Resultat 1 till 6 av 6

Delad sitemap?

  1. #1
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    enligt google gäller fäljande: "Om webbplatskartan innehåller fler än 100 länkar kan det vara bra att dela upp den på två separata sidor."

    innebär det att man helt enkelt skriver två olika filer dvs "sitemap1.xml" och "sitemap2.xml" eller finns det ett bättre sätt? Ska man döpa till "sitemap.xml" men placera dem i olika mappar på servern?

    mvh zooloo

  2. #2
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    När man får en så stor webbplats att man behöver göra delad sitemap så gör man det ofta genom att ge varje kategori/avdelning av webbplatsen en egen sitemap. På så sätt blir det en enkel och bra logisk struktur.

  3. #3
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    ok, så det är inga problem att lägga till flera sitemap.xml i valda kataloger med uppdelat innehåll. Och man kan lägga till flera sitemaps med samma namn (sitemap.xml) i Google Webmastertools utan problem?

    mvh zooloo

  4. #4
    Magnus Hs avatar
    Magnus H Magnus H är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    24
    Hur blir det då när man har en webbutik med flera tusen artiklar? Eller har en stor släktforskning med flera tusen individer? Är det kategorisering som gäller även då?

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag tror det finns ett missförstånd här.

    Det är skillnad på sidkarta, webbplatskarta, Site Map som är en karta i HTML för besökare att hitta runt i en sajt. (som rekommenderas att delas upp om den är för stor)

    Och sitemap.xml, sitemap, Google sitemap som är en XML-fil till för Google för att göra det lättare för Google att indexera din sajt. (kan ha tusentals rader utan problem)

    Jag har alltid tyckt det var dumt av Google att döpa deras XML-lösning till samma sak som för en annan sak. Nåja.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Som Jim skriver så kan en xml-karta för Google vara rätt så gigantisk men vill man kan man dela upp den också.
    "You can provide multiple Sitemap files, but each Sitemap file that you provide must have no more than 50,000 URLs and must be no larger than 10MB (10,485,760) when uncompressed."
    Taget från: https://www.google.com/webmasters/to...leRequirements

    Står även hur du ska göra ifall du behöver flera sitemap-filer där.

    Vad gäller webbutiker så först skulle jag satsa på att bygga en riktig meny istället för att pilla med html-sitemaps för att få dem indexerade. Sedan så skulle jag göra en sitemap delad på samma kategorier som finns i shoppen, för har du flera tusen artiklar så tvivlar jag på att de inte är kategoriserade. Om en kategori blir för stor blir sista länken i html-sitemappen-kategori1-sida1 till html-sitemap-kategori1-sida2 osv. Släktforskning måste det finnas massor av kul grafiska länkstrukturer att bygga där får man använda fantasin lite tror jag. Kan nog ta ett par veckor innan jag skulle vara nöjd, ser massor av intressanta vinklar.

    Som alltid när man pysslar med intern länkstruktur så bör man lägga ner rätt mycket tid på att fundera ut hur man vill att strukturen ska fungera för besökaren och sedan se ifall den funkar för sökmotorerna. Och hittar man brister får man lösa dem. Och har man slut på idéer får man damma av sin diskreta matematik bok och läsa på sin graflära.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länka in XML sitemap.
    Av Magnus i forum Optimering
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 23:42
  2. Google Sitemap
    Av TobiasN i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 21:52
  3. stor sitemap
    Av Peder Molin i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 17:06
  4. Sitemap och Google sitemap.
    Av magnusd i forum Domänen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 20:58
  5. Sitemap
    Av berraåsnobben i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-24, 12:53