Resultat 1 till 15 av 15

Datum i meta-beskrivning på blogginlägg

  1. #1
    chrilles avatar
    chrille chrille är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    22
    Om man tittar på google.se/search?hl=sv&q=site%3Asvenskwebbutveckling.se%2Fbl ogg%2F&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta= (site: på min blogg) ligger datumet med i början på vissa meta-beskrivningar. Det ser inte snyggt ut och jag kan tänka mig att jag missar en del besökare pga det. Hur kommer det sig att det är datum på en del men andra inte? Meta-beskrivningarna ser liknande ut och datumet ligger inte i toppen på sidorna..de är uppbyggda på samma sätt.

    Någon som har en tanke eller varit med om samma sak?

  2. #2
    chrilles avatar
    chrille chrille är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    22
    Jag har hittat en grej som eventuellt skulle kunna påverka men det låter märkligt. På förstasidan på bloggen ligger datumet mellan rubriken och texten, men det borde väl inte spela någon roll för den riktiga bloggposten?

  3. #3
    andgus avatar
    andgu andgu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    40
    Har ingen lösning/förklaring, men jag gjorde liknande sökningar på andra bloggar och det verkar som om fler får med datum i vissa av träffarna.

    Kan det var så att Google märker att det är en blogg och försöker vara hjälpsamma genom att visa vilket datum inlägget postades?

    Funderade lite på om det kan ha något samband med hur lång meta description inlägget har men ser inget direkt samband, men det är kanske värt att experimentera lite med att skriva om description på något av de inlägg som får datum

  4. #4
    Joakims avatar
    Joakim Joakim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    77
    På en av min sidor, även den WordPress, har jag ingen problem med det i trådarna men nu fenomenet återfinns i de kategori-sidor (som listar inlägg) som finns indexerade.

    På artiklar kan det ju finnas viss mening men när det gäller kategorier så är det meningslöst.

    Jag håller nu på att försöka se ett samband mellan det och din webbplats. Återkommer om jag upptäcker något.

    EDIT: Det jag har kommit fram till än så länge är att datumformateringen från kategorierna är samma som jag använder på sidan. I mitt fall "söndag, september 7th, 2008." innan varje description. (Jag vet att det blandar engelska och svenska men har inte ändrat det än)
    Senast redigerat av Joakim den 2008-09-16 klockan 20:26.

  5. #5
    chrilles avatar
    chrille chrille är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    22
    Hade också funderingen på om Google satte dit datumet på de inlägg som har kortare beskrivningar, men såg inte något samband jag heller. Jag skulle nog gissa på att Google känner av att det är en blogg och försöker hjälpa besökaren att visa när inlägget är skrivet.

    Men samtidigt är det ju väldigt märkligt med dina kategorisidor... Vad har du för url till din sajt, green?

  6. #6
    nassprays avatar
    nasspray nasspray är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    14
    Gammal tråd men frågan kanske passar här:

    Jag har nyligen fått min sait indexerad och får också datum i beskrivningen, hur får man bort det?
    Kan det vara tillfälligt eftersom att saiten nyligen är indexerad?

  7. #7
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Jag har provat att få bort datumstämpeln med hjälp av bättre meta "description", men det hjälpte inte. Efter att ha surfat omkring och sett att i princip alla bloggar har ungefär samma "problem" så tog jag bort raden för datumet i inläggen och då försvann datumet i serpen.

  8. #8
    Bonnevilles avatar
    Bonneville Bonneville är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Norrköping, Sverige
    Inlägg
    35
    Jag höll på att skriva felet, men det är egentligen inte ett fel eller som i ditt fall besvärande då det indexeras utav google. Nu har jag inte tittat på din länk och analyserat det. Men talar från egen erfarenhet, Jag utvecklar hemsidor i Joomla och använder mig av olika sätt för att skapa template(design mallar) i de fall jag använder mig utav en editor för att enkelt skapa templates, så blir det så att om man sätter (on) på datum till artikeln i menyobjekt, så visar det datumet på artikeln och det är det datumet som indexeras i google, väljer jag att stänga av datumet så försvinner datumet i meta description delen. Nu kanske det är en nackdel att det publiceras så här eftersom kanske vissa artiklar ligger kvar länge. I de fall som datumet visas är när man har blogglayout på en kategori och datumet ändras om man lägger en ny artikel till den här blogglayouten/kategorin. Det här var något som jag märkte ändrades runt tiden nov/dec 2010. Kan vara så att google läser av bloggar, webbsiter på nytt sätt. Jag själv har datum kvar på min sida har inte velat stänga av datum funktionen och har just inte tid att lösa felet i någon av php filerna......

    Så det du behöver göra om du vill peta bort datumet är att gå till meny länk hanteringen, stänga av globalt datum för den här kategorin, nu vet jag inte hur det ser ut för din blog om du har möjligheter som jag har till mina hemsidor, Det du vill åt ligger i parameter inställningarna och hör ihop med designmallen/templates

    Hälsningar Björna

  9. #9
    lukasbrismans avatar
    lukasbrisman lukasbrisman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    27
    Min e-butik lider av samma fenomen. Någon som har något tips på hur man får bort datumstämpeln?
    none

  10. #10
    Freddans avatar
    Freddan Freddan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    21
    En snabb sökning o jag hittade detta för WordPress
    http://www.kevinleary.net/remove-wor...iptions-serps/
    har inte testat det än men kommer titta på det under dagen

    Denna länk tror jag är lite bättre o lättare
    http://www.dollarshower.com/how-to-r...p-description/
    Senast redigerat av Freddan den 2011-03-28 klockan 08:52. Anledning: la till en länk

  11. #11
    lukasbrismans avatar
    lukasbrisman lukasbrisman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    27
    Tack! Skall testa. Otroligt irriterande med datumstämplar på alla sidor.
    none

  12. #12
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Jag håller med, jag vill oxå få bort datumstämpplarna...

    tack för tips!
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  13. #13
    Cobbs avatar
    Cobb Cobb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    21
    Jag testade det enklaste varianten av Freddans tips. Omslöt the_date() och the_time() med javascrip på sidorna index.php, single.php och comments.php i min wordpressblogg. Tre dagar senare var alla datum borta ur SERP. Tack för tipset!

    Jag har en blogg där jag skriver om historiska händelser. Det innebär att inläggen aldrig blir inaktuella så detta med Googles datumstämpeln har varit ett riktigt irritationsmoment.

  14. #14
    Bonnevilles avatar
    Bonneville Bonneville är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Norrköping, Sverige
    Inlägg
    35
    När det gäller Joomla så gjorde jag den enkla ändringen att endast lägga till länkbar rubrik i menylänkarna, då man kör kategori bloglayout vilket gjorde att datum försvann i metadescription. Borde väl fungera på samma sätt med wordpress? Då jag inte använder mig av wordpress vågar jag inte lova detta...

  15. #15
    lukasbrismans avatar
    lukasbrisman lukasbrisman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    27
    Finns det några nackdelar med att ta bort datumstämplarna på detta vis(eller annat vis?)?
    none

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Meta tag, nofollow. Är det här rätt?
    Av Optimus i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 00:13
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 22:48
  3. Duplicate content i meta description?
    Av Vindvilja i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 20:58
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 13:36
  5. Varierad beskrivning
    Av latehorn i forum Länkbygge
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 15:52