Resultat 1 till 23 av 23

Moderna myter inom SEO

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728

    Denna artikel är flyttad till SEO-guide.se:


    Moderna myter inom SEO





    Men diskutera gärna artikeln i denna tråden.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2009-05-12 klockan 03:48.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Joakims avatar
    Joakim Joakim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    77
    Annonsering genom Google AdWords påverkar sidans placering i SERP:en

    Myt: Att sidan ranking i SERP:en skulle påverkas (negativit eller positivt) av att man annonserar genom exempelvis Google AdWords.

    Fakta: Sidans placering i SERP:en är inget påverkas av om man annonserar i sökmotorn eller inte. (Indirekt kan det leda till positiva effekter då (förhoppningsvis) fler tar del av innehåller och eventuellt länkar till sidan)

  3. #3
    basicuss avatar
    basicus basicus är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Szczecin, Polen
    Inlägg
    9
    Myte: Google kan ikke lese innholdet i Flash-filer.

    Fakta: Dette var fakta frem til sommeren 2008. Google har siden dette begynt å lese innholdet i Flash-filer.
    Bjørn Are Solstad. CTO - Devenia Ltd.

  4. #4
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Myt: Det påstås ofta att sidor som ofta uppdateras skulle ranka högre i Google på grund av det.


    Jag vet inte om jag håller med om att det är en myt helt och hållet. Jag kan tycka mig se att vissa sidor lättare behåller sin position på google om de uppdateras ofta.

    Visserligen har jag inte gjort någon djupare annalys i detta, men jag har märkt detta på s k SPAM-bloggar. Dock kan det bero på andra saker.. Men kan det inte vara så att google efter en tid kan tycka att informationen är mindre relevant? Speciellt på sidor som inte hunnit bygga på en s k TR?

  5. #5
    Gabriel Ks avatar
    Gabriel K Gabriel K är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av altgard
    Myt: Det påstås ofta att sidor som ofta uppdateras skulle ranka högre i Google på grund av det.


    Jag vet inte om jag håller med om att det är en myt helt och hållet. Jag kan tycka mig se att vissa sidor lättare behåller sin position på google om de uppdateras ofta.

    Visserligen har jag inte gjort någon djupare annalys i detta, men jag har märkt detta på s k SPAM-bloggar. Dock kan det bero på andra saker.. Men kan det inte vara så att google efter en tid kan tycka att informationen är mindre relevant? Speciellt på sidor som inte hunnit bygga på en s k TR?
    Jag tror absolut inte det påverkar serp resultatet, men att den indexeras på någon minut är inte helt omöjligt, har flertalet sådana sajter.
    Men inte ligger de högre upp i serpen bara för att jag uppdaterar de ofta (flertalet gånger varje dag).

  6. #6
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Nu var jag inte riktigt tydlig, jag menar skillnaden i om en site uppdateras en gång i veckan eller om den uppdateras en gång per halvår..

  7. #7
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Att använda en logisk struktur i sin kod (css istället för table för design), och att validera sidan, har lite eller ingen inverkan på hur man rankar, däremot har det stor betydelse för människor med förhinder och klienter med små skärmar och liknande.

    Det är därför viktigt att bygga sidor korrekt, inte för sökmotorn, utan för användaren. Faktum är ju att det är vad vi oftast säger, gör sidan för besökaren, inte för sökmotorn.

  8. #8
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Nyckelordsdensitet

    Myt: Att om en viss procent av dina ord på din sida utgörs av ditt nyckelord skulle du ranka högre.

    Fakta: Detta tänket går tillbaka ett antal år tillbaka i tiden. Du kan själv testa att se att en artikel på 1000 ord med en densitet på 2% (20 gånger) rankar bättre än en artikel på 100 ord med en densitet på 5% (5 gånger) om allt annat var lika.
    Jag tycker du har lyckats med en bra sammanställning av myter och fakta, Jim. Dessutom håller jag med dig på alla punkter. Texten som jag valt att citera ovan kan vara lite missvisande för nya ansikten i SEO-branschen.

    Du gör det tydligt att densiteten av nyckelorden inte har någon påverkan eller märkbar påverkan på sökresultatet. Men det kan också tolkas som att antalet upprepningar är det viktigta, att 20 upprepningar är bättre än fem upprepningar.

    En för hög densitet skulle kunna anses som en överoptimerad text och således hamna i filter på grund av det? Så varken antalet eller densiteten är en koppling till hur en artikel kommer placera sig i Google. Det viktiga i sammanhanget är var man väljer att upprepa nyckelorden.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  9. #9
    basicuss avatar
    basicus basicus är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Szczecin, Polen
    Inlägg
    9
    Vi holder i disse dager på med et eksperiment i forbindelse med densiteten. De som vil vite hva som er sannheten rundt dette kan studere resultatene selv.
    Bjørn Are Solstad. CTO - Devenia Ltd.

  10. #10
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av basicus
    Myte: Google kan ikke lese innholdet i Flash-filer.

    Fakta: Dette var fakta frem til sommeren 2008. Google har siden dette begynt å lese innholdet i Flash-filer.
    Google har kunnat läsa flash i flera år, däremot räknas en flashfil/film som en sida och den har ju inga taggar som ger relevans mfl. problem.
    Google håller väl för tilfället på och ordnar detta? (Så att G kan tolka en flashsite som just en site istället för bara en sida).

  11. #11
    basicuss avatar
    basicus basicus är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Szczecin, Polen
    Inlägg
    9
    Forskjellen er at Google nå har fått tilgang fra Adobe til å inkludere en Flash-leser i Bot'ene sine og dermed kan lese det faktiske innholdet i en Flash-film. Men etter hva jeg forstår så klarer de fremdeles ikke å lese linkene inne i Flash-filen og kan derfor ikke følge de.
    Bjørn Are Solstad. CTO - Devenia Ltd.

  12. #12
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Har uppdaterat artikeln.

    Har lagt till myten om PPC och påverkan på SERP, tack j.green.

    Angående Flash så väljer jag att inte lägga till det i artikeln. Även om Google kan mer eller mindre läsa flash är det inte alls bra jämfört med ren HTML SEO-mässigt.

    Tack för er feedback och bidrag. Kom gärna med mer.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  13. #13
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Om detta blir en tråd som uppdateras ofta, markera gärna med datum brevid den nya "mytens" rubrik när saker läggs till så man vet vad som är nytt osv.

  14. #14
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag lägger till nya myter längst ner.

    Har lagt till en till angående meta-märket Revisit-After.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  15. #15
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Moderna myter inom SEO

    Uppdatera ofta

    Myt: Det påstås ofta att sidor som ofta uppdateras skulle ranka högre i Google på grund av det.

    Fakta: Om en sida uppdateras ofta kommer den att spindlas oftare av Google. Detta betyder inte att den kommer ranka högre. En sida som uppdateras ofta kanske lättare får naturliga inlänkar och kanske rankar bättre på grund av den orsaken men det beror då på inlänkarna och inte att sidan har uppdaterats. Finns många sidor som rankar i topp och inte har uppdaterats på åratal.

    Detta tror jag är lika svårt för dig att bevisa som för någon annan att motbevisa. Att det finns många sidor som inte har uppdaterats på mycket länge och ändå rankar bra betyder inte att uppdatering av en sida inte KAN vara en (1) faktor vid rankingen av en sida.
    Snarare skulle jag vilja påstå att om det finns något som heter Trust Rank så kan mycket väl uppdatering vara 1 variabel i det. Det borde vara företroendeingivande i Googles ögon att en sida/sajt uppdateras, liksom det är att den får länkar då och då.
    Hur stor betydelse detta vidare skulle ha är en helt annan femma och förstås i princip omöjligt att bevisa.

  16. #16
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Uppdatera ofta?
    Håller med Jim om att det är omtvistat. Men lutar en del åt att det på ett sätt inte har betydelse i sig.
    Men lite funderingar omkring det.

    Att en kontinuerligt uppdaterad sida har större chans att dra åt sig länkar verkar logiskt.
    Åtminstone i förhållande till en där den senaste uppdateringen var för fyra år sedan.

    Nu kan som många har sett även ouppdaterade webbplatser ligga mycket högt upp i resultatlistan.
    Jag skulle drista mig till att säga att en gammal webbplats inte sjunker i resultatlistan, utan det är andra webbplatser som går om den istället.
    Webbplatser som får nytt innehåll, fler inlänkar etc.

    Det finns dock goda skäl att hålla en webbplats uppdaterad. Patrik är inne på det här till viss del.
    Om vi tar en statisk webbplats med fem sidor, så kan den genom ständiga uppdateringar vinna mark dels genom interlänkning om sidantalet ökar, men även vinna i placeringar då innehållet på enskilda sidor ökar och därmed även nyckelord/begrepp ökas.
    Vi hamnar där inne på densitet till viss del men även på att en text blir omfångsrikare.
    En omfångsrikare text lär med stor sannolikhet få upp webbplatsen på andra relevanta nyckelord.

    Så för att göra en liten enkel sammanfattning.
    Att uppdatera ofta ger per automatik inte bättre placeringar.
    Men att uppdatera ofta kan i konkurrens ge bättre placeringar.
    Senast redigerat av Urban G den 2008-11-03 klockan 23:55.

  17. #17
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Uppdatera ofta?
    Att uppdatera ofta ger per automatik inte bättre placeringar.
    Ditt inlägg ger ju inga bevis (varken logiska eller empiriska) för detta.

    Du ger skäl för att innehållsliga uppdateringar är bra, att det är bättre för rankingen än att inte uppdatera kan vi förstå. Men du måste också visa att en sida som uppdateras blott därmed INTE ökar sitt rankvärde. Det är en helt annan grej, och väldigt svår att bevisa.

  18. #18
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst är det som du säger LaoWang att bevisa det hela är svårt.
    Det skulle nog krävas att man under en tid uppdaterar ett flertal olika webbplatser och följer utvecklingen noga.
    Men det finns några undantag där. Om vi tar ett forum som indexeras och där trådarna kontinuerligt fylls på med innehåll som ligger inom samma ämne som trådstarten.
    Så skulle det stiga i resultatlistan om regelbundna uppdateringar påverkar resultatet generellt.
    Saknar tyvärr erfarenhet av just det.
    Finns förvisso ett forum av, låt säga, lite skvallerkaraktär där några trådar hela tiden fylls på med innehåll inom samma ämnesområde.

    Men då jag inte vet placeringarna från start är det lite svårt att uttala sig om resultatet.
    Men några medlemmar här kanske har kläm på det hela via sina egna forum.

  19. #19
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Om vi tar ett forum som indexeras och där trådarna kontinuerligt fylls på med innehåll som ligger inom samma ämne som trådstarten.
    Så skulle det stiga i resultatlistan om regelbundna uppdateringar påverkar resultatet generellt.
    Jamen trådarna skulle ju fyllas med mer innehåll. Hur skall du kunna se vad som orsakats blott av uppdateringen och vad som orsakats av att mer innehåll tillförts?

  20. #20
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Nu kom jag på hur man kan komma runt detta, åtminstone till en viss grad. Om man tar bort innehåll från en sida, eller ändrar ytterst lite och närmast oväsentliga saker, så att detta endast ytterst marginellt påverkar innehållet på sidan, och kollar hur/om det påverkar rankingen - ja då kan man kanske börja dra slutsatser om uppdateringen som sådan. Men det är ändå ganska vanskligt förstås.

  21. #21
    fabians avatar
    fabian fabian är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    36
    Det står i guiden
    Kommentar: META-keywords visas dock ofta i sökresultaten och gör den på så sätt ganska viktig.
    Skall det inte vara:
    Kommentar: META-description visas dock ofta i sökresultaten och gör den på så sätt ganska viktig.

  22. #22
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Tack Fabian, fixat.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  23. #23
    justlyons avatar
    justlyon justlyon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    4
    Ang. att Google inte skulle "dansa".

    Hur kommer det sig att en sida jag har optimerat för ett sökord inom loppet av ca en vecka r har rankat på 1, 3, 9, 13, , 7, 3, 1, 3 i SERPen utan att jag ändrat något (och inte de konkurrerande sidorna heller vad jag har kunnat se).

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-11-05, 10:30
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 14:47
  3. Länkar inom resor
    Av Tobias i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 10:55
  4. Köper länkar inom finans, hasardspel
    Av Tim i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 09:41
  5. PR4 inom jobb och rekrytering
    Av Jacob Jarnvall i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 00:26