta möjligt?

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jodå, den är med. Du rankar bara inte så högt.
    http://www.google.se/search?q=site%3...22&btnG=Search

  3. #3
    Per Eriks avatar
    Per Erik Per Erik är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    4
    Tack för ditt svar. Ja, du har rätt, någonstans i botten av Googles index finns tydligen hemsidan. Det är väldigt underligt, inte sant? Vet du vad det beror på? Det är ju Sveriges största (enda) hemsida om författaren Bruno K. Öijer (som i sin tur är Sveriges störste/mest kände poet).

    Och sidan finns i topp på alla andra sökmotorer. Alltså har inte jag gjort något fel, i utformandet av sidan, antar jag? Jag har gjort sidan i Microsoft Frontpage 2000. Jag tycker det är konstigt att sidor som är tämligen irrelevanta kommer så mycket högre än min på Google när man söker på författarens namn.

    Jag funderar på att anlita någon sökmotoroptimeringsexpert. Jobbar någon här på forumet som det?

  4. #4
    Björn Rs avatar
    Björn R Björn R är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    14
    Din sajt verkar ju rätt ny så den kanske inte kan tillgodoräkna sig den fulla kraften av inlänkarna ännu. Det och att en blogg som länka till den blivit tagits bort (sandning.blogspot.com). Annars har du ju jobbat hårt med att skapa sajter runt omkring. Eventuellt väger det in att dessa också är nya. Men det hela lär väl ta sig skulle jag tro, förhoppningsvis innan boken kommer.

    /Björn

  5. #5
    Björn Rs avatar
    Björn R Björn R är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    14
    Tillägg: Jag gick igenom din sida, och det är väl så att den inte länkar till någonting som inte länkar till den, och den länkar inte till någonting med auktoritet. Om man skulle måla upp en länkgraf skulle den vara ett stopp med ett fåtal tillbakalänkar. Hade väl lagt en länk till wikipediasidorna åtminstånne och kanske några av toppresultaten i en sökning om du tycker att det finns något intressant där (använd rel nofollow).

    På kontaktsidan finns det en bruten länk som går genom ett javaskript, det borde du nog ordna. Jag skulle också lägga till mer kontaktinformation (telefon och adress) då det anses ge ett seriösare intryck.

    /Björn

    Ännu en sista tanke:
    De flesta gånger du länkar till din sida länkar du till den med texten www,brunok,se. Du borde ha text som du vill ranka för. Typ Bruno K, Bruno K. Öijer, B. Öijer istället. Och på sina ställen kan du ju djuplänka in på din sida med (dvs länka till någon annan sida än förstasidan).
    Senast redigerat av Björn R den 2008-05-13 klockan 17:54.

  6. #6
    Per Eriks avatar
    Per Erik Per Erik är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    4
    Björn, tack så mycket för dina kommentarer!

    Den där sidan sandning.blogspot.com var min egen, jag tog bort den eftersom den bara länkade till mina nya URL och jag har läst att Google inte gillar när man har en site/blogg bara för att länka vidare till en annan URL. Den var alltså en s.k. otillåten "mirror site" (tror jag det kallas).

    Annars har jag följt dina råd - jag har lagt till länkar till Wikipedia, LIBRIS, Wahlström & Widstrand (respektabla länkar alltså).

    Angående javascriptlänken som inte leder nån vart. Det viktigaste är nog att javascript-länken inte är "broken" på huvudsidan, och det har jag fixat. Jag får ta bort den brutna javascriptlänken på alla andra sidor sen också.

    Vad gäller kontaktinformation har jag ju skrivit ut hela mitt namn och e-mail. Men, visst, du kanske har rätt; jag kanske kan lägga ut telefon också, eller länka till mina uppgifter som står på eniro.se.

    Bra tips det du säger om att jag ska skriva mina länkar (som jag t.ex. postar på min blogg tillägnad författaren, som ligger på Blogspot.com) på ett annat sätt. Inte skriva ut min URL i länkarna, utan skriva text som jag vill ranka för, istället, när jag länkar till sajten. Ska börja med det i fortsättningen! Tack för det tipset!

  7. #7
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Citat Ursprungligen postat av Per Erik
    Det är ju Sveriges största (enda) hemsida om författaren Bruno K. Öijer (som i sin tur är Sveriges störste/mest kände poet).
    Hur kommer det sig då att jag aldrig har hört talas om honom? Poesi är förvisso inte min starka sida, men när man har läst poesi i skolan har jag aldrig hört Bruno. Min favoritpoet är Bob Hansson.

    Citat Ursprungligen postat av Per Erik
    Jag funderar på att anlita någon sökmotoroptimeringsexpert. Jobbar någon här på forumet som det?
    Ja det skulle jag tro att det gör. Rätt många dessutom.

  8. #8
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Rank högt i google.

    motsatsen til ldin effekt gäller kanske min hemsida där jag ligger etta på sökordet "xhtml development" bland 25.600.000 träffar.

    Inget fantastiskt men det är kul att se hur tokigt det faktiskt kan bli...

    http://xxx.google.se/search?hl=sv&q=...S%C3%B6k&meta=

  9. #9
    Per Eriks avatar
    Per Erik Per Erik är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    4
    spagetti - jobbar du med sökmotoroptimering?

    Jag förstår inte varför jag är i topp på de tre stora sökmotorerna bakom Google, men inte ens på de 50-100 första sidorna på Google. Har jag blivit svartlistad? Är jag placerad i "sandlådan"? Det är mest pinsamt för Google, tycker jag, att man inte tar med en sån stor, bra sajt som min i sitt index (om jag får säga det själv). Alltså, rent objektivt är den ju den största och enda sajten tillägnad Bruno K. Öijer på Internet, och den är i topp på Yahoo/MSN/Altavista.

    Alltså har jag inte gjort något fel, utan felet ligger hos Google. Det är som att man skulle söka på t.ex. "Di Leva" på Google och INTE få upp dileva.nu på första sidan, eller som att söka på "Ulf Lundell" och INTE få upp ulflundell.com.

    Stefan - jag skulle gissa att Bob Hansson har Bruno K. Öijer som förebild. Det har de flesta "yngre" svenska poeter/rockartister, som Thåström och Kent också, t.ex.

  10. #10
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Per Erik,

    SEO är en del i mitt byggande och konstruerande av webbsidor med semantisk kodning. Konstig fråga...???

    Vore kul att se din länk så man kan analysera lite på vad som händer... med din sida

    Michael

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. En teori värd att diskutera
    Av Hjalmar i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:03