Resultat 1 till 19 av 19

AdWords och organiska resultat

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Gjorde en studie om hur skillnaden för besökarantalet är mellan att placera sig bra på den organiska listan och använda sig av sponsrade länkar via Adwords.
    Frågeställningen som jag och en kund hade var.
    Är AdWords till nytta om de organiska resultaten är bra?

    Förutsättningar

    Tre nyckelord har följts under en period av tre månader. Ord 1, 2 och 3. De ligger på tre separata kampanjer med annonstexter anpassade till de respektive nycklorden. Kampanjerna har gått under hela perioden dygnet runt. Adwordsposition enligt nedan.
    Ord 1 och 3 har en stor relevans till produktområdet. Ord 2 har en liten mer allmän karaktär men beskriver en typ av produkt generellt. Jmfr skillnaden mellan rundmutter och mutter.
    Title och den beskrivning som finns i Google efter en sökning på nyckelorden är distinkt så en tilltänkt besökare får klart för sig vad sidan handlar om.

    Genomförande
    Det räckte i princip se till att budgeten i AdWords för nyckelorden låg på topp så annonserna skulle visas kontinuerligt samt följa nyckelordens placeringar i SERPen. Det sistnämnda gav dock upphov till en del problem som beskrivs i svagheter med undersökningen.
    Förutom AdWords användes Google Analytics för statistik.

    Resultat enligt nedan



    *GKTE Google Keyword Tool External. Den genomsnittliga sökvolymen där multiplicerad med tre.
    Inställningarna; exakt och Sverige.
    **Nyckelordet har en större säsongsvariation även över en period av tre månader än de andra orden.

    Resultatsammanfattning
    Skillnaden i besök mellan placering 1 och 3 stämmer bra med de studier som gjorts.
    Det går också att konstatera att möjligheten att få in extra besökare via annonsering minskar ju högre placeringen är organiskt. De besökarna kommer då in via det organiska resultatet istället.
    Samtidigt kan man konstatera att på en relativt hög placering som nummer tre att AdWords ger fler besökare än organiskt.

    Slutsatser
    En generell slutsats kan nog dras. Och det är den att för att få besökare till webbplatsen från position 3 och nedåt är ADwords ett bra hjälpmedel.
    Användandet av ADwords för högre placeringar än 3, hänger en hel del ihop med vilket ROI som kan uppnås.
    15 besök på tre månader som Ord 1 hade från AdWords är synbart inte mycket. Men en konvertering på det ordet täcker annonskostnaden för samtliga dryga 30 nyckelord under en månad.

    Svagheter med undersökningen
    Avsikten var från början att följa ett större antal nyckelord under en längre tid. Men hopp i den organiska listan gjorde att de andra orden föll ifrån ett efter ett, för även en placeringsändring med en plats gör att ordet måste gå bort. Till slut återstod bara tre stycken som legat stabilt på sina organiska placeringar. Nackdelen är då att underlaget blir mindre, sedan är Adwordspositionen för Ord 2 för låg. Men valet var att ta med det ordet eller stryka även det.
    Dessutom hade Google den dåliga smaken att skicka upp det ordet på plats 1 för ett tag sedan. Så det var bara att avbryta studien.
    Konverteringsgraden, ROI, har inte heller kunnat tas med.
    Sedan finns faktorer som vad de andra sidorna på topp tio handlar om, titles på dem etc.

    /Urban Grotherus




    100722 - En liten extra studie finns här.
    Senast redigerat av Urban G den 2011-07-16 klockan 21:43. Anledning: Korrigerat länken som gick fel

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Mycket intressant läsning. Vilket jobb att följa sånt här.
    Tack!

  3. #3
    Samuel Sylvanders avatar
    Samuel Sylvander Samuel Sylvander är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    65
    Hej Urban

    Intressanta siffror. En fråga bara. Annonserade du bara i googles sökmotor? Eller även hos sökpartners? Samt annonserade du i innehållsnätverket också?

    Det kanske framgick i din post, men jag måste isf ha missat det.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Stefan > Så arbetsamt var det inte. Räckte med köra Cleverstat någon gång i veckan för att kolla placeringarna. Den andra statistiken räcker det med att hämta in vid ett tillfälle i slutet av perioden.
    Sammanställningen, tja den blev enklare än vad jag trott då de flesta orden föll ifrån.
    Blev lite antiklimax av det hela.
    Samuel > Siffrorna är ifrån sökwebbplatserna endast. Jag är lite tveksam till att ha annonser i innehållsnätverket.

  5. #5
    Samuel Sylvanders avatar
    Samuel Sylvander Samuel Sylvander är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Stefan > Så arbetsamt var det inte. Räckte med köra Cleverstat någon gång i veckan för att kolla placeringarna. Den andra statistiken räcker det med att hämta in vid ett tillfälle i slutet av perioden.
    Sammanställningen, tja den blev enklare än vad jag trott då de flesta orden föll ifrån.
    Blev lite antiklimax av det hela.
    Samuel > Siffrorna är ifrån sökwebbplatserna endast. Jag är lite tveksam till att ha annonser i innehållsnätverket.
    Ok kanon! Då blir det ju mer relevanta siffor. Kul att du delar med dig!

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tack Samuel
    Och då lämnar jag över bollen till dig. Ni har ett betydligt större underlag för att kunna göra en undersökning.
    Det är ju till nytta för hela vår bransch om vi kan informera tilltänkta/befintliga kunder om nyttan av sponsrade länkar.

  7. #7
    Samuel Sylvanders avatar
    Samuel Sylvander Samuel Sylvander är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Tack Samuel
    Och då lämnar jag över bollen till dig. Ni har ett betydligt större underlag för att kunna göra en undersökning.
    Det är ju till nytta för hela vår bransch om vi kan informera tilltänkta/befintliga kunder om nyttan av sponsrade länkar.
    Ja visst har vi ett större underlag helt klart. En fantastisk databas att söka i. Tyvärr så är jag begränsad när det gäller vad jag har rätt att föra vidare ut här på forumet. Men så fort jag har något sådant så kommer jag posta det här på forumet.

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Policyn varierar lite mellan företag det kan jag förstå. I det här fallet är uppgifterna anonyma fast min kund har ju fått dem i klartext. Som förövrigt var informerad och samtyckte till att jag skulle publicera dem så här.
    Samtidigt avslöjar det ingenting om ett kundförhållande utan ger en liten vägledning om den eventuella nyttan av AdWords.
    Men det krävs fler undersökningar av samma slag för att se om det är allmängiltigt eller om det var specifikt i det här fallet.
    Jag kan tyvärr inte få fram fler undersökningar på samma sätt i nuläget då de andra kunderna jag kör Adwords på är inne i en lite mer aktiv optimeringsfas.

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Urban och Samuel,

    hur mäter Ni ROI ifrån AdWords? Eller är det inget som ni mäter?

    Jag menar. Om man betalar 10 kr/klick så vill man ha tillbaka dessa pengar, eller handlar det mer om "branding" för många? Att ROI på AdWords inte är viktigt.

    /Patrik

  10. #10
    Samuel Sylvanders avatar
    Samuel Sylvander Samuel Sylvander är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Urban och Samuel,

    hur mäter Ni ROI ifrån AdWords? Eller är det inget som ni mäter?

    Jag menar. Om man betalar 10 kr/klick så vill man ha tillbaka dessa pengar, eller handlar det mer om "branding" för många? Att ROI på AdWords inte är viktigt.

    /Patrik
    Ett sätt är ju att använda AdWords egna omvandlingsspårning. Det gör jag på vissa siter och det fungerar kanon. Du lägger helt enkelt in ett litet JavaScript på "Tack för att du registrerade dig"-sidan. Google trackar då alla adwordsbesökare och du får fram omvandlingsfrekvens i % samt omvandlingskostnad.

    Exempel: Du köper 100 klick på google för 300 kr totalt. Av de 100 besökarna väljer 4 att konvertera på din site. Omvandlingsfrekvensen bli då 4/100 alltså 4% och omvandlingskostnaden 300/4 alltså 75 kr per konvertering/omvandling.

    Du kan även integrera Google Analytics och Google Adwords för att få fram en massa intressanta siffror.

    Vad gäller branding så har AdWords en hyfsat liten påverkan om man jämför med organiska resultat. De är ju trots allt köpta resultat. Att synas topp 3 i organiska listan på viktiga nyckelord har en större brandande effekt då hela 1/3 personer räknar med att de företag som ligger i topp på Google är marknadsledande.
    Senast redigerat av Samuel Sylvander den 2008-09-05 klockan 09:19.

  11. #11
    AdDers avatar
    AdDer AdDer är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    4
    Intressanta resultat som läggs fram men jag skulle gärna vilja veta om sökorden/annonserna riktade sig till konsumenter eller företag?

    Jag har aldrig gjort en lika djup analys som du har men min magkänsla har alltid sagt att resultaten på PPC generellt sett alltid är bättre när det gäller B2B än B2C.

    Jag vet att jag vid ett tillfälle hade en kund som låg top 3 på sitt viktigaste sökord, detta sökord var också hans produkt. Organiskt fick han in 30-40 besökare i månaden utan ca 10000 enligt Googles Keyword Tool, dvs 0,4%. Under samma period fick han in ca 3000 klick på sina PPC på samma sökord dvs hela 30% av trafiken.
    Nu är jag med på att detta var ett väldigt extremt exempel som säkert sällan händer men jag har sett liknande mönster i B2B-branscher.

    Vad har ni för erfarenheter här?

  12. #12
    claeslunds avatar
    claeslund claeslund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99
    Citat Ursprungligen postat av Samuel Sylvander
    Ett sätt är ju att använda AdWords egna omvandlingsspårning. Det gör jag på vissa siter och det fungerar kanon. Du lägger helt enkelt in ett litet JavaScript på "Tack för att du registrerade dig"-sidan. Google trackar då alla adwordsbesökare och du får fram omvandlingsfrekvens i % samt omvandlingskostnad.

    Exempel: Du köper 100 klick på google för 300 kr totalt. Av de 100 besökarna väljer 4 att konvertera på din site. Omvandlingsfrekvensen bli då 4/100 alltså 4% och omvandlingskostnaden 300/4 alltså 75 kr per konvertering/omvandling.

    Du kan även integrera Google Analytics och Google Adwords för att få fram en massa intressanta siffror.

    Vad gäller branding så har AdWords en hyfsat liten påverkan om man jämför med organiska resultat. De är ju trots allt köpta resultat. Att synas topp 3 i organiska listan på viktiga nyckelord har en större brandande effekt då hela 1/3 personer räknar med att de företag som ligger i topp på Google är marknadsledande.
    Du kan också tracka utgående länkar, nedladdade filer mm via google analytics om du lägger till en liten javascript-rad.

    läs mer på http://www.google.com/support/analyt...y?answer=55597
    Längst ner hittar du länkar till olika former av saker du kan spåra.
    Hitta företag som arbetar med coaching!

  13. #13
    JDS80s avatar
    JDS80 JDS80 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    7
    Hej!
    Jag heter Johan och är ny på forumet.

    Nu vet jag inte om följande fråga besvarats tidigare, jag har sökt på forumet men ej hittat något svar.

    Jag använder Google Analytics (och Adwords) och har i analytics skapat en målsida dit man kommer då man genomfört ett köp.

    Nu får jag statistik på konvertering i % mm , vilket är bra.

    Jag skulle dock vilja vet vilken väg den som genomfört ett köp kommit in på sidan, adwords, organisk länk, vilka sökord isåfall.

    Går det att få fram?

  14. #14
    claeslunds avatar
    claeslund claeslund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99
    Visst kan du göra detta. Skapa en en anpassad rapport. Välj "mål" och dra över, och sedan källa/medium.... ...klart.
    Hitta företag som arbetar med coaching!

  15. #15
    JDS80s avatar
    JDS80 JDS80 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    7
    Jag hittar ej vars jag skapar en anpassar rapport..
    vilken är rapporttyperna ska jag välja?

    mvh
    Johan

  16. #16
    claeslunds avatar
    claeslund claeslund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99
    Anpassade rapporter finns i menyn till vänster när du är inne på din webplatsprofil.
    Precis under "Mål"-länken så finns anpassade rapporter och så står det beta smått över.
    Hitta företag som arbetar med coaching!

  17. #17
    claeslunds avatar
    claeslund claeslund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99
    Gjorde en film om det
    http://www.presentera.se/Film.wmv
    Hitta företag som arbetar med coaching!

  18. #18
    JDS80s avatar
    JDS80 JDS80 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    7
    Tack så mycket, nu fattade tillochmed jag

  19. #19
    JDS80s avatar
    JDS80 JDS80 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    7
    Fungerade ju hur bra som helst det där!
    Det bästa var ju att den tar med saker som redan hänt, vilket gör att man kan ändra i rapporten eftersom utan att behöva missa nåt som hänt tidigare

    Det finns ju även en Adwords omvandlingsspårning, där man kopierar en kodsnutt på målsidan, men då blir en google ruta synlig på den sidan och det känns väl sådär. Eller?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Spåra Adwords till mål
    Av Mactim i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 00:04
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 01:08
  3. Tips. Gratis adwords. Google kör kampanj igen!
    Av Nisse i forum Google AdWords
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 17:12
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 20:47
  5. SERP-rakning och Adwords?
    Av Björn Lilja i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 03:09