Resultat 1 till 15 av 15

Ungefärlig sökvolym

  1. #1
    Chrippas avatar
    Chrippa Chrippa är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    23
    Jag har en site som är placerad 3a på ett sökord som det gjordes ungefär 50 000 sökningar på under juni månad enligt googles "Ungefärliga sökvolym".

    Enligt statistiken från analytics fick jag ungefär 100 besökare via det sökordet på google. 50 000/100 = 500. Det skulle innebära att endast var 500:e person skulle ha klickat på det 3e resultatet i träfflistan.

    Vad tror och tycker ni om detta?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Första frågan blir. Har du ställt in så att matchningstypen är exakt?
    Om du har gjort det så är besökarantalet lindrigt sagt uruselt.
    Du bör ha ungefär 10 gånger fler besökare.

  3. #3
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Då undrar man ju var siffran 50.000 kommer ifrån? Sådana siffror brukar vara mer indikativa än exakta.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    De olika matchningstyperna förklaras här.

    Vill man sedan se hur många besökare man bör få vid olika placeringar finns en hyftsat bra bild här.
    Den stämmer faktiskt förvånansvärt bra har jag märkt över en längre tid.

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Dessutom inkluderar Google webbplatser från deras "Search Network" i statistiken. Vilket gör att siffrorna inte kan relateras direkt till sökningar på Google.

    Jag har kontrollerat mot et tantal sökord där jag ligger 1:a, och Googles ungefärliga sökvolym är inte ens i närheten.

  6. #6
    Chrippas avatar
    Chrippa Chrippa är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    23
    Ang exaktmatchning, jag får samma resultat varesig jag skriver "sökord", sökord, eller [sökord], sidan jag använda är https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

  7. #7
    Chrippas avatar
    Chrippa Chrippa är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    23
    Hittade just att det inte går att skriva så i det verktyget utan att man väljer matchningstyp i rullgradinsmenyn.

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det har du så rätt i Bernt. Stämde av med AdWords på ett halvt dussin ord och där visade det på ett snitt med dubbelt så höga siffror i Google. Med individuella skillnader att vissa ord hade tre gånger högre trafik i Sökordshjälpmedlet en del 30% mindre.
    Så tyvärr hittade jag inget klart felmönster där.

    Besökarantalet organiskt stämmer bättre överens med de siffror som AdWords visar.
    Nåja det kanske är en betaversion som ligger ute nu.

    Ja Chrippa det är den sidan vi pratar om.

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Inget av mina sökord kommer i närheten av "ungefärlig sökvolym" och då innehar jag platserna 1 - 3 på de flesta sökorden jag kontrollerat.

    Om jag slog ihop alla "referrers" ifrån Google så kommer jag inte ens upp i 10% av den frasen som är viktigast och det värde sökvolymen har i Keywordtoolet, och då placerar jag den siten på en #2 placering.

    Har heller inte hittat något exakt att ta på, vad gäller felmarginaler. Har ett ord som har ca 5 ggr så många referrers ifrån google än presenterad sökvolym.

    Man får hoppas att det är en beta och att mer korrekta siffror visas.

    /Patrik

  10. #10
    Samuel Sylvanders avatar
    Samuel Sylvander Samuel Sylvander är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Inget av mina sökord kommer i närheten av "ungefärlig sökvolym" och då innehar jag platserna 1 - 3 på de flesta sökorden jag kontrollerat.

    Om jag slog ihop alla "referrers" ifrån Google så kommer jag inte ens upp i 10% av den frasen som är viktigast och det värde sökvolymen har i Keywordtoolet, och då placerar jag den siten på en #2 placering.

    Har heller inte hittat något exakt att ta på, vad gäller felmarginaler. Har ett ord som har ca 5 ggr så många referrers ifrån google än presenterad sökvolym.

    Man får hoppas att det är en beta och att mer korrekta siffror visas.

    /Patrik
    Om det handlar om SEM så måste du maxa din budget oxå för att få rätt siffror att jämföra.

    Men rent generellt så gör Google det alltid så svårt som möjligt att räkna ut deras siffror...

  11. #11
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Vet någon ett bra gratis program för att se hur många besökare ens site har per timme, dag, vecka och månad och likaså hur länge de stannar po siten.

    Ursäkta tråd-kapningen, endast för att komma in i matchen..

    //Lennart

  12. #12
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    jag använder google analytics, funkar bra för mig.
    dock har jag inte fått kläm på hur man ser varifrån adsense intäkterna kommer

  13. #13
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av johant
    jag använder google analytics, funkar bra för mig.
    dock har jag inte fått kläm på hur man ser varifrån adsense intäkterna kommer
    Om vi ni ska hijacka tråden en stund för statistik.

    Jag lade nämligen upp så jag fick ruskigt bra koll på adsense intäkterna för några veckor sedan.

    Nyckeln är kanaler.
    Skapa kanaler som beskriver antingen sidor eller enskilda annonser.
    För min miljöbil's sida finns bland annat:
    • Miljöbil Huvudsida Footer
    • Miljöbil Huvudsida Höger
    • Miljöbil Blogg

    Som kanaler. När dessa är skapade så går du in på varje annons och ställer in vilken kanal som den ska tillhöra. Du har en lista på alla kanaler längst ner om du väljer att redigera dina annonser. Där lägger du till alla kanaler som representerar just den annonsen. En annons kan alltså ligga i flera kanaler. Om jag använder mitt adsense-konto och publicerar på någon annan sida utöver min miljöbils sida så skulle jag definitivt skapa en miljöbilsside kanal där jag lade alla mina miljöbilsside annonser för att då kunna enkelt jämföra dels sidor emellan men också vilken av annonserna som går bäst och kunna analysera varför

    Hoppas jag höll mig vaken tillräckligt för att detta ska bli ett bra inlägg, varit vaken över 24 timmar nu...

    Men tillbaka till trådens ursprung. Den ungefärliga sökvolymen i Google. Hur väl stämmer den? Hur räknar Google den? och vilka andra verktyg finns det?

  14. #14
    Samuel Sylvanders avatar
    Samuel Sylvander Samuel Sylvander är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av Sundream Estate
    Vet någon ett bra gratis program för att se hur många besökare ens site har per timme, dag, vecka och månad och likaså hur länge de stannar po siten.

    Ursäkta tråd-kapningen, endast för att komma in i matchen..

    //Lennart
    Google Analytics är bra men visar tyvärr ingen statistik per timme.

  15. #15
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Citat Ursprungligen postat av Samuel Sylvander
    Google Analytics är bra men visar tyvärr ingen statistik per timme.
    Faktiskt inte helt sant. Det beror på vilken information man vill beskåda.

    Under Besökare->Besökartrend->Besök får man i diagrammet upp alternativet att visa "Diagram efter timme". Och då ser man hur besöken fördelar sig per timme på webbplatsen. (Gäller nog för alla rapporter under besökartrend)

    Med lite mer avancerade inställningar i olika filter kan man säkert lägga ihop information om vilken timme besöket gjordes, med till exempel vilket sökord, vilken sökmotor, eller vilken hänvisningswebbplats som besöket kom ifrån. Så att man kan se antal besök per timme för ett visst sökord till exempel.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sökvolym på olika sökbegrepp
    Av BraMarknadsföring i forum SEO-verktyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-09, 15:02