Resultat 1 till 6 av 6

Flera domäner till samma webbhotell

  1. #1
    Erik Bergmans avatar
    Erik Bergman Erik Bergman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Malta
    Inlägg
    463
    Tja!

    Vi är två killar som har startat upp ett projekt och håller på att seo optimera hemsidan.
    Nu är det så att vi har två stycken domäner, en på svenska och en på engelska, som vi gärna vill att båda ska komma högt upp i seo synpunkt.

    Just nu har vi ett webbhotell på manufrog med en huvuddomän och en "parkerad domän".

    det vill säga att vi har två domäner kopplade till sidan.
    www.domän1.se (huvuddomänen)
    www.domän2.se (parkerad domän)

    i index.php har vi gjort 301 redirects. Om man går in på domän1 så kommer man till www.domän1.se/se/ och på domän2 så kommer man till www.domän2.se/en/

    Hur kommer detta fungera med tex pagerank m.m? Vill gärna att båda domänerna ska vara "samma sida" med tex alexaranking m.m
    Senast redigerat av Erik Bergman den 2008-06-25 klockan 20:31.

  2. #2
    Erik Bergmans avatar
    Erik Bergman Erik Bergman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Malta
    Inlägg
    463
    Ingen som vet alltså? Anledningen till att jag frågar är att sidorna just nu har olika alexarank. Även om man googlar den engleska sitens adress så får man bara upp en svensk beskrivning. Vet inte vad jag ska göra åt det?

  3. #3
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Svårt att förstå vad du är ute efter.

    Antingen har du 2 domäner som är samma sida fast man kommer till olika underkataloger beroende på vilken domän man använder. Det är vad jag tolkar ditt exempel som. Då är frågan kan jag komma till /en/ på domän1 och /se/ på domän2?

    Om ni vill ha 2 separata språk på de olika domänerna så skulle jag rekommendera att ha "språk"-länkar med flaggor där man växlar språk och då går från domän1.se/sida till domän2.se/sida fast språket byts. Då gör man en kontroll av domän för att se vilket språk som ska visas. En enkel och rätt smidig lösning. Hade dock själv reggat domän1.com och domän1.se och haft engelska på .com.

    Sen kan man göra så att man har /se/ och /en/ som angivare för språk och då skulle jag 301:a hela den ena domänen till den andra. Alltså bara använda en domän som aktiv och ha den andra som typein.

    Hoppas det va svar på ditt första inlägg.

    Nu till ditt andra:
    Om du går till den adressen går den att få på engelska utan att att byta URL? i sådana fall så hittar Google bara den svenska.

    Svårt att ha någon länk. Om du vill ha mer råd så skriv adressen utan http och utan www så bör den inte länkas härifrån men ge mig möjlighet att titta på ditt problem närmare.

  4. #4
    Erik Bergmans avatar
    Erik Bergman Erik Bergman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Malta
    Inlägg
    463
    Tack. Tror jag börjar förstå det hela.
    Den svenska domänen heter provabingo.se och den engelska domänen heter try-bingo.com.
    Sidorna får olika Alexarank och det blir lite fel i google. Om man söker på "try-bingo.com" så får man ändå fram träffar med svenska beskrivningar?

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    try-bingo.com/se/ fungerar vilket gör att du kommer få massor av problem med duplicate content. Och det kan vara så att i begynnelsen så fanns det en svensk description där som nu är bytt. Men eftersom Google inte vet vilken av dina domäner som starsidan för engelska biten, som fungerar även på den svenska domänen, hör till så kan den gamla hänga kvar.

    Du kan låta bli att 301:a try-bingo.com till /en/ och låta hela domänen vara den engelska. Du måste då kontrollera vilken domän som gäller snarare än katalog. Nu såg att du använder Joomla och jag vet inte hur det CMS hänger ihop så det kan säkert bli en hel del kodande. Men att köra Joomla som det är från scratch och använda 2 domäner som du gjort kommer bara ge dig huvudvärk om du dessutom vill ha bra synlighet i sökmotorerna. Så det är värt strulet att få det gjort ordentligt. Eventuellt så är det så enkelt som att skriva lite .htaccess med något snyggt regexp om att provabingo.se/en/.* (är dålig på regexp men jag tror det är rätt) ska 301:a till try-bingo.com/en/[och sen hur man nu gjorde för att få fram vad .* hade matchat på]. Så kanske ditt problem är lösts. Annars blire till att koda php.

    Vad du är ute efter är alltså att så fort jag begär engelska som språk så flyttas jag till try-bingo.com och om jag begär en svensk till provabingo.se. Jag ska aldrig kunna se en svensk sida på try-bingo.com oavsett hur jag gör, här är det viktigt att du testar alla möjliga URL:er som kan ge dig en svensk sida och får du upp en svensk sida så har du saker kvar att göra.

    Är lite trött så det kanske blev lite rörigare än vad jag tänkt mig. Om någon annan här på forumet har jobbat med Joomla, språkstöd via flera domäner så hjälp till här! jag tvivlar på att ingen gjort detta tidigare.

  6. #6
    Erik Bergmans avatar
    Erik Bergman Erik Bergman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Malta
    Inlägg
    463
    Är ett stort problem med duplicate content precis som du skriver i föregående inlägg. Och för att lösa detta så måste jag koda lite i .htaccess filen, men lyckas inge vidare.

    provat med detta, blir bara internal error.
    Vore mycket hyggligt om någon skulle vilja skriva här hur jag ska lyckas med detta

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. flera domäner, samma sida. Vilken pekare??
    Av evilaid i forum Domänen
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-06-12, 19:08
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 19:25
  3. flera länkar till samma sida?
    Av webb100 i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 22:26
  4. Svar: 37
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 07:53
  5. Flera domäner under samma IP
    Av Marcin i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 16:13