Resultat 1 till 6 av 6

Kan man förbättra resultat i SERPEN genom antalet sökningar

  1. #1
    webdocs avatar
    webdoc webdoc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    64
    Jag är lite oense med en webbyrå kring nämnda ämne.
    Vi är av den åsikten att man ej kan förbättra ett sökresultat i serpen genom att söka ett sökord extra mycket. Låt oss säga att vi skall optimera ordet "Åkerier" på Google och jag vill få upp webbplatsen åka.se. Då anser webbyrån att jag kan få upp resultatet just på min dator (ip-adress), men att antalet sökningar inte påverkar andra ip-adresser. De menar då: Du som optimerar ser ordet klättra eftersom du söker ordet du vill få upp mer än andra användare.
    Jag ringde då upp vänner i lite olika delar av landet och såg att de fick upp liknande resultat som jag fick, +- 3-7 positioner. Ibland var det bättre och ibland sämre.

    I detta fallet hade företagets hemsidor, som vi skulle optimera klättrat "på vår dator" från plats c:a 110, till 3:e resp 7:e plats på 3-4 mån. På webbyråns dator var det på 7:e resp. 11:e plats. (samma dag som vi testade, gjorde en jämförelse).

    Vad anser ni erfarna seo-are om detta? Är det något relaterat till IP-adressen?
    www.121.nu - sök företag

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Om du är inloggad med ditt Google Account är det definitivt så att Google premierar träffar som du klickat oftare på jämfört med de du aldrig eller mer sällan har klicka på.

    Om du inte är inloggad ska det mig veteligen inte vara någon skillnad. Dock måste man alltid väga in att det alltid finns en risk att din sökfråga besvaras av ett datacenter medan någon annans sökfråga vida samma tillfälle och kanske till och med från en dator precis bredvid dig besvaras av ett annat datacenter och att sökresultaten inte är helt synkroniserade på dessa två datacenter.

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Tillägg: Man kan ju alltid använda Google Webmaster Tools för att se vilken snittplacering som den aktuella sökfrasen har haft under en period. Förutsatt att sökfrasen hör till en av de 20 populäraste eller mest trafikdrivande det vill säga.

  4. #4
    andgus avatar
    andgu andgu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    40
    Hur är det med språk inställningen i webbläsarna?
    Även om båda söker på google.se så kan man få olika resultat om man har olika språk angivna i läsaren, dvs Google ser att du föredrar sidor på engelska och anpassar resultatet efter det. Kolla i URLen att Google sätter hl=sv och inte hl=en på båda datorerna.

  5. #5
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Om man har Firefox så finns det tillägg att ladda ner så att man när man vill kan söka "Google.com UnPersonalized".
    Finns också nåt tillägg som gör att man slipper Wikipediaträffar vilket jag tycker är rätt skönt.

    Se
    http://www.searchenginejournal.com/2...for-seos/7297/

  6. #6
    Mathias Olssons avatar
    Mathias Olsson Mathias Olsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    33
    Jag har kollegor på olika platser i landet och vi har ofta olika resultat i SERPen. Kan vara så att google använder olika datacenter för olika geografiska även inom ett land.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 16:17
  2. Google visar antalet sökningar?
    Av Joacim i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 23:27