Resultat 1 till 20 av 20

Lever svenska DMOZ?

  1. #1
    Joppedis avatar
    Joppedi Joppedi är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    36
    Lever över huvudtaget svenska katalogen av DMOZ?
    De anmälningar som jag skickat in senaste året har aldrig registrerats (o så ointressanta var de inte).

    Frågan är väl symtomatiskt den första i detta forum.

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Principiellt så går alla sidor med nån form av annonser på fetbort. Testa skicka in reklamfria sidor och kör dem utan reklam tills du ser referer från dmoz

    (Glöm inte heller be din friendly dmoz-editor-kompis att kolla vilka kategorier som är aktiva innan du submittar, submittar du till en "död" kategori utan editör kan du bara fetfetfetglömma att din site någonsin kommer med).

    PS. DMOZ är helt jävla sjukt huvudet, jag har ansökt som redaktör ett par gånger, näst sista gången jag ansökte så skrev de att min ansökan var bra men att jag var tvungen att ange "alla" mina siter (hade väl bara skrivit in ett par). Ansökte igen med i princip identisk ansökan och fyllde på med lite fler siter.. fick inget svar :P. Sjukt toppstyrt och grinigt .. DMOZ.. DS

    Mitt förakt är nästan på samma nivå som för paypal... peace.
    Senast redigerat av Hjalmar den 2006-05-31 klockan 00:32.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Den svenska delen lever rätt så bra, det har tillkommit drygt 100 nya sidor i den svenska katalogen sedan du skrev ditt inlägg Joppedi och tills dess jag postar detta. (kommer inte ihåg exakt klockslag när jag såg ditt inlägg första gången men tittade då hur många sidor som fanns i det svenska indexet och tittade nu för en stund sedan.)
    Hjalmar > så här står det bl.a i ansökan till att bli redaktör hos dmoz,
    Webbplatser du har anknytning till:
    Ange vilka webbplatser (inklusive URL) som du äger, har designat eller marknadsför, helt eller delvis. Nämn även webbplatser där du bidragit till innehållet på något sätt och ange deras adresser
    Behövs det någon mer kommentar om detta?

  4. #4
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    urban g> Nej. Men det börjar bli ett par stycken domäner. Räknas dem jag har medverkade på hos Sigma eHandel och JiiComp AB under början av 2000? Som jag inte haft med nåt att göra på 5 år? Parkerade domäner? Domäner åt kunder? Räknas domäner som använder tjänster från mina domäner? Där har jag nämligen "delvis designat" och bidrar till innehållet på många.

    Jag är inblandad i långt över 400 stycken domäner om jag skulle räkna så. Om DMOZ vill ha den listan så vill jag inte vara redaktör ändå .. så det går väl på ett ut.. (därför jag nöjer mig med att gnälla och whina om DMOZ istället för att lämna in en fjärde eller femte ansökan i ordningen ....).

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Hjalmar > Då är det ju inga problem med andra ord.
    Dmoz vill veta vilka domäner du har och har haft anknytning till och du vill inte ange det, så inget att orda om med andra ord.
    Så forsätt du att gnälla men gör det gärna på korrekta grunder.

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Hmmm ... så sidor med "reklam"/"annonser" går fetbort?

    Då är det konstigt att min site har tagits med ...

    Tror nog som så här. Tillför siten något? har siten redan "auktoritet", är ledande i sin nisch, så tror jag inte att det är problem att få med en site, reklam/annonser eller inte på den.

    cya,
    /PatrikB

  7. #7
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Jag har också ansökt om att blir redaktör. Det var i ett område som jag känner väl, och som jag förvisso har siter, men det skall tydligen inte vara något hinder. Det var bara två månader sedan, så jag är inte så arg ännu
    Och jag skulle inte bli arg om jag nekades heller - bara om de lät bli att skaffa en redaktör alls (eller åtminstone en som jobbar lite snabbar
    Men jag är lite arg för att mina egna siter inte reggats ännu. men det kanske beror på att det inte finns nån redaktör för kategorin

    Hur somhelst. Det intressanta i sammanhanget är förhållandet mellan vikten av DMOZ för sökmotorerna och hur katalogen sköts eller hur representativ den är.
    Jag kan inte svara på den frågan generellt, men om jag ser på mitt eget område, och jag har rätt bra koll där, så finns det ett visst samband mellan vilka som finns i DMOZ och vilka som ligger mycket bra till i Google på ett visst sökord.
    Det som är lite irriterande är att vissa av dessa siter är innhållsligt mycket dåliga. Och det är synd om Google tillmäter en katalog som är dålig väldigt stor betydelse (i vissa fall...). Men hur är det egentligen med det, vilken roll har den???

    Om DMOZ inte la till siter med t ex Adsense skulle nog katalogen bli tom rätt snabbt eftersom snart sagt varje site är späckad med Adsense.moduler. Tyvärr.

  8. #8
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Jag har också ansökt till en kategori som redaktör... en väldigt liten kategori som inte har blivit uppdaterad på en 1/10 sekel typ... vi får se hur det går.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  9. #9
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Jag har ansökt kanske 3-4 gånger. Nekad alla gånger. Har testat en massa olika tekniker, t. ex att lista "alla" mina sidor, lista bara ett fåtal, anmäla mig som redaktör i falskt namn etc. Inget verkar gå ju. Har man för många domäner så har man "intresse" i dem och är inte oberoende och opartisk verkar dem anse, men ifall man bara visar ett fåtal så kanske dem hittar någon som man inte har listar och då räknas det som en falsk anmälning. Nä, riktigt irriterande känns hela dmoz, hehe.. men det är ingen tvekan om att katalogen har stor betydelse.

  10. #10
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Ja den har lite för stor betydelse. Vissa sidor i min kategori funkar inte ens URLérna när man klickar på dom... men min svenska blogg kommer nog inte få vara med antagligen för att den handlar till viss del om SEO.

    Här är svaret jag fick från Dmoz när jag ansökte:

    Tack för ditt intresse för Open Directory Project. Efter noggrann granskning har vi beslutat att inte bifalla din ansökan den här gången. De vanligaste skälen för avslag är:

    * Ofullständig ansökan. Information saknas i ett eller flera fält. T.ex. skäl för att bli redaktör, affärsmässiga förbindelser eller provlänkar.
    * Stavfel eller dålig grammatik.
    * Provlänkarna passar inte i kategorin. Deras innehåll kan vara för brett, för smalt eller inte alls lämpa sig för kategorin, kvalitén kan vara för låg eller så kan webbplatserna ha varit på fel språk. Alla webbplatser som inte är på engelska ska ligga under respektive språk i <http://dmoz.org/World/>. Ansökningar till ett språk under World som innehåller provlänkar för fel språk kommer att avslås.
    * Underlåtelse att uppge anknytning till webbplatser som skulle kunna höra hemma i kategorin eller till kommersiella intressen på webben, framför allt inom sökmotorpositionering eller webbdesign.
    * Titlar och beskrivningar för provlänkarna är subjektiva eller marknadsförande istället för opartiska och objektiva. Redaktörer ska inte ranka webbplatser eller skriva recensioner om dem, utan ge en opartisk beskrivning av webbplatserna och deras innehåll.
    * Ansökaren verkar huvudsakligen intresserad av att marknadsföra sina egna webbplatser eller webbplatser som hon/han har anknytning till. ODP är inte ett marknadsföringsverktyg och ska inte användas för att kringgå det normala anmälningsförfarandet för webbplatser. Kandidater som har sådana motiv ber vi att inte ansöka alls. Redaktörer som använder ODP för att marknadsföra sin webbplats på ett otillständigt sätt kommer att stängas av omedelbart.
    En positiv sak är att jag fick svar på mindre än 24 timmar vilket visar på att det inte är dött.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  11. #11
    suedes avatar
    suede suede är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Y
    Inlägg
    2
    Hej!

    Dmoz lever men i Sverige finns inte tillräckligt mycket redaktör. Samtidig som i alla övriga länder är det inte alltid lätt att hitta redaktören.

    Att ansöka är inte så svårt.
    Det finns en del kriteria och man måste läsa någrann alla cad finns i ansökningsformulär. Alla som finns i är viktig.

    Syften med ansökningen är att kunna se om det som söker kan hitta flera sajter som skulle passa till den kategorim kan redigera på en bra sätt en beskrivning. Både språket och innehåll av beskrivningen är viktig. Man glömmer ofta att det är sajten som man beskriver : vad hittar man på sajten ? Och inte den företag/förening etc som finns bakom sajten.

    De flesta editör fick en Nej första gången för att ansökningen var inte korrekt.

    I den svar man får finns ganska ofta varför. Det är bara att läsa. Meta-editör har en bra erfarenhet och säg inte nej bara för att säga nej. Specielt när man vet att det behövs fler editor. Det finns dock några kategori (even små) där det är svårt att börja : alla som får en hel del "tricky spam, mirror, doorway".... och som kan vara svårt för en nybörjade.

    Det är inte svårt att bli editör men allt som finns i ansökning är viktig: Allt.

    Det är i praktisk ingen problem att vara editor i en kategori där man har sin sajt. Det är så för de flesta editor. Dock om man är en proffs i SEO och man skickar varje månad en massa sajt men en beskrivning som stämmer inte med dmoz direktiven kan det vara svårt att övertyga att man kan skriva en bra beskrivning...

    François

  12. #12
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    François

    Jo, det låter ju jättebra allt du säger. Problemet är att det funkar inte så i praktiken. Jag har skickat in ansökningar som andra redaktörer har korrekturläst, som jag har jobbat på timmar. Med bra sitebeskrivningar som godkänns av DMOZ regler. Den sista gången jag ansökte med sitebeskrivningar jag tidigare fått "beröm för" i avslagningarna så avslogs ansökan helt utan anledning..

    Allt det du säger känns bara en stor upprapning av det som sägs på
    resourcezone, i de långa trådarna om dmoz på digitalpoint och så vidare. DMOZ försöker framstå som rättvist och transparent, men det är det inte. Det är något sjukt och fel med DMOZ. Problemet är att ingen kan sätta fingret på det. Är det att allt kommersiellt är fult? Att DMOZ meta-editörerna har personliga problem med "annat" som en potentiell redaktör håller på med? Finns det en svart lista över personer som inte skall få bli redaktörer tex?

    Om det nu vore så att svenska delen behöver fler moderatorer, varför inte ta in lite fler än nödvändigt istället. Det är tamejfan helt patetiskt att DMOZ inte låter oss som jobbar med webben editera i en så viktig katalog.

    Min slutsats av det hela är att DMOZ är alldeles för politiskt styrt, jag misstänker att det finns en stark politisk agenda som säger att kommersialism, att tjäna pengar på nätet, att marknadsföra saker osv är fult och skall stoppas så långt som mycket i dörren. Rätt eller fel, det är väl upp till DMOZ, men eftersom DMOZ inte har kurage nog att erkänna det själva så gör jag det åt er nu.

  13. #13
    suedes avatar
    suede suede är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Y
    Inlägg
    2
    Jag tror att för att kunna fatta hur fungerar dmoz måste man tänka på vad är dmoz. Det är inte ett verktyg för att hjälpa SEO att optimera sajterna. Det har blivit så men inte pga dmoz själv. (Det är möjligt att optimera och placera en sajt utan dmoz och utan att använda "otillåtet" metoder).
    Vad dmoz vill ha är editor som hittar sajten som är av allmänt intress för den som söker information. Inte för den som säljer. Om det "hjälper" en sajt är det ingenting man tittar på.

    Syften med dmoz är att lista intressante och relevanta sajter.
    När du är editor och måste utvardera 100 lika sajter om till ex. real estate är det inte den mest intressant i livet enligt egen erfarenhet... Det är ofta mest intressant att hoppa till små kategorier eller hitta själv sajter.

    En fransk webmaster hundrade på en fransk forum varför hans sajt var inte listad och direkt tänkte han om konkurent. Den klassiska komplot teori som återkommer hela tiden. Jag kollade i kategoria : 80% av ogranskade sajterna hade en beskrivning som stämde inte med innehållet dvs att editor måste själv hitta innehållet och skriva en bra beskrivning. Det tar mycket mer tid än om man bara kollar att beskrivningen stämmer med innehållet. 50% av sajterna behövdes att flytta från en annan kategori dvs att man måste först vanta att en editor titta på dem och flytta dem och sedan att den andra editor kolla sajten. Jag har skrivit själv till några SEO-proffs i Frankrike som skickar sajten som har en beskrivning med bara nyckelord för att säga till de att deras sajter skulle bli listad minst 4 gånger snabbare om de skulle skriva en korrekt beskrivning. Svaret har redan varit "ja, men vi kan inte. Vi vill ha vår nyckelord" !!! Om denna person skulle ansöka för att bli editor även men en bra ansökning tror jag inte att det skulle gå genom...

    Det har gjorts några statistik på franska sidan av dmoz : en sajt som finns i rätt kategori med rätt beskrivning är listad 4 gånger snabbare än om det är fel skrivit...

    Vill man hjälpa kan man också göra det i en annan liten kategori. Det finns säkert hobbier som man är intresserad av. Det är en bra sätt att bevisa att man är där för dmoz och inte för sina egna sajter. (i motivering kan det vara klock att nämna att man har ansökt tidigare i en kategori och att man inser att det kan vara "conflict of interest" men att man vill gärna hjälpa).
    Efter är det lättare att flytta till en annan kategori.

    François

  14. #14
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Svenska DMOZ är grymt mycket aktivare en den engelska varianten.. fick iaf en länk inkluderad.

  15. #15
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Suede, vad du än skriver så kommer man inte bort från att man kan betala sig in i vissa kategorier. DMOZ är inte så ideelt och "för besökarnas" bästa som man gärna skulle vilja, tyvärr. Säkerligen gäller detta inte alla kategorier men vissa.

    Med detta vill jag säga att det finns intressen som gör att nya moderatorer medvetet inte släpps in.

    Att vara editor på DMOZ är en maktposition. Där makt finns kan man även hitta missbruk av densamma. I DMOZ' fall är det dock enkelt att komma undan då man kan försvara allt med att säga att den inlagda sidan faktiskt passar.
    Senast redigerat av Marcin den 2006-07-14 klockan 22:59.

  16. #16
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Vem ska man då kontakta om Editorer missbrukar sin makt hos Dmoz, och skulle det hjälpa tror ni... el är dom också korrupta ??? lol!
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  17. #17
    Joppedis avatar
    Joppedi Joppedi är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    36
    För några veckor sen startade jag denna tråd och tycker att jag både har fått svar o skönjer ett mönster.

    Av Urban, Latehorn o Suede har jag fått reda på att svenska DMOZ verkligen lever, om än med måtta utan större åhävor.
    Latehorn o Suede har påpekat problemet, nämligen att det är alldeles för få (ideella) redaktörer. Om en underkategori saknar redaktör, så händer ingenting.

    Kinaportalen ställer den väsentliga frågan hur representativ DMOZ är: "Det intressanta i sammanhanget är förhållandet mellan vikten av DMOZ för sökmotorerna och hur katalogen sköts eller hur representativ den är.".
    Jag anser att den inte är representativ: få och ofta inaktuella webbsidor/sajter.
    Ur svenskt perspektiv vore det mycket bättre att Sunet fick samma roll istället för svenska DMOZ. Sunets redaktörer jobbar väl på professionell basis, antar jag (professionell=lön).

    Ytterligare ett mönster ser jag: Hjalmar och Marcin för fram teorier om att att DMOZ är politiskt styrt, sjukt, har personliga problem eller t.o.m. korrupt. Lägg fram ert underlag för dessa slutsatser - annars förpassar jag dem som bara fåniga konspirationsteorier.

  18. #18
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Joppedi, att det finns för få redaktörer är vi överrens om. Problemet som jag ser är att DMOZ vägrar godkänna fullt kvalificerade redaktörer på oklar grund. Jag tycker att det verkar som att de har en stark tendens att inte vilja ha med folk som är kommersiellt inblandade i webbutveckling tex. Någon annan anledning kan jag inte se till de avslag jag har fått (eftersom DMOZ-editörerna själva inte kan ange en klar eller relevant anledning till avslagen). Flera andra i denna tråd säger samma sak, de har ansökt under olika namn*, angett alla eller bara flera av sina webbsidor osv osv.

    Om nu problemet är att det finns för få redaktörer vore det ju intressant att få reda på varför DMOZ avslår kompetenta och intresserade människor från att få editera små undanglömda delar av DMOZ som legat i träda i tiotals år.

    *Jag själv har aldrig testat med påhittade uppgifter då jag inte tycker det känns mödan värt.

  19. #19
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av Joppedi
    Ytterligare ett mönster ser jag: Hjalmar och Marcin för fram teorier om att att DMOZ är politiskt styrt, sjukt, har personliga problem eller t.o.m. korrupt. Lägg fram ert underlag för dessa slutsatser - annars förpassar jag dem som bara fåniga konspirationsteorier.
    Jag påstår inte att DMOZ politiskt toppstyrd. Jag påstår heller inte att det finns nån hemlig agenda som gäller hela DMOZ. Däremot så menar jag att den enskillde redaktören är i en väldigt eftertraktad position med makt. Jag tycker att det är lite blåögt att tro att alla på DMOZ skulle sköta sig exemplariskt, speciellt i de kategorier där luktrativa branscher är inblandade. Redaktörerna har ett förtroendeuppdrag. Därför skulle detta kunna jämföras med det klimat som politiker måste leva i, konstant utsatta för lobbying. Lobbying skulle inte existera om det inte gav effekt. Till detta kan man även lägga deras egna särintressen.

  20. #20
    herrbruns avatar
    herrbrun herrbrun är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    36
    Problemet är att det inte finns någon insyn.
    Redaktörer med tiotals länkar till sin egen site, i ganska orelevanta kategorier får en varning när de rapporteras. Medans 9 av 10 aldrig rapporteras överhuvudtaget.
    Vissa anser att deras makt krymper om fler redaktörer godkänns och nekar därför nytt friskt blod även om det gäller en 10-länkars kategori långt, långt ned i strukturen.

    Sunet godkänner dock vad som hellst, så det känns inte som ett bra alternativ.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista på svenska länkkataloger
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2021-08-16, 09:54
  2. Dmoz world visar PR0
    Av Gustav i forum Kataloger
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 01:51
  3. Svenska kataloger
    Av Nisse i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 19:38
  4. När Google listar Google i sökresultaten
    Av Nikke Lindqvist i forum Google
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 21:33
  5. Svenska siter på Google.se
    Av LaoWang i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 14:11