Resultat 1 till 21 av 21

Google lanserar webbläsare

  1. #1
    MariaKs avatar
    MariaK MariaK är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Läste idag att Google lanserat sin egen webbläsare Google Chrome. Läs mer på IDG här: http://www.idg.se/2.1085/1.177142

    Jag har en känsla av att Goggle försöker finnas med litet överallt och snart vet man inte var de inte har insyn. Är det kanske bara jag som är litet smått orolig? Fler synpunkter någon?

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Orolig eller inte... Gör de en bättre webbläsare än Firefox är jag inte den som inte kan byta...

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Precis läst deras serietidning och jag är imponerad. Har en del problem med FF ibland speciellt med CPU och om Google chrome överlag är bättre byter jag.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Har testat nu lite och jag är såld. Har alltså bytt. Grymt mycket snabbare. Saknar dock Web Developer extension ...
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag testar och gillar två saker jag tycker är lite märkligt dock, nog trodde man att Google Toolbar skulle komma som default (kanske gör men jag missat). Den andra är att jag hittar inte inställningen för vilken sökmotor som man söker på när man bara skriver in sökordet i adressfältet (har google.com och vill ha .se)

    Kan ju vara så att jag bara är rejält yr för att det är morgon.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  6. #6
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag har inte provat själv, men läste artikeln på idg i morse.
    Det som slår mig är att det som idg påpekar som nyheter, verkar finnas i IE7 också. Såg också att den visar vilken domän man just nu besöker, något som finns i IE8 Beta också. Att den visar förslag på vilken sida man ska besöka när man öppnar en ny flik finns redan i Opera (fast man måste lägga till Shortcuts).

    Den funktion i en webbläsare jag just nu är mest imponerad över är Firefox 3's sätt att lista förslag på adresser när jag skriver i adressfältet. Den letar i både title och url, och verkar sortera på de jag besöker oftast.

    Kanske gör Chrome lika?

  7. #7
    Mackans avatar
    Mackan Mackan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    27
    Du kanske har vaknat till vid det här laget Magnus, men i fall du är yr fortfarande :

    1.Klicka på skiftnyckeln i övre högra hörnet av Chrome
    2. Välj Alternativ
    3. En bit ner på sidan som kommer upp finns Standardsökning, om sökmotorn du vill ha finns listad välj den i rullgardinen och klicka på Stäng
    4. Om den inte finns listad, klicka på knappen Hantera och sedan på Lägg till för att mata in uppgifter om den sökmotor du vill använda.

  8. #8
    Torremans avatar
    Torreman Torreman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    79
    Har testat den lite under dagen och den verkar bra. Jag är en sucker för Opera, gillar främst speed dial (snabbval) och det är kul att Google har inspireras av den funktionen. En speed dial med kategoriflikar är ett hett önskemål. Googles snabbval är vad jag kan se endast till för mest besökta, men det kanske går att ställa in.

    Upptäckte att man inte kunde ha noll flikar, när man stänger den sista fliken så stängs hela webbläsaren. Jaha, feature eller bugg?

  9. #9
    Torremans avatar
    Torreman Torreman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Den funktion i en webbläsare jag just nu är mest imponerad över är Firefox 3's sätt att lista förslag på adresser när jag skriver i adressfältet. Den letar i både title och url, och verkar sortera på de jag besöker oftast.

    Kanske gör Chrome lika?
    Japp, det liknar Firefox och Opera.

    Humm, hittade precis en sak som jag inte gillar. Den kommer inte ihåg vilka flikar som var öppna senast. Det går förhoppningsvis att ställa in. Det är en av anledningarna till att jag kör Opera, använder flikar som bokmärken, har alltid 10-20 flikar öppna med sidor som jag måste bevaka och kontrollera under dagen. Opera kommer ihåg flikarna utan att tjafsa, i Explorer och Firefox måste man ställa in själv. Dock verkar Crome kunna hantera, enligt mitt tycke, target="_blank" rätt, de öppnas i en ny flik.
    Senast redigerat av Torreman den 2008-09-03 klockan 16:28.

  10. #10
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Torreman,

    Skiftnyckel -> Alternativ -> Grunderna -> Vid start: Återställ de senast öppnade sidorna
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  11. #11
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Chrome känns bra.. avskalad, smart och snabb. Men jag kommer använda Firefox mest ändå. Senaste tiden har jag mest tagit bort spårbarhet och användarrapportering Från google.. Jag hoppas dem tar många IE användare men det är nog mest Firefoxanvändare som dubbelkör webbläsarna närmaste månaderna.

    //Z

  12. #12
    Samuel Sylvanders avatar
    Samuel Sylvander Samuel Sylvander är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Har testat nu lite och jag är såld. Har alltså bytt. Grymt mycket snabbare. Saknar dock Web Developer extension ...
    Det gör jag med. Alla addons till FF gör ju FF till en riktigt grym webbläsare. Men det är väl bara en tidsfråga innan motsvarande finns för Chrome.

  13. #13
    Mathias Olssons avatar
    Mathias Olsson Mathias Olsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    33
    Chrome är helt klart en lovande utmanare. Google blir mer och mer en maktfaktor inom allt de gör.

    Tanken bakom att ha en process per flik är ju bra. Men efter ett tag blir det väldigt mycket processer, helst när man har uppe ett gäng flikar i kanske två läsare.

  14. #14
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Nu har den första säkerhetsluckan upptäckts.
    Jag har bloggat om det, men jag misstänker att det inte är okej att länka till min blogg? Jag länkar därför direkt till källan http://reddevnews.com/news/print.asp...orialsid=10170

  15. #15
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Om du vill krascha chrome helt och inte bara tabbar så går det alldeles utmärkt tydligen:
    http://www.tomsbusiness.se/nyheter/n...ate=1220545800

  16. #16
    Samuel Sylvanders avatar
    Samuel Sylvander Samuel Sylvander är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av Lobtec
    Chrome är helt klart en lovande utmanare. Google blir mer och mer en maktfaktor inom allt de gör.

    Tanken bakom att ha en process per flik är ju bra. Men efter ett tag blir det väldigt mycket processer, helst när man har uppe ett gäng flikar i kanske två läsare.
    Är inte det lite farligt då? Att google får mer och mer makt? Jag tycker nog att det vore bättre om Microsoft köpt Yahoo! så att Google får en hyfsad utmanare.

  17. #17
    Samuel Sylvanders avatar
    Samuel Sylvander Samuel Sylvander är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Om du vill krascha chrome helt och inte bara tabbar så går det alldeles utmärkt tydligen:
    http://www.tomsbusiness.se/nyheter/n...ate=1220545800
    Ja... Chrome crashade andra gången jag startade programmet. FF leder just nu min webbläsarliga iaf.

  18. #18
    jakes avatar
    jake jake är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    75
    Någon som vet om google använder information från chrome för att t.ex. värdera sidor i sökresultatet baserat på hur länge en sida besöks i genomsnitt etc.

  19. #19
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Eftersom användaravtalet ger dem rätt att använda den informationen så får vi väl anta att de iallafall skulle kunna göra det.

    Dock är det ju värden de måste ta med en nypa salt, då varenda SEO kommer att surfa runt på sina egna sidor med Chrome annars.

  20. #20
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  21. #21
    jakes avatar
    jake jake är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    75
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Dock är det ju värden de måste ta med en nypa salt, då varenda SEO kommer att surfa runt på sina egna sidor med Chrome annars.
    Jo, men med spridning de verkar ha fått redan blir ju den effekten ganska begränsad.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Google & sidor som givit felmeddelanden
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:57
  3. Att ha hemsidan hos Google, ur SEO synpunkt?
    Av Susann Stjernborg i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 20:28
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22