Resultat 1 till 24 av 24

När SEO är legio - Then what?

  1. #1
    Bosses avatar
    Bosse Bosse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    35
    SEO är förhållandevis nytt. Men utvecklingen på allt internetrelaterat går i en rasande fart.

    Se på CSS. Finns det överhuvudtaget någon web-nisse med självaktning som html-kodar utseende nuförtiden?

    Jag är rätt övertygad om att t.ex. onpage-fix kommer att bli ett standardförfarande som är lika naturligt som CSS.
    Skulle inte förvåna mig om Dreamweaver snart har en inbyggd SEO-funktion för analys av innehåll, som automatisk fyller i taggarna.
    Eller att alla CMS onpage-SEO:as per automatik.

    Jag tror att onpage kommer att utvecklas till en ren informationskälla, utan betydelse för SEO.

    Men offpage?

    Vinsten idag är att ha bättre SEO än konkurrenterna. Men vad händer när alla har likvärdig SEO?

    Hur i hela friden ska vi kunna upprätthålla den betydelse det har idag? Om alla jobbar mot samma mål, har snart alla nått det.
    SEO som vi känner det är helt enkelt en utrotningshotad art.

    Om det blir standard med bra SEO, om alla lyckas i sina offpage-kampanjer, måste Google ändra sina kriterier för vilka som ska komma först i SERP:en.

    Och så är vi tillbaka i ruta ett. Vad kommer då?
    Skulle vara intressant att höra era tankar om framtiden.

    /Bosse

  2. #2
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Google ändrar ständigt sina kriterier.

    Onpage + länkar är inte allt. Faktorer som färskt innehåll och bevis på aktivitet på sidan värderas också högt av Google.

    Man måste helt enkelt anstränga sig för att ranka högt och det kommer alltid finnas folk som är villiga att betala andra för att anstränga sig.

    Men visst SEO inbakas mer och mer i designjobbet. Men tittar man på många företag som man hittar på ex Adwords annonserna som utlovar SEO i samband med design så ser man att de faktiskt ännu inte fattat galoppen i många fall.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  3. #3
    fishkings avatar
    fishking fishking är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    18
    Offpage SEO är ju oändlig. Du kan ju aldrig få tillräckligt många relevanta inlänkar. Den som har bäst innehåll och flest relevanta inlänkar vinner ju. SEO kommer blir viktigare och viktigare och antagligen ett krav för att man ens ska ha en chans med en onlinebusiness.

  4. #4
    Bosses avatar
    Bosse Bosse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    35
    Okidoki.

    Känns som om jag var lite ute och reste i frågan...

    Ha det!
    /Bosse

  5. #5
    Eclipses avatar
    Eclipse Eclipse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    50
    Jag vill ha en funktion i sökmotorn som:
    1. Filtrerar bort alla dryga spam-inlägg.
    2. Filtrerar bort alla meningslösa (SEO-) bloggar.
    3. Filtrerar bort alla fejkade SEO-hemsidor baserade på Word Press.
    4. Filtrerar bort alla seo-inlägg som enbart är till för bättre placering.
    5. Filtrerar bort alla köpta inlänkar. (Diskuteras mycket i USA, kommer snart till Sverige.)

    6. Bonus: Ibland som filtrerar bort alla tidningar.

    Precis som trådskrivaren säger, det blir helt enkelt FÖR mycket information och om alla håller på och skräpar ner nätet med massa tramsiga SEO-länkar måste man ju göra nåt åt saken.

    Om inte sökmotorn gör detta, kommer jag göra det. Eller någon annan.

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det är vad man skulle vilja se, frågan är OM man kan automatisera det och förlita sig på att det fungerar, utan att blanda in "mänskliga kontroller". Går det inte att automatisera blir det omöjligt för sökmotorerna att ha anställda som ska sitta och filtrera bort dessa sidor. Det finns det inte resurser till då den typen av inlänkar i stort sett är automatiserat. När en kontrollant checkat 1, finns det 1000 nya till att kontrollera.

    /Patrik

  7. #7
    Eclipses avatar
    Eclipse Eclipse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    50
    Ja det går att automatisera. Sitter just nu och filar på ett upplägg... som dock ännu befinner sig på ritbordsstadiet, men man måste börja någon stans.

    Man kan, utan att överdriva, ledigt påstå att de olika sökmotorerna inte har varit speciellt framgångsrika i detta arbete. (Alltså arbetet med att rensa sökresultatet från ful-seo.)

    Jag har förstått att folk inte har så stor fantasi när det gäller SEO!

  8. #8
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Eclipse
    Ja det går att automatisera. Sitter just nu och filar på ett upplägg... som dock ännu befinner sig på ritbordsstadiet, men man måste börja någon stans.

    Man kan, utan att överdriva, ledigt påstå att de olika sökmotorerna inte har varit speciellt framgångsrika i detta arbete. (Alltså arbetet med att rensa sökresultatet från ful-seo.)

    Jag har förstått att folk inte har så stor fantasi när det gäller SEO!
    Hur skulle detta fungera då? Har riktigt svårt att tro att du skulle ha nått vettigt system på g.
    Dra gärna upplägget, men jag tror faktist att du pratar i nattmössan...

  9. #9
    Eclipses avatar
    Eclipse Eclipse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    50
    Du får tro vad du vill och detta är inte rätt plats att dryfta framgångsrika affärsidéer.

    Man kan göra mycket med lite kod. Trust me! :-)

    Dock, jag kan trösta dig med att du är i gott sällskap.

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det finns redan "lite kod" som gör underverk, automatiserar mycket av jobbet, utan att det behöver bli "spammigt" ... allt beror ju på vad man har för innehåll i det som automatiseras

    /Patrik

  11. #11
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Det finns redan "lite kod" som gör underverk, automatiserar mycket av jobbet, utan att det behöver bli "spammigt" ... allt beror ju på vad man har för innehåll i det som automatiseras

    /Patrik

    Mjo, madlibtexter i kombination med databaser kan skapa sjukt mycket kontent som ser manuellt skrivet ut..
    Tror inte Eclipse riktigt har koll på vad han snackar om.
    Om vi struntar i kontent och sidorna, hur har du Eclipse tänkt att kunna hitta köpta länkar? Om jag betalar ett gäng kompisar att länka från sina bloggar till mig, hur ska du kunna särskillja dessa från naturliga blogglänkar som jag får? Det går inte.
    Visst går det att rensa bort en del, men du kommer aldrig kunna rensa bort en betydande del..

  12. #12
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Handlar det inte mer om att kunna detektera länkar som INTE är köpta? Vissa källor kan man helt enkelt tillskriva större trovärdighet än andra.

  13. #13
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Handlar det inte mer om att kunna detektera länkar som INTE är köpta? Vissa källor kan man helt enkelt tillskriva större trovärdighet än andra.
    Svårt att säga vilka som inte säljer, ännu svårare att hitta nån generell regel att följa för att hitta dessa sidor.
    Tror det blir svårt att hitta tillräckligt många sidor som du med säkerthet kan säga inte säljer länkar, för att värdera alla sidor i indexet.

  14. #14
    Eclipses avatar
    Eclipse Eclipse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    50
    Det är för att det finns folk som er som det finns en marknad.

    Jag ser saker ingen annan ser... men jag håller det för mig själv. I alla fall tills vidare.

    Jag är fortfarande mycket förvånad över hur lite fantasi folk egentligen har när det gäller seo. Era inlägg ovan stämmer bra in på denna reflektion!

  15. #15
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Citat Ursprungligen postat av Eclipse
    Jag ser saker ingen annan ser...
    Så är det för oss alla.

    Lite fantasi säger du. Lansera din nya sökmotoralgoritm som du pratade om tidigare så vi får lite inspiration.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  16. #16
    Eclipses avatar
    Eclipse Eclipse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    50
    Tack för erbjudandet, men nej tack!

    Med respekt för dig som är så duktig!

    Det är bara att följa diskussionen på detta och andra seo-forum, svenska som utländska, och se vilka problem folk har och sen göra mjukvara som tar tag i problemet och gör nåt åt det.

    Men det är klart, allt går inte att lösa med mjukvara och din inspiration kvalificerar in på denna punkten. Det är faktiskt ett problem som jag inte tänker göra något åt.

  17. #17
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Duktig? Inte jag iaf. Jag kan inte matcha ens i närheten.. med tanke på att du knäcker google´s algoritmer. Sen menar jag teknisk inspiration. Om herrn inte vill bjuda på det så slipper du.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  18. #18
    Eclipses avatar
    Eclipse Eclipse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    50
    >> google´s algoritmer

    Det var inte jag som sade det.

    Men uppenbarligen har sökmotorerna, Google inkluderad, inte lyckats rensa sina resultatlistor från ful-seo. Så där finns att göra. Men jag är inte helt säker på att intiativet ska komma från sökmotorn.

    Sökmotorn tjänar MYCKET på ful-seo, så det ligger inte i deras intresse att bli ovän med personer som lägger tid, kraft och pengar på detta. Det är onekligen en miljardindustri... och om alla som anlitar folk som pysslar med ful-seo får reda på det, då blir dom nog inte så glada...

    Jag har faktiskt funderat på att det är en farlig bransch att ge sig in i...

  19. #19
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Men återigen vad är den gemensamma definitionen på ful-seo. Det svaret finns inte. Du kan skapa ett sådant svar men då gäller det att du ligger i eller att Google tar ut pinnen ur r*ven.

    Bra sagt förövrigt att google tjänar MYCKET på ful-seo. (tror jag fattar vad du menar)

    Nu har du ju ändå lyckats inspirera mig du som inte ville det... sorry
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  20. #20
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Eclipse
    >> google´s algoritmer

    Det var inte jag som sade det.

    Men uppenbarligen har sökmotorerna, Google inkluderad, inte lyckats rensa sina resultatlistor från ful-seo. Så där finns att göra. Men jag är inte helt säker på att intiativet ska komma från sökmotorn.

    Sökmotorn tjänar MYCKET på ful-seo, så det ligger inte i deras intresse att bli ovän med personer som lägger tid, kraft och pengar på detta. Det är onekligen en miljardindustri... och om alla som anlitar folk som pysslar med ful-seo får reda på det, då blir dom nog inte så glada...

    Jag har faktiskt funderat på att det är en farlig bransch att ge sig in i...
    Vadå, ska inte intiativet ska komma från sökmotorn? Hur ska du då kunna rensa bort sidorna från deras index?

    Nej, du kan inte heller tänka att det bara är att skrämma bort seo kunderna från ful seo, det lämnar bara mer plats högst upp i serpen för de som spammar i eget syfte..
    Vidhåller att du verkar prata i nattmössan, du får komma med något konkret istället för att påstå att du löst något som miljardföretag med hyffsat brighta killar försökt lösa under flera år...

  21. #21
    Eclipses avatar
    Eclipse Eclipse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    50
    Ful-seo och ful-öl lirar i samma division. Det behöver inte förklaras mer än så. Förstår man inte det resonemanget är jag inte den som ska förklara det för dig!

    Inspiration kommer... men inte vid datorn. Typ i duschen eller på promenaden. Jag skickar gärna en faktura, om det var det du ville...! :-)

    ****
    >> Vadå, ska inte intiativet ska komma från sökmotorn? Hur ska du då kunna rensa bort sidorna från deras index?

    Precis. Kom just på det under lunchen.

    Ingen spammar i eget syfte. Alla spammar för egen vinnings skull, att få bekräftelse att visa för andra.

    ****
    Jag kommer inte fördjupa mig mer i detta nu, för jag inser att då kan jag ligga risigt till.

    För övrigt vill jag säga att detta är mitt andra seo-projekt av dignitet. Min första nattmösse-idé hade jag för sex-sju år sedan.

    Det blev en färdig fullt fungerande produkt sommaren 2003, för över fem år sedan. Det är bara en person till som förstår denna idé och det räcker för mig. Jag tänker inte vänta så många år på att någon annan kommer hitta på saker, för det kommer inte att ske. Om det sker så är internet stort nog att det finns plats för fler!

    Välkommen!

  22. #22
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Vad var det för fullt fungerande produkt? Det tycker jag är av mer intresse än allt annat svammel ...

    /Patrik

  23. #23
    Eclipses avatar
    Eclipse Eclipse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    50
    Tack för erbjudandet, men jag avstår.

    Jag gör det jag är bra på och håller mig till nattmössan.

  24. #24
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Eclipse
    >> Vadå, ska inte intiativet ska komma från sökmotorn? Hur ska du då kunna rensa bort sidorna från deras index?

    Precis. Kom just på det under lunchen.
    Du kan inte svara på en fråga med "precis", frågan kvarstår, hur ska du kunna rensa index om du inte har hand om det? (eller är inhyrd konsult eller liknande)
    Det går inte, du kan bara peta ner det som ligger högst upp.
    (Nej, du kan inte heller förmå alla att sluta spamma frivilligt...)

    Du svarar inte på några frågor, du pratar bara strunt och svamlar.
    Den här produkten som du släppte för 5 år sen, berätta om den, vad var det för nått?


    EDIT: Antar att ditt "nya projekt" är nån form av konkurrent till vanliga sökmotorer, dvs du ska inte alls rensa ut deras sökresultat utan istället presentera bättre resultat till de som använder din tjänst? Isf kan jag bara säga lycka till...
    Senast redigerat av head den 2008-10-21 klockan 16:46.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)