Resultat 1 till 6 av 6

Länkbyten: Tips och information från hans99

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Redigering 16 augusti 2008:

    hans99 är sedan ett tag tillbaka inte längre moderator och bestämmer inte längre angående sektionen för länkbyten.

    Medan reglerna i tråden inte längre gäller innehåller tråden dock många tips och information så därför sparas tråden.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2008-08-16 klockan 23:30.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Nästan alla på SEO-forum söker länkbyten där man får sökmotorvänliga länkar tillbaka i länkbytet. Ange därför alltid om ditt byte av länkar innebär att motparten inte får sökmotorvänliga länkar.

    Följande gäller också:
    1) Sidan där länken placeras ska vara indexerad.
    2) Länken ska inte vara "osynlig" eller placeras i sitemap.
    3) Försök att vara snälla mot varandra.

    Reglerna här är bara till för att spara tid för alla inblandade. Vi lägger med andra ord ingen moralisk aspekt i vilka typer av länkbyten som är seriösa. Det är upp till var och en att tänka igenom och förhandla vid länkbytet.

    Vad är sökmotorvänliga länkar?

    Sökmotorvänliga länkar är sådana som sökmotorerna betraktar som en rekommendation av webbplatsen som länkas. För att göra saker och ting enkelt definierar vi dessa som helt vanliga länkar utan attributet rel="nofollow".

    Exempel
    <a href="http://www.seo-forum.se">SEO-forum - Ett forum för SEO</a>

    Sidan där länken placeras ska indexerad.

    Ange om länkbytet inte ger sökmotorvänliga länkar

    Om du ger länkar gjorda i javaskript, markerade med attributet rel="nofollow" eller på annat sätt avviker från "normala" sökmotorvänliga länkbyten bör du ange det i din postning.

    Exempel:
    Webbplatsen X har Y st besökare varje dag. Vi ger inte sökmotorvänliga länkar men eftersom vi har så många besökare tror vi att flera av er kan vara intresserade ändå.

    Att tänka på vid länkbyten
    Exempel på sådant som tros ha betydelse för hur en länkvärderas inkluderar punkterna nedan. Ingen vet dock säkert hur Google värderar länkar.

    Ankartext
    Om du vill ranka på XXX bör XXX vara med i ankartexten på den länk som du får.

    Webbplatsens och sidans relevans
    Handlar webbplatsen om XXX och själv har många inlänkar med XXX är det möjligt att länken därifrån är mer värdefull på nyckelordet XXX.

    Det samma om webbplatsen är med i relevanta kategorier i DMOZ och KTH:s kataloger.

    Webbplatsen och länksidans PR
    Tänk på att PR i toolbar ofta är ganska gammalt.

    Hur sidan rankar
    En sida eller webbplats som rankar på XXX är troligen mer värd att länkas från på just XXX.

    Om länken ger trafik
    Många tror att länkar som ger trafik kan vara mer värdefulla.

    Var länken placeras
    Finns det många andra länkar på sidan är det rimligt att anta att det ger mindre PR genom att PR för sidan ska fördelas på fler länkar.

    Länkar som ligger i text anses av många vara mer värdefulla. Detta har jag själv märkt men jag ser ingen skillnad på när länken ligger i meningar eller på en egen rad.

    Varifrån du länkar
    Man förlorar inte nödvändigtvis något på att länka. Tvärtom kan man gynnas i rankingen på att ha relevanta utlänkar.

    Däremot bör man tänka igenom var man placerar länken. Om jag länkar till en sajt om yoga är det rimligt att länken om yoga placeras på en sajt eller artikel om yoga. För att få den potentiella fördelen av att utlänka ska länken med andra ord helst placeras på en sida som handlar om ämnet.

    Andra menar att länkar inte ska placeras i artiklar eftersom "länkkraft" på så sätt kan förloras.

    Olika typer av länkbyten

    1 - 1
    A länkar till B och B till A. Används ofta för att byta "trust" med varandra eller nyckelord. Upplevs bl.a. av mig kunna ge god effekt men är mest intressant för mycket seriösa länkbyten.

    Triangelbyten
    A har A1 och A2. B har B1.
    A1 länkar till B1 och B1 länkar till A2.

    Två stegsbyten
    A har A1 och A2. B har B1 och B2.
    A1 länkar till B1. B2 länkar till A2.

    Bloggbyten
    A har sajten A1 och bloggen A2. B har sajten B1 och bloggen B2.
    A bloggar om B1 från A2. B bloggar om A1 från B2.

    Vilka typer av länkbyten är seriösa?
    Jag har svårt att se någon praktisk skillnad mellan olika länkbyten när det kommer till vad som är seriöst eller inte. Seriöst bör ju snarare definieras av att man faktisk gör en kvalitetskontroll av sajten man länkar till och placeras länken på en relevant plats där besökaren har nytta av den.

    Triangel- och flerstegsbyten används emellertid ofta just för att man tror att 1 - 1 länkbyten är mindre värda därför att sökmotorerna kan upptäcka dem. Att göra sådana länkbyten med enda syftet att lura sökmotorn verkar mindre seriöst.

    Men det är naturligtvis helt upp till var och en att diskutera hur länkbytet ska genomföras.

    Hur ser Google på länkbyten?
    Jag har inte sett dem ange någon policy. Men det verkar rimligt att de vid all typ av länkning hoppas att den som gör länkning gör en kvalitetskontroll av sidan som man länkar till. Menar du t.ex. företaget XXX är omoraliskt, levererar en dålig tjänst eller har en oanvändbar webbplats verkar det rimligt att man inte länkar till webbplatsen.

    Google har nu kommenterat länkbyten. Tråkigt nog har de gjort detta på ett väldigt otydligt sätt. De skriver att länkbyten i excess är olämpligt. Däremot har de inte definierat vad ett länkbyte är eller vad excess är. Stort frågetecken kring vad som gäller med andra ord! Försiktighet är nödvändigt tills de börjar implementera regeln och vi praktiskt ser vad de menar.

    Däremot har de kommenterat att det är ok att länga mellan egna sajter så länge de inte är hundratal. Så i framtiden kanske alla som har en sajt och inte vill köpa länkar men önskar lite extra stöd tvingas starta en 50 - 100 stödjande sajter. Resultatet lär vi ett internet nedsöljat med skräp vilket seriösa länkbyten inte bidrog till.

    Ny viktig regel!!!
    Följande regeländring gäller för sektionen. Adressen till sajten ni söker länkar till ska överhuvudtaget inte skrivas ut. Detta får tas via PM istället.

    Orsaken är att inte göra länkbyten krångliga utan för att höja säkerheten för er som söker byten. En situation där värdet av utlänkar från sajten som söker länkbyten dödas bedömer jag inte otrolig framöver. Det är ju väldigt smidigt och enkelt för en medarbetare i Google att följa länkbytestråden. Jag tror inte att detta sker nu men har skäl att tro att detta kommer förändras.

    Jag rekommenderar er också att ändra gamla bloggpostningar kring detta. Arkivering på nätet finns ju men säkerhet handlar ofta om att öka arbetsbelastning för något. Jämför t.ex. med moderna billås jämfört med gamla franska bilar som kan öppnas och startas med en fickkniv.

    "Olämplig påtryckning" är givetvis inte tillåtet
    Ingenting som kan tolkas som utpressning, olämplig påtryckning eller liknande där någon försöker uppmuntra tilllänkbyten genom att peka på en negativ konsekvens som denne implementerar om det inte sker är tillåtet.

    Negativt rykte om ett länkbyte inte sker är givetvis fel.

    Var snälla mot varandra
    Länkbyten är svårt. Om länken blir felaktig, försenad eller liknande så skicka sajten ett PM.

    Men om det inte är ett misstag kan det givetvis vara bra att posta om det i tråden genom att det kanske drabbat andra. Men vi försöker vara snälla mot varandra tycker jag.

    Skriv inte ut en sökmotorvänlig URL
    För att undvika att användare "söker" länkbyten bara för att få en länk från forumet.

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Lade till att vi inte skriver sökmotorvänliga URL:er. Praktiskt för att undvika att följ söker länkbyten utan att egentligen söka länkbyten för att en sökmotorvänlig URL.

    Editerar bort dem när jag ser dem. Så ingen anledning att bli upprörda om ni ser dem.

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Att tolka ut hur Google ser på länkbyten är inte det lättaste. Mest aktuella tolkningen är tror jag att alla typer av länkbyten som kan gynna "PR" och som sammantaget är "excessive" är felaktiga.

    Hur "excessive" ska tolkas ut är en sak för sig. Jag skulle nog välja att tolka ut och översätta det här med "överdrivet & onormalt avseende konvenans". Konvenans är inte något bra ord men det var det jag hittade som jag tror uttrycker hur det påverkar praktiskt.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Notera att reglerna för länkbyten har ändrats. Regeländringen är inte för att göra länkbyten krångliga utan för att skydda de som söker länkbyten.

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Allt sådant här är givetvis fel.

    Ingenting som kan tolkas som utpressning, olämplig påtryckning eller liknande där någon försöker uppmuntra tilllänkbyten genom att peka på en negativ konsekvens som denne implementerar om det inte sker är tillåtet.

    Negativt rykte om ett länkbyte inte sker är givetvis fel.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Håll er borta från länkbyten?
    Av Christer Erenlöf i forum Länkbygge
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 16:36
  2. Information om länkbyten
    Av David Nilsson i forum Länkbyten
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-29, 10:59
  3. Tips från Aaron Wall för länkbete
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 01:07