Resultat 1 till 11 av 11

En affärsmodell för SEO-konsulter

  1. #1
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag tänkte dela med mig av de erfarenheter jag har som konsult som erbjuder SEO. Jag har både gjort det i ganska liten skala i form av ett eget bolag med bara mig och lite hjälppersoner och i lite större skala med SEO för riktigt krävande kunder. Jag vill inte påstå att vår modell är den allra bästa eller att alla borde erbjuda SEO på det här sättet men jag vill definitivt påstå att det finns en marknad för det.

    Lite bakgrund:
    Den affärsmodell som vi på Pineberry jobbar enligt idag för sökmotoroptimering togs fram av mig och Michael Walgren. Vi kommer från helt olika håll och det är i mina ögon en av styrkorna i modellen. Många på forumet känner förstås till mig men min historia är i alla fall att jag jobbat som konsult på timbasis för några kunder med ganska mycket prestige (vill inte skryta det var mest tur att jag fick de kunderna och mest otur att jag inte fick några andra). Michael å andra sidan har förmodligen varit världens största köpare av SEO när han köpte tjänsten åt OnGame (Pokerroom.com, Holdempoker.com och ett antal fler varumärken). Vi hade alltså erfarenhet från båda hållen.

    Hur vi tänkte
    En sak som alltid irriterat Micke var att trots att de fick bra resultat (bla 1:a pos på poker på Google.com) så kände han sig alltid lite lurad eftersom deras leverantör aldrig redovisade vad som gjordes. Det som redovisades var resultat. Resultaten var iofs goda men hur vet man som kund att man betalar rätt pris? Det är omöjligt att veta om man inte vet vad konsulten gör, det är omöjligt att jämföra med andra seo-leverantörer eftersom man inte vet vad som ska jämföras.
    Min syn på saken var att jag inte gillar att jobba gratis (ovanligt eller hur). Med det menar jag att som leverantör är det bättre att få betalt för det jobb man faktiskt lägger ner. Visserligen finns det in många lägen i SEO möjlighet att ta ut rejäla priser för vissa resultat men det känns ändå bättre att få betalt för den tid man faktiskt lägger.

    Vår modell
    I slutändan beslutade vi oss för en helt transparent affärsmodell. Vi tar betalt för exakt det jobb vi lägger ner, vi garanterar inga resultat utan garanterar en insats från oss. Många svenska kunder idag skulle nog hellre få garanterade resultat (och det finns många som erbjuder det) men inte alla. Varje månad skickar vi en rapport med (visserligen också positioner och trafik men i första hand) vilken tid vi lagt ner och på vad. Vilka länkar det har resulterat i och förslag på hur vi ska gå vidare. Vi har heller ingen som helst uppsägningstid på våra avtal, man behöver bara sluta betala om man inte vill ha mer tjänster från oss (det har ännu inte hänt men det är nog mest tur eftersom alla företag förr eller senare har mindre nöjda kunder).

    Fördelar med vår modell
    Det finns en hel rad fördelar med den här modellen, en är att kunden vet vad vi gör och därför förstår att det kostar pengar. De allra flesta är beredda att betala för konsulter när de vet att de får något för pengarna, det är när de inte får se vad som görs för pengarna som de surnar till. En annan fördel är att alla de som blivit sura, för att deras SEO-leverantörer vägrar berätta vad de gör för pengarna, upplever oss som extremt professionella. Vi åtnjuter helt enkelt ett större förtroende eftersom vi inte är rädda för att berätta exakt vad vi gör.

    Nackdelar med vår modell
    En lite lustig nackdel är att våra kunder faktiskt lär sig sökmotoroptimering. Kunder som äger flera siter brukar köpa in en on page optimering för en och sen fixa till de andra själva. Vi tar igen det på karusellerna däremot för om de kan göra det så betyder det att de lärt sig en hel del från oss och därför har rikligt med förtroende för oss.

    En annan saftig nackdel är att vi inte kan nå massmarknaden. Vi kan inte sälja vår tjänst till bilverkstäder eller advokatbyråer, de vill inte veta exakt vad som händer (ok jag generaliserar hårt men det är väldit nära sanningen). De vi kan rikta oss till är de som mer eller mindre baserar hela sin verksamhet på internet eller som åtminstone gör en riktigt seriös satsning. Ett exempel är min avdelning som i princip är helt inriktad på hasardspel, vi har ett stort antal riktigt nöjda kunder för de kan en hel del om SEO sen tidigare. Vi har däremot i princip inga kunder som inte handlat eller själva gjort SEO tidigare. Nackdelen är alltså att vi inte kan attrahera de mindre kunderna (massmarknaden).

    Bara en liten not; för oss är det inte en nackdel, vi vill egentligen bara ha de stora kunderna men för affärsmodellen är det klart en nackdel.

    Summa
    Slutklämmen med det här inlägget är att jag är övertygad om att det finns utrymmerr fler aktörer med samma modell ni som funderar på att starta eget eller som ser över er affärsmodell borde ta en seriös funderare på om transparens kanske är modellen

    Utmaning
    Jag har beskrivit vår affärsmodell så tydligt jag kan (och jag är stolt över den). Ett traditionellt företag kanske hade valt att hålla det hemligt men vi är så himla 2.0 (). Jag skulle vilja att ni andra tar det här som en utmaning. Jag är övertygad om att flera av er som läst det här sitter och muttrar att er affärsmodell faktiskt är bättre. Well, så länge ni inte presenterat den i den här tråden står jag oemotsagd.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  2. #2
    Artamuss avatar
    Artamus Artamus är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    64
    Hej Magnus

    Intressant läsning, jag har arbetat enligt liknande modell sen ett år ungefär, funkar bra förutom att det är svårt att få tiden att räcka till

    Jonas

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Verkligen bra att jobba ärligt, och snyggt att redovisa här också.
    Helt säkert fungerar er affärsmodell mycket bra. Nackdelen är ju att man bara får betalt för det jobb man gör.

    Vi jobbar med en av de större SEO-företagen, och de redovisar resultat. Resultaten är ganska bra, och kostnaden är relativt låg. Men dels har jag börjat upptäcka lite suspekta inlänkar, och väldigt många länkar från typiska spam-kataloger. Jag antar att det är ett system de har byggt upp, som sköter sig mer eller mindre automatiskt. På så vis kan de inte ta betalt för tiden de lägger ner, eftersom de helt enkelt inte lägger ner just någon tid.

    Nästa konsult vi tar in ska redovisa. På så vis lär jag mig också (precis som du skriver) och kan implementera detta på andra sidor. Detta är naturligtvis lite att skjuta sig själv i foten, men trovärdigheten blir hög.

  4. #4
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Nice Magnus, ni tycks göra ett bra jobb där.

    Men själva affärsmodellen är ju normalt rätt lätt att lista ut, det finns i princip 2-3 varianter inom SEO.. tyckte inte det var så "himla 2.0" Det är ju mest en fördel för dig att redovisa modellen, så att alla förstår. Konsulttimmar fungerar ju alltid på liknande sätt. Om man kör en skum modell så vore det ju en nackdel, men det gör du ju inte så då har du allt att vinna på att redovisa den..

    För övrigt är det ju bra på många sätt att redovisa som ni gör, då vet kunden allt som händer och missförstånd minimeras.

    Men jag tror fortfarande att de flesta kunderna helst köper med någon form av resultatbaserad ersättning.. typ som Jajja erbjuder. Därmed inte sagt att det är bättre, för det tror jag inte.

    Vidare så tror jag det är bra att ni segmenterar kunderna på de sättet. Ofta är de små kunderna inte så kul att jobba med; vill betala väldigt lite och förväntar sig guld och gröna skogar

    Skulle jag köra själv någon gång så skulle min modell vara mest lik Jim's; köra 1-10 bolag per år, maximalt. Det räcker.. då blir det överlägset resultat och 100 % nöjda kunder. Har man 100-tals kunder så är det ofta svårt att få bra resultat eller att överhuvudtaget kunna sätta sig in i företagets verksamhet så mycket som man egentligen skulle önska..

    Angående betalningsmodell skulle jag valt fast månadsavgift samt % på trafikökning eller helst, antalet fler converstions sidan får. Då tvingas jag jobba hårt och dem betalar bara vid optimalt resultat. Rätt fair för alla.. ingen går lottlös då..

  5. #5
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Att ta betalt utifrån trafikökning var något som jag funderade på en hel del också. Rent affärsmässigt känns det smart eftersom kunden bör uppleva att han inte kan bli lurad. Däremot kan jag tycka att det ger en del konstiga incitament eftersom jag kanske väljer bort sökord som konverterar väldigt bra till förmån för sökord med väldigt mycket trafik och det är ju inte alltid bäst för kunden.

    Jag tycker att det här är kan debatteras en del och jag är inte alls säker på att vår modell är den bästa. Jag kan se enorma fördelar med modeller där kunden betalar enbart för resultat på olika sätt. Det finns ju där dessutom en hel del olika saker man skulle kunna gå efter, bottom line är väl den som känns allra vassast om man bara har bra mätmetoder för hur mycket kunder från ökningen från sökmotorer handlar (blev lite krånglig mening). Position känns väl sådär, det är ju sällan kunden kan göra en rimlig bedömning av vad en position är värd. Antal besökare tycker jag känns lite konstigt, det går ju att driva väldigt mycket trafik som inte är värt något.

    Jag är helt klart öppen för kritik på det här.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Skitbra tråd.

    Jag kan nämna lite kort hur jag jobbar. För mer än ett år sedan hade jag bestämda tjänster inom länkbygge med bestämda priser (engelska).

    Jag ändrade sedan till att jobba som konsult med större uppdrag. Uppdragen är så pass stora att det handlar om år eller halvårs jobb. Än så länge bara 2 men kommer förmodligen fler. Varje kund har sina önskemål så jag skriver ett ordentligt avtal med varje kund om vad som ska uppnås, betalning osv. Vad kunder vill ha skiljer sig enormt. Vissa vill ha så mycket relevant trafik som möjligt, vissa vill synas bra på utvalda ord, osv osv. Jag räknar antingen timpris eller fast pris som faktureras efter uppnådda mål eller någon slags kombination.

    Jag brukar tänka att så länge kunden tjänar mer pengar på SEO-uppdraget än vad jag tar betalt och de är nöjda så är det helt ok. Win win helt enkelt. Redovisning brukar ske med Google Analytics statistik och/eller sökresultatlistor. Lite exempel: För kund 1 relevansoptimering för deras 20+ hemsidor, byggandet av stor blogg, diskussionsforum, optimera AdWords osv. För kund 2 byggandet av 15 nya hemsidor osv.

    Det som är skoj att jobba som konsult som jag gör är att det är så varierande: On-page, off-page, PPC, webbutveckling, få igång communities, pressreleaser & PR, reputation management, köp av hemsidor, annonser & länkbygge, länkbeten, artiklar, landningssidor osv osv.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jim; varför valde du att släppa modellen där det var mer en produkt och gå över till mer konsult. Vanligtvis brukar man ju produktifiera konsult-tjänster eftersom det finns ett max på hur mycket man kan tjäna som konsult. I mina ögon såg din lösning väldigt elegant ut när du körde den,
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  8. #8
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Svårt att skala och Googles nya riktlinjer angående detta för ca ett år sedan plus deras "förstörande" av toolbar PageRank som kunder var ute efter gjorde det lämpligt att ändra affärsmodell. Ett Brittiskt bolag köpte upp denna del av mitt företag. Det fanns ett tag då jag hade 68 sajter mellan PR 4-6 ... nåja den tiden är förbi och jag är glad jag bytade inriktning till mer white hat.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Det fanns ett tag då jag hade 68 sajter mellan PR 4-6 ... nåja den tiden är förbi och jag är glad jag bytade inriktning till mer white hat.
    Där får ju Google ta ett ansvar själva också genom att de agerade på sådant sätt att det var accepterat. En aktör som skapar sin egen marknad får ju också ta ansvar för de regler som där gäller för ingen annan kommer göra det (annat än när det skär befintlig lagstiftning) och det är ju upplever jag tämligen självklart att sådant utrymme som accepteras i en som detta "företags-egen-dimension" också tas upp.

  10. #10
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Jim; varför valde du att släppa modellen där det var mer en produkt och gå över till mer konsult. Vanligtvis brukar man ju produktifiera konsult-tjänster eftersom det finns ett max på hur mycket man kan tjäna som konsult. I mina ögon såg din lösning väldigt elegant ut när du körde den,
    Alldeles riktigt. Konsultering kan aldrig skalas upp mer än antalet konsulter man kan anställa. Visst går det att skala upp det om det är inom områden som juridik (fler advokater=mer pengar), systemutveckling (fler programmerare=mer pengar) men eftersom det inte finns några fasta värden i SEO (och framförallt inga utbildningar) går det inte riktigt att göra en stor affär på det.

    Att hitta en skalbar produkt inom SEO ifrågasätter jag dock. Inte som helhetslösning. Pga SEO-arbetets väldigt icke-strama former finns inte den chansen att göra en produktifiering, även om SEO-företagen hållit på och försökt göra detta under lång tid. Verkar gå sämre och sämre...

    Och Jim, jag tycker din modell är väldigt bra. Stora företag har väldigt mycket större möjligheter med en personlig konsult som endast har ett fåtal kunder och det finns ett stort behov av sådana. SEO-marknaden är alldeles för inriktad på småkunder idag. Sen att det inte går att skala upp - fine. Men Jim lär nog klara sig rätt bra tror jag.

  11. #11
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Även om man precis som flera andra tidigare skrivit finns det en gräns för hur mycket man kan dra in per månad som konsult. Däremot är det långt ifrån alla som kan debitera 40 timmar per vecka och man ganska göra ganska mycket genom att aktivt arbeta med sin debiteringsgrad. Lyckas man debitera ett par timmar till i veckan blir det ganska mycket på en månad och är i princip ren vinst.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)